Min åsikt är att en del av trasslet kan bero på att det finns flera sätt att räkna på och olika sätt att ange extrakt på och det blir lätt fnurr på tråden när man ska konvertera fram och tillbaks.
Själv räknar jag helst extraktet i kg, och anger extraktpotential i %.
Jag brukar räkna på att pilsnermalt innehållar ca 77-78% stärkelse, resten är väl antagligen cellulosa och andra växtdelar. det är samma sak som 302 Öl/kg. Har man sedan 70% utbyte är man nere i 211 Öl/kg (55% effektivt extrakt).
Då räknar jag att 1 kg malt, ger men 0.55 kg "rent extrakt" vd 70% utbyte.
Att weytermanns extrakt har 285 Öl/kg betyder att extraktinnehållet är 285/385 = 74% per vikt. Det beror på att 26% är vatten. Det spelar ingen roll om det är gjort på specialmalt eller vad det är, "extrakt som extrakt" så att säga.
Extraktets sammansättninge varierar förvisso(tex förjäsbarhet), men det är en historia för sig och har inget med extraktpotentialerna att göra.
För färdigt maltextrakt är extraktinnehållet i princip ett mått på vatteninnehållet, inget annat. Maltextrakt är ju annars per definition *rent* extrakt, såvida det inte innehåller olösligt "skräp" som ligger på botten och bidrar till vikt iofs. Det vet jag dock inte, men det är väl marginellet antar jag?
Torkat maltextrakt är bortsett från några % vatten, rent extrakt. Jag brukar räkna rent torrt/extrakt som 385 Öl/kg.
Som Kenneth skrev skiljer det hit och dit, men för att ta ett exempel så säger muntons på sin hemsida att deras ljusa spraymalt innehåller ca 5% vatten. Då skulle jag räkna på 95% extraktinnehåll, eller 365 Öl/kg om man vill.
Torkat maltextrakt torde alltså hålla ca 365 Öl/kg?
Flytande maltextrakt 285-300 öl/kg helt beroende på vattenhalt, se förpackningen eller tillverkarens specar.
Omräkning extraktfaktorer
x [Öl/kg] = 385 * y [vikt/vikt]
Dvs
y = 100% => 385 Öl/kg
y = 75% => 289 Öl/kg
y = 55% => 212 Öl/kg
osv
/Fredrik