just det, jag skulle återkomma...
bryggde min fjärde öl på Pacmanjästen igår. det är nog den trevligaste jäst jag provat. den jäser som sagt väldigt rent och väldigt torrt, så man får dra upp mäsktemperaturen för att få någon fyllighet. den flockulerar otroligt bra, alla provkulturer jag gjort har varit kristallklara inom 6-7 dagar. samtidigt jäser den mycket lugnare än alla andra jäster jag provat; huvudjäsningen brukar hålla på 5-7 dagar trots att jag i regel alltid har mer jäst än jag behöver.
mitt första försök att klona rogues AAA blev ett lyckat misslyckande. deras FG ligger nånstans på 1014 med en utjäsningsgrad på 73%, mitt blev 1010 med 80% utjäsning. som tur var hade jag bara 42 IBU mot deras 53, så det blev ett helt acceptabelt öl i alla fall.
ölen jag bryggde igår var försök nummer två. jag ökade mäsktempen och IBU:n, drog ner på andelen dark crystal malt och bytte ut den vanliga crystalmalten mot lite hemrostad crystal malt. det känns som att det är en förändring åt rätt håll, men än så länge är det svårt att veta...
utjäsningsgraden borde i alla fall bli ganska rätt. sist landade den precis på 73% och då provade jag samma mäsktemp och snarlika proportioner på malten.
får väl återkomma igen sen när jag har experimenterat vidare. det ska bli intressant att se hur pass nära originalet man kan komma! tyvärr har jag bara tre flaskor rogue kvar, och de får inte in fler på systembolaget. hoppas det räcker med 3 försök till 
dolly är död. länge leve kloning! 