1 Senast ändrad av Torgny (2005-11-12 05:47:42)

Ölprovning, Traquair House Ale och kloning

Traquair House Ale 25 kr för 33cl! Är det någon här som har provat?

Jag har konsumerat öl i drygt 25 år och bryggt sedan 2002 och mitt största problem som ölbryggare är att jag inte provat speciellt många typer av öl. Tidigare, innan hembryggaren i mig vaknade, var det ju mest "en stor stark" i baren eller på puben. Jo förresten, vi var ett gäng som provade lite smått för en sådär 15 år sedan men av detta kommer man ju inte ihåg mycket...mer än att jag hade svårt för tysk och belgisk veteöl. Idag är det väl lite bättre på den punkten big_smile men jag jobbar fortfarande på det...

Detta medför dock problemet att jag som hembryggare många gånger inte har en aning om hur ölet eller ölstilen jag bryggt, eller planerar att brygga, egentligen skall smaka. Är det en "fullträff", "halvmiss" eller "inte en siffra rätt"?

Förra helgen beslöt sig i alla fall jag själv och en kompis att prova lite "nytt". Han är en av få i min umgängeskrets som gillar ale och som dessutom uppskattar mina hembryggda alster. Det hela var väl egentligen lite "research" inför kommande brygder då jag planerat att brygga en "Wee Heavy" och en Witbier inom kort. Barley Wine, Amerikansk Pale Ale (med cascade) och Imperial Stout var andra stilar jag aldrig provat men "var sugen på" att brygga. Jo, jag har bryggt med Cascade och Centennial vid något tillfälle men "smaken" föll mig inte riktigt på läppen. Citrus och grapefrukt i öl? Här måste alltså ett kommersiellt märke testas för att se om "mitt" öl varit i närheten. Spänningen var i alla fall stor när vi började...

Traquair House Ale 7,2%
Hoegaarden Witbier 4,9%
Sierra Nevada Pale Ale 5,6%
Slottskällans Imperial Stout 9%
Nils Oscar Barley Wine 9,5%
Marston's India Export 5,5%

var några av de vi provade.

Hoegarden var som jag förväntat mig, fast godare. SN Pale Ale hade mindre cirtuskaraktär än jag förväntat mig, men var helt ok. Stouten var "mildare" än jag trott den skulle vara. Också god. IPA'n saknade beska för att vara en India Pale Ale. NO Barley Wine gillade vi verkligen. Hade dessutom vissa gemensamma karaktärsdrag med Traquair House Ale (kändes det som i alla fall..vi hade ju konsumerat en del vid det laget).

Traquair House Ale är nog det godaste öl jag smakat! (Nej, tyvärr har jag inte haft möjligheten att besöka SM någon gång, där jag säkert hade kunnat prova lika bra eller bättre öl big_smile )

Helt suverän smak av malt/karamell med bara en aning beska! Jisses, tänk om jag kunde brygga ett sådant öl! Skotrat på nätet har ett clonerecept. Är det någon som provat och fått just rätt smakprofil? 99% Golden Promise pale ale malt och 1% rostat korn. Man kan ju inte precis dricka det i större mängd vid varje tillfälle men njutningen vore....underbar!

Cheers/L'chaim/Proost/Prost/Salud/Salut/Santé/Skål/Sláinte

Sv: Ölprovning, Traquair House Ale och kloning

Att prova ny öl är alltid kul!! smile Jag bryr mig sjäv inte om ölstilar och typdefinitioner, jag brukar bara jämföra med mina egna subjektiva kriterier för god smakbalans. Men det är spännande att prova ny öl!

Av din lista har jag bara provat smile Här är lite av vad jag vill minnas!

Hoegaarden Witbier & Slottskällans Imperial Stout

Stouten tyckte jag var väldigt god, även om alkoholsmaken kanske kunde varit aningens mer dämpad. Rätt bra balans trots styrkan. Lite väl alkoholstark som matdryck dock (gränsfall). Väldigt fin arom, spritig/fruktig/mörkmalt. Känns redig.

Hoegarden vill jag minnas att jag upplever som lite tunn och blaskigt småsyrlig/kryddig på någt vis, men med rätt bra arom. Ingen fullträff i min smak. Jag upplever den som obalanserad. Alltför "lätt" och för lite "tunga" smaker/dofter.

/Fredrik

Jag har i höst bryggt en klon på Traquair House.
Som vanligt så letade jag både här och där efter klon-recept och tog till mig en del och ratade andra idéer.

Resultatet blev kanske lite mer åt storebror Traquair Jaocbite Ale, dvs lite mer alkohol (7,5%) och lite mer kropp och beska (IBU30) men det gör inte något för det blev ruskigt gott! Dessutom gillar jag Jacobiten också.

Jag la mig lite för högt i OG och beska för att det skulle bli en exakt kopia av Traquair House Alen.

Ja, Traquair House är verkligen gott, nu blev jag också sugen på att brygga en. Receptet på Skotrat föreskriver en OG på 1.085; det tycker jag låter nästan lite väl häftigt. Kenneth, vad hade du för OG och FG i din brygd?

Think globally. Drink locally.

Man kanske kunde få se recept och bryggmetod du använde? Reducerade du en del av vörten separat? Lagringstid?

Jag ser verkligen fram emot att brygga ett liknande öl, Traquair House Ale eller Jacobiten.

Jag kollade nyss i boken Clone Brews och hittade följande recept för Traquair House Ale.

OG 1076  FG 1021  IBU 32
OBS! Ingredienser anpassad till 19L

5.6kg Golden Promise
340g dextrinmalt
450g Crystal malt
85g rökmalt
57g rostad korn
57g aromatic malt

Inmäskning 65C i 90 minuter
Koktid 60 minuter

57g EK Goldings 4.5%AAU 60min
28g Fuggles 15min
28g EKG 2 min

Wyeast 1084 Irish Ale

Torrhumling med 14g Fuggles

-= Ken =-

Ken, tackar för receptet. Det är torrhumlat? Det hade jag aldrig gissat.

En fundering är att karamelliseringssteget i receptet på skotrat har sin motsvarighet i dextrin- och kristallmalten i detta receptet, samt att rökmalten på något sätt uppväger skillnaden mellan irish ale-jästen och skottish ale-jästen. Kan det vara så?

Sitter precis och smygsippar på ännu en öl jäst med Irish ale-jästen, och även om den inte är färdiglagrad ännu så känns det som att jag kommer bli besviken igen. Just den jäststammen tycks vara omöjlig för någonting annat än stout, och havrestout i synnerhet. Någon annan som har några kommentarer på irish ale-jästen?

Jo, jag har Clone Brews men vad jag vet, och läst från erfarna bryggare, så används endast Pale ale malt och rostat korn i en skotsk öl. Helst också humle som inte är alltför färskt. Jag läste till och med att humlen gärna får vara lite oxiderad för bästa resultat. Så på det hela litar jag faktiskt mer på Skotrats recept. Nu är jag ju forfarande en newbie wink så jag kan ju ha fel...

Peps, du har säkert rätt i att dextrin- och kristallmalten är ett substitut för den reducerade vörten. Jag fattar inte varför Clone Brews rekommenderar Irish Ale jäst till denna öl? Jag erkänner att jag själv inte använt vare sig WY 1084 eller WY 1728 i en brygd ännu men nog måste väl 1728 passa bättre? Clone Brews är säkert bra som utgångspunkt men jag litar inte riktigt på hur verklighetsbaserade deras recept faktiskt är.

9 Senast ändrad av Kenneth (2005-11-15 07:42:42)

Clone brews receptet kollade jag in men tycker inte att det var speciellt korrekt.
Skotrats recept som ger 8,6% är på tok för mycket.
Originalet ligger på 7,2%
Jag fick OG 1072, FG 1015, IBU 30 på min bryggd.
beska + smak humle ingen aromgiva och definitivt inte torrhumle.
Istället för att koka ner ett par liter vört till sirap så tog jag lite  "Dark Crystal" . Det blir snarlikt resultat.
Här är mitt recept ang malt.
96%    pale ale
2%    dark crystal
1%    pale chocolate
1%    rostad korn
WYEAST 1728 Scottish Ale jäst naturligtvis!
Fräsch EKG humle.
Förstår inte det där med gammal humle. Någon verkar blanda ihop det med Lambic!

Jag kan tillägga att jag varit där och bott på Traquair House en natt.
Snackade lite med bryggubbarna också.
De ville väl inte berätta alltförmycket men inte torrhumlar de inte.
Ej heller blandas det i någon rökmalt, och det känner man när man dricker ölet.
Nada rök!

Mera info
http://www.traquair.co.uk/beer.html
så kan man läsa lite om hur de gör ölet.
Bland annat nämns EKG och att de använder en underjäst (bottom fermenting)!
Fast å andra sidan,  många alejäster verkar nu för tiden bete sig som underjäst.

Det där med inte allt för färsk humle kan man läsa om i Ray Daniels bok Designing Great Beers i kapitlet om Skotsk öl, under rubriken Hops and Scotch Ales
Där finns även en kul anekdot från Greg Noonan:

"in 1834, Andrew Smith reported a 140 shilling ale being returned to the brewery because, presumably, the hops in it were too aromatic and too fresh."

Ray Daniels nämner även att Traquair House är ett av de bryggerier som använder svart malt i sin öl, ofta utan någon annan mörk malt närvarande.

Det där med oxiderad humle kan jag inte hitta just nu...är lite upptagen med att brygga en saffranswit!

Skumt att man med en anekdot från 1834 påstår att man idag genomgående använder gammal humle i alla skotska ale.
Däremot så kan jag hålla med om att man sällan hittar humlearom  i skotska öl. Om det beror på snålhet eller att skottar inte vill ha humlearom i sitt öl ska jag låta vara osagt.

Det finns dock humlerika öl i Skottland. Till exempel Orkney bryggeriet och Islay bryggeriet använder mycket aromhumle och även torrhumling.
Dock ej Traquair House som det är frågan om i denna tråd.

Läste lite till på Traquairs hemsida.
Jäsningen på ekfaten kan vara lite svår att efterapa. Kanske kan man tillsätta lite ekspån under primärjäsningen.
Fast inte så mycket så att det slår igenom.
Det är i alla fall en idé att prova nästa gång jag brygger den typen av öl. Underjäsning och kallagring hör också till om man nu ska efterlikna stilen så mycket som möjligt.
Många skotska öl jäses ju lite kallare än engelska ales.

Angående underjäsningen: är det kalljäsning av t.ex. WY1728 som avses här, eller är det en helt annan, riktig underjäststam som bör användas?

Vad gäller ekspån har jag inga erfarenheter för ölbryggning, men för länge sedan, under studenttiden, satte jag några vinsatser där ekspån tillsattes, och jag tyckte aldrig jag märkte någon effekt, ens efter ganska lång tid. Fan vet om det hade spelat någon roll, så äckliga som de vinerna blev.

Jag är grymt sugen på att köpa ett litet ekfat. Eller egentligen flera stycken. Om inte annat så för att det skulle se så läckert ut i min matkällare...

Tänk om jag hade en mat/öl/källare... mmmmm.
Ang. 1728 så jäser den väldigt bra i mitt kylskåp.
Slurryn från en tidigare ale har glatt jäst vidare, tappade kanske upp lite för tidigt. Det är dock inte från THA bryggningen.
Den jäser rätt så rent även i rumstemperatur. Väldigt lite estrar och högre alkoholer jämfört med engelska alejäster.

peps skrev:

Sitter precis och smygsippar på ännu en öl jäst med Irish ale-jästen, och även om den inte är färdiglagrad ännu så känns det som att jag kommer bli besviken igen. Just den jäststammen tycks vara omöjlig för någonting annat än stout, och havrestout i synnerhet. Någon annan som har några kommentarer på irish ale-jästen?

Jag har precis samma erfarenhet som du; jag har använt samma Irish ale-stam till kanske 10 brygder i rad nu, och de enda som jag blivit nöjd med har varit stoutbryggningarna. Alla ales har blivit för mjäkiga eller milda eller vad man ska kalla det. Så förra veckan gav jag upp och beställde en special london ale och en ringwood ale. Nu är bara problemet att veta vilken jag ska prova först till att brygga en best bitter... Nåt tips peps?

Jag har ingen erfarenhet av vare sig special London eller Ringwood, tyvärr. Har inte hunnit dit ännu. Rent intuitivt kansk Londonjästen känns mest stiltroget, men det blir säkert kanongott med Ringwooden också. Gör båda, vet jag!

Jag måste berätta att det blev smile GULD smile på Stockholms vinterölsträff med min Traquair klon.
Så jag verkar ha hittat helt rätt i min receptformulering.
Det kommer att bli fler sådana brygder var  så säkra!
Troligen kommer jag att försöka jäsa lite kallare vilket ska gå bättre nu när det är kallt ute samt ta lite lägre OG.
Jag ska mäta på originalet för att få fram FG och OG. Den finns ju på bolaget nu vilket det inte gjorde när jag bryggde den.

Får nog ta och brygga efter ditt recept. Gillar ju orginalet och en klon som får såpass bra betyg är något som verkar väl värt att ta efter.

Grattis Kenneth till Guldet!!!!  smile

Jag köpte en såndär tranquair historia idag på systemet. Sortimentet på systemet såhär års är ju ovanligt bra. Jag köpte tre olika öl som jag aldrig testat förut, varav en tranquir. Ska blir spännande att prova nu efter att ha läst denna tråd!

Jag hör av mig när jag smakat den. Lär väl inte trycka i mig alla 3 såhär en torsdagskväll, utan det blir väl eller eller kanske två till maten, någon av dem.

/Fredrik

Grattis, verkligen! Nästa bryggdag är bokad för din THA.

Grattis Kenneth!!! smile
Jag har bestämt mig för att prova ditt recept och har även fått hem alla ingredienser så nu när det gått så bra för dig så bara MÅSTE det bli bryggt i helgen.

Själv kan jag tyvärr inte bara gå ner till systembolaget och köpa mig en Traquair House Ale när jag känner för det. Måste beställa den först, sen vänta två dagar.

Det lilla sortiment ale som vår butik har är inte mycket att hänga i julgranen och ändras i princip aldrig...suck!

Har även provat Belhaven Wee Heavy...yuck! sad
Tvi och blä för torv-rökt malt i öl. Inte alls min grej.

Provade Affligem blond, samt Tranquair house ale ikväll! Sparade samichaus tills helgen som jag också köpte.

Affligem blond är en öl i min smak kort sagt! Skiljer sig lite från leffe blond, men ändå en öl i "samma stil". Denna stil är en av mina favoriter. Utmärkt. Skummet var dock kanske aningen grovt och luftigt.

Traquair house ale gillade jag också. En mycket god smakrik öl. Verkligen fint skum krämigt, med fin struktur.

/Fredrik

Torgny: Jag ser att du sägar skål på olika språk. På syrianska blir skål: Kul Sineh Wa Anteh Sülem!!!!!!!!!!!!!! Jag skämtar inte - -- - -det är helt sann - svär på min dotters hälsa...men kul med 4 ord för att säga skål:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH