Fullers ESB...

...är ju en synnerligen trevlig ale, och gick det att knåpa ihop någonting liknande hemma på spisen så skulle det ju vara kul!

Nu får jag tyvärr begränsa mig till extrakt och mindre tillsatser av specialmalt innan jag skaffat den nödvändiga maltkrossen och övrig mäsknings och lakningsutrustning.
Kan någon tipsa om recept; typ av jäst, humle, maltextrakt?

Sv: Fullers ESB...

...Ingen?
Kom igen nu ! ;-)

Jag har bara vaga minnen av den ölen själv, och har därför inte svarat. men här finns några länkar

http://www.stoutbillys.com/stout/recipe … E716DC.htm
http://www.homebrewdepot.com/page10.html
http://www.brewery.org/brewery/cm3/recs/01_74.html

Jästen som länken föreslår är WY1968 eller WY1318.

Sen kan man försöka översätta malten till extrakt, genom att räkna lite på färger etc.

/Fredrik

4 Senast ändrad av Kenneth (2005-12-07 09:52:43)

Jag brygger aldrig med extrakt nuförtiden så jag avstår som regel att svara på sådant. Det blir inte samma sak med helmalt som med extrakt. Jag tror att man måste ha i mer specialmalter för att få den rätta fylligheten. Jag upplever att de flesta öl som görs på extrakt är för tunna och har för liten kropp, saknar fyllighet!
Fullers ESB är rejält fyllig så det måste till bra grejor.

Vill du ha en helmaltsvariant så kan jag nog skaka fram en skaplig kopia.
Vad jag minns på rak arm är:
Target till beska, Challenger till smak o arom.
WYEAST 1968 påstås vara ESB jästen.
8 % Crystal och 90% Pale Ale malt gärna Maris Otter och ev. 2%majs torde bli rätt likt originalet. Kanske lite Pale Chocolate malt max 1%.

En beska på 40 IBU.
vid bryggningen så avskilj c:a 1 liter av vörten. Stormkoka detta till lite sirap på botten. Återför detta till det ordinarie vörtkoket.
Det ger den där speciella knäckiga karamellsmaken som både Fullers ESB och Youngs Special London har.
ESB ligger på 5,9 volym% om jag minns rätt .

Du får själv konvertera Pale Ale malten till mängd extrakt som behövs. Jag är inte hemma på hur man gör det.

Här finns ett dokument som försöker förklara hur man konverterar helmalts recept till extrakt/delmäsk

http://home.elp.rr.com/brewbeer/extract/pres.pdf

Det är en bra början även om jag tycker det saknas en hel del ang förjäsbarheten.

Jag har ingen aning om vilket FG fullers har dock.

I en extraktbrygd brukar jag justera FG, genom att laborera antingen med olika extrakt, eller karamellmalt, maltodextrinpulver för att höja FG eller små mängder socker för att sänka FG.

Jag brukar börja med att välja den jästen som man tror ger bäst smakprofil. Kenneth säger 1968, och tittar på på wyeast site är den rankad som en låg utjäsare, vilket är bra att veta när man designar vörtens förjäsbarhet. En låg utjäsare lämnar ju naturligt mer fyllighet kvar än en hög. Sen kan man ju snåla på jästen också för att hålla utjäsningen låg.

Vet man nu sedan bara OG och FG så kan man justera receptet till rätt förjäsbarhet, med hänsyn taget till den låga utjäsningen.

Sen gäller det väl att ha rätt maltsmaker och humlesmaker. Humlen är inte min starka sida dock.

/Fredrik

När man ska kopiera ett öl är det en bra idé att gå och köpa ett par flaskor.
Mät FG och kolla alkoholhalten. Då får man en god uppfattning om vilket OG man ska lägga sig på. Räkna generellt med c:a 75% utjäsning, det är ett bra riktmärke om man inte vet. Har man bryggt några gånger med den jäst man tänkt använda så vet man om man mäter och antecknar hur den beter sig just för dig.

Sedan så ska man smaka av ölet i lugn och ro.
Ölet ska vara rumstempererat. Ät inte något på en stund innan du smakar av.
Börja med att lukta på ölet. Har det en tydlig humle eller maltdoft?

Leta efter olika smaker som är relativt lätt identifierade, till exempel rostade toner, sötma, salt(!).
Beskan kommer som regel som eftersmak efter att ev. sötman lagt sig.
Känn på fylligheten, blunda gärna och ha tyst runt omkring dig så tar man in smakerna bättre.

Med lite träning och erfarenhet från egna brygder kan man lära sig känna igen olika malt och humlesorter.

Ja det blir väl att försöka komma igång med helmaltsbryggningen så snart som möjligt! ...efter jul när ekonomin tillåter smile
Tack för svaren!

Gråvär, här har du en smutt formel också som jag tagit fram för en tid sedan.

e = 0.003076925
f = -1.32356731
g = 1.317275958
h = 0.002933349

OG = (EtOH - f*FG - h) / (e*FG +g)

Alltså exempel: om FG är 1.013 och alkoholhalten 5.5 vol%

Så ska OG vara ca 1.055

För att slippa slå in alla siffror på miniräknaren så är det enklaste att lägga in det i excel.

Det fina är att man inte behöver göra något antagande om utjäsningsgraden, eftersom utjäsningsgraden avslöjar sig själv
genom balansen mellan FG och alkohol, allt inbakat i formeln.

Hög utjäsning ger mer alkohol och mindre FG, låg utjäsning ger högre FG och mindre alkohol.

För att sedan räkna ut förjäsbarheten i vörten, måste man göra lite antaganden om jästen. Men det påverkar inte OG trevligt nog.

Så OG och förjäsbarheten är två olika saker som jag brukar uppskatta var för sig.

/Fredrik

Ja det blir lätt dyrt med extrakt också. Jag tycker inte det är något större fel på extrakt i sig, för man ha ju oftaste inte *bara* extrakt, utan lite specialmalter i, så det blir tillräckligt med variabler ändå.

Helmalt är mycket billigare men tar å andra sidan mer tid och är krångligare. Det är anledning nummer ett till att jag inte brygger så ofta jag kanske skulle vilja. Det tar för långt tid helt enkelt. Och i det perspektivet tycker jag inte man ska förakta extraktöl. Blir jag bara av med säcken krossad malt jag köpte sist så kommer jag säkert köra lite mer extraktöl igen också smile

Jag tycker det är fördelar och nackdelar med det mesta.

/Fredrik

Denna formeln brukar jag använda för att räkna ut alkoholhalten.

% alkohol volym = (OG?FG) * 0,13125

och det blir ju

dvs OG = (% alkohol volym / 0,13125 ) + FG

Det borde väl också fungera.

Denna formel är också mer lämpad för huvudräkning, om man inte behärskar excel till fullo... smile

Ja det blir ungefär samma och mycket enklare smile

(Skillnaden är bara bråkdelar av öchelse så det är ingen större skillnad.)

/Fredrik

12 Senast ändrad av Kenneth (2005-12-07 14:08:03)

Det absolut enklaste är att approximera med faktor 10.
Dvs 5,9% ger 59 Öchsle => OG 1059
Det stämmer förvånansvärt bra för de flesta "normalstarka" öltyper.
Typ mellan 4,0-6,0% procent.
Att räkna med mer än en decimal (och knappt det) är inte särskilt  vettigt.
Mätfel från hydrometrar, vågar och volymmått överväger.
Jag kom och tänka på att torkat maltextrakt ger c:a 330 Öchsleliter/kg och av malt får man ut c:a 240 Öl/kg
Sålunda torde man kunnna räkna med att 1 kg malt motsvaras av 240/330 = 0,73 kg torkat maltextrakt.

Hej
Enligt Humlegården ger 1kg malt 5L öl 50 Ö och 1 kg torrt maltextrakt ger 8L öl 50 Ö. Förhållandet verkar vara 5/8= 0,63.
Enligt andra källor ger tex pilsnermalt 300 Öl/kg med ett förväntat utbyte 80% dvs 240 Öl/kg. Samma källor anger 375 Öl/kg för torrt extrakt med utbytet 100%, vilket ger förhållandet 240/375=0,64

14 Senast ändrad av Kenneth (2005-12-07 16:03:22)

Det är möjligt att jag de 330 Öl/kg jag anger inte stämmer.
Tog det ur minnet och det är inte alltid det bästa smile
Det kanske är maltextraktsirap jag tänker på.
Som sagt det är bara uppskattade siffror och inte exakt.
De 300 Öl/kg som malt har är ett "normal" värde.
Det varierar mellan olika typer av korn och olika mältningar och olika år.
Som sagt, att konvertera från malt till extrakt är inte något jag gör särskilt ofta.

Tillägg
Dessutom så skiljer sig utbytesiffrorna åt mellan olika utrustningar och olika bryggare och olika tekniker.
Som vi sett från en del andra inlägg i detta forum så varierar det mellan 60-100% och mer ändå av en del.

Det är enklare om man tar ett något för högt värde och justerar OG efteråt genom att tillsätta lite vatten. Det är värre att öka OG (såvida inte man häller i rent socker)

Jag brukar alltid se till att mitt OG vid koket medvetet ligger lite över målet så passa att jag täcker sina normala variationer + kanske lite säkerhetsmarginal. Så jag slutjusterar alltid med lite spädning efter koket med vatten, så om jag då får dåligt utbytet kan jag bara späda lite mindre. OG i koket blir aningen högre, men inget som stör mig. Jag har ändå begränsad kokvolym så det passar mig utmärkt.

Hittils har alla öl haft rätt OG, även de gånger när utbytet blivit dåligt, skillnaden blir bara olika slutvolym. Så jag brukar ibland få justera mitt i processen med humledosen vid koket om jag märker att det avviker för mycket.

/Fredrik

Hej
Meningen var nu inte att mästra någon utan bara ett påpekande att extraktutbytet kan var lite lågt räknat. När det gäller extraktsirap tex Wyermans så står det på etiketten 285 Öl/kg, men det kan bero på att deras extrakt inte bara är basmalt utan också karaktärsmalt som CaraPils etc och det dra ner nivån.
När det gäller helmaltsrecept är problemet alltid att man inte vet vilket utbyte receptgivarens process har gett.
Den här trådens fråga bör inte leda till diskussioner om teoretiska utbyten etc, utan att ge råd om hur Gråräv får en öl som är så lik Fullers ESB som möjligt med den utrustning han har. Lyckas vi med det har vi en ny glad hembryggare i vår krets.

De som brygger med extrakt har säkert mer tips att ge angående hur man konverterar helmaltsrecept till extrakt.
Boken "Clone brews" innehåller ett ESB recept på extrakt har jag för mig. Jag har dock inte boken själv och jag vill heller inte publicera saker som är tryckta i böcker utan medgivande från författarna.
Lite fånigt tycker säkert de som växer upp i skuggan av Internet och "fri" kopiering.

Det bästa är väl att googla på t.ex. "clone fullers esb"
så hittar man lite idéer och recept runt detta.
Fast man bör förstås vara lite källkritisk...
Står det att man ska ha i Cascade så vet man att det inte är rätt recept wink

Min åsikt är att en del av trasslet kan bero på att det finns flera sätt att räkna på och olika sätt att ange extrakt på och det blir lätt fnurr på tråden när man ska konvertera fram och tillbaks.

Själv räknar jag helst extraktet i kg, och anger extraktpotential i %.

Jag brukar räkna på att pilsnermalt innehållar ca 77-78% stärkelse, resten är väl antagligen cellulosa och andra växtdelar. det är samma sak som 302 Öl/kg. Har man sedan 70% utbyte är man nere i 211 Öl/kg (55% effektivt extrakt).

Då räknar jag att 1 kg malt, ger men 0.55 kg "rent extrakt" vd 70% utbyte.

Att weytermanns extrakt har 285 Öl/kg betyder att extraktinnehållet är 285/385 = 74% per vikt. Det beror på att 26% är vatten. Det spelar ingen roll om det är gjort på specialmalt eller vad det är, "extrakt som extrakt" så att säga.

Extraktets sammansättninge varierar förvisso(tex förjäsbarhet), men det är en historia för sig och har inget med extraktpotentialerna att göra.

För färdigt maltextrakt är extraktinnehållet i princip ett mått på vatteninnehållet, inget annat. Maltextrakt är ju annars per definition *rent* extrakt, såvida det inte innehåller olösligt "skräp" som ligger på botten och bidrar till vikt iofs. Det vet jag dock inte, men det är väl marginellet antar jag?

Torkat maltextrakt är bortsett från några % vatten, rent extrakt. Jag brukar räkna rent torrt/extrakt som 385 Öl/kg.

Som Kenneth skrev skiljer det hit och dit, men för att ta ett exempel så säger muntons på sin hemsida att deras ljusa spraymalt innehåller ca 5% vatten. Då skulle jag räkna på 95% extraktinnehåll, eller 365 Öl/kg om man vill.

Torkat maltextrakt torde alltså hålla ca 365 Öl/kg?

Flytande maltextrakt 285-300 öl/kg helt beroende på vattenhalt, se förpackningen eller tillverkarens specar.

Omräkning extraktfaktorer

x [Öl/kg] = 385 * y [vikt/vikt]

Dvs
y = 100% => 385 Öl/kg
y = 75%   => 289 Öl/kg
y = 55%   => 212 Öl/kg
osv

/Fredrik

Gråräv om du hittar OG, FG och ett recept du vill konvertera så posta det här, så är det lättare och blir mer konkret!

Vi hjälper nog till så gott det går smile

/Fredrik

Hehe, man tackar. smile

Om jag stöter på problem med konverteringen så ska jag höra av mig !

Men jag kanske väntar med en ESB klon tills jag kan göra det med riktig malt.
Hur det än är, och hur bra man än kan få extraktöl att smaka så är ändå mitt huvudsakliga mål helmaltsbryggning.

Nu vill jag bara skaffa mej lite erfarenhet genom några extraktbryggder.