Ölprovning, Traquair House Ale och kloning
Traquair House Ale 25 kr för 33cl! Är det någon här som har provat?
Jag har konsumerat öl i drygt 25 år och bryggt sedan 2002 och mitt största problem som ölbryggare är att jag inte provat speciellt många typer av öl. Tidigare, innan hembryggaren i mig vaknade, var det ju mest "en stor stark" i baren eller på puben. Jo förresten, vi var ett gäng som provade lite smått för en sådär 15 år sedan men av detta kommer man ju inte ihåg mycket...mer än att jag hade svårt för tysk och belgisk veteöl. Idag är det väl lite bättre på den punkten
men jag jobbar fortfarande på det...
Detta medför dock problemet att jag som hembryggare många gånger inte har en aning om hur ölet eller ölstilen jag bryggt, eller planerar att brygga, egentligen skall smaka. Är det en "fullträff", "halvmiss" eller "inte en siffra rätt"?
Förra helgen beslöt sig i alla fall jag själv och en kompis att prova lite "nytt". Han är en av få i min umgängeskrets som gillar ale och som dessutom uppskattar mina hembryggda alster. Det hela var väl egentligen lite "research" inför kommande brygder då jag planerat att brygga en "Wee Heavy" och en Witbier inom kort. Barley Wine, Amerikansk Pale Ale (med cascade) och Imperial Stout var andra stilar jag aldrig provat men "var sugen på" att brygga. Jo, jag har bryggt med Cascade och Centennial vid något tillfälle men "smaken" föll mig inte riktigt på läppen. Citrus och grapefrukt i öl? Här måste alltså ett kommersiellt märke testas för att se om "mitt" öl varit i närheten. Spänningen var i alla fall stor när vi började...
Traquair House Ale 7,2%
Hoegaarden Witbier 4,9%
Sierra Nevada Pale Ale 5,6%
Slottskällans Imperial Stout 9%
Nils Oscar Barley Wine 9,5%
Marston's India Export 5,5%
var några av de vi provade.
Hoegarden var som jag förväntat mig, fast godare. SN Pale Ale hade mindre cirtuskaraktär än jag förväntat mig, men var helt ok. Stouten var "mildare" än jag trott den skulle vara. Också god. IPA'n saknade beska för att vara en India Pale Ale. NO Barley Wine gillade vi verkligen. Hade dessutom vissa gemensamma karaktärsdrag med Traquair House Ale (kändes det som i alla fall..vi hade ju konsumerat en del vid det laget).
Traquair House Ale är nog det godaste öl jag smakat! (Nej, tyvärr har jag inte haft möjligheten att besöka SM någon gång, där jag säkert hade kunnat prova lika bra eller bättre öl
)
Helt suverän smak av malt/karamell med bara en aning beska! Jisses, tänk om jag kunde brygga ett sådant öl! Skotrat på nätet har ett clonerecept. Är det någon som provat och fått just rätt smakprofil? 99% Golden Promise pale ale malt och 1% rostat korn. Man kan ju inte precis dricka det i större mängd vid varje tillfälle men njutningen vore....underbar!