Råd angående porter

Nästa bryggning blir en lite starkare engelsktinspirerad porter . Vill ha den maltig samt aningen söt och karamellig, och med lite fylligare kropp. Vad tror ni? Har aldrig använt brunmalt innan. Hur mycket är lagom? Är det för mycket eller för lite crystal, med tanke på att jag har Munich också? Några tips i övrigt?

Batch size: 9 liter
Koktid: 75 min
Beräknad OG: 1061
Beräknad FG: 1016
IBU: 35

1,55 kg       Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)        60,55 %       
0,35 kg       Munich I (Weyermann)                                13,67 %       
0,27 kg       Crystal Malt (Thomas Fawcett)                      10,55 %       
0,18 kg       Brown Malt (Thomas Fawcett)                        7,03 %       
0,14 kg       Pale Chocolate Malt (Thomas Fawcett)            5,47 %       
0,07 kg       Carafa I (Weyermann)                                  2,73 %

22,00 gr      Fuggles [4,20 %]  (60 min)               
10,00 gr      Fuggles [4,20 %]  (15 min)

1 Paket (ev. starter) London Ale (Wyeast Labs #1028)

Nu ska jag ta mig en Nils Oscar Brown Ale. Trevlig helg på er!

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

2 Senast ändrad av gedman (2010-09-24 21:17:13)

Sv: Råd angående porter

Ser alldeles strålande ut. Münchnermalten behöver du aldrig oroa dig för att det ska bli för mycket av, i praktiken kan du brygga en öl på 100% münchner. Det ger en nötigare, brödig karaktär till ölet, som jag själv gärna ser lite av i en porter. Lagom IBU sett till styrkan, bra balans, lagom med humle. Brunmalten funkar, du kan nog till och med slänga i lite mer.

Vill du ha den lite sötare och fylligare kan du se till att lägga dig på en ganska hög mäsktemperatur. En enkel infusion på 69-70 grader gör nog susen.

Det enda jag har att anmärka på är din Nils Oscar Brown Ale - ännu en i raden av besvikelser från Nils Oscar, tycker jag.

Någon som testat att göra Porter med stor mängd brunmalt?

Lite sugen på att testa något i ungefär dessa mängder till en Robust Porter. Gillar att hålla det enkelt ibland. Tre maltsorter kanske duger?

Pale Malt, Maris Otter        60,00 %       
Brown Malt (128,1 EBC)    36,00 %       
Carafa I (663,9 EBC)        4,00 %   

Har själv inte använt just brunmalt och är nyfiken på era erfarenheter?

Jag provade att brygga en stark brun porter för ett år sedan någotsånär baserat på Jamils Zainasheffs recept och riktlinjer. Istället för brunmalt så använde jag ambermalt eftersom jag hade rätt gott om det hemma. Dessutom valde även jag att ha i münchnermalt.

3 250 g  66,3 %  Pale ale-malt  6 EBC
  500 g  10,2 %  Münchnermalt  15 EBC
  500 g  10,2 %  Ambermalt  100 EBC
  400 g   8,2 %  Crystalmalt  130 EBC
  250 g   5,1 %  Carafa I spec  900 EBC

20 g  Target (kottar)  12,0 %  60 min
   10 g  Fuggle (kottar)   4,5 %  20 min
   10 g  Fuggle (kottar)   4,5 %   5 min

För att utvärdera det hela så blev den alltför mörk och framförallt för rostad och bränd i smaken. Personligen finner jag det svårt att dosera chokladmalt i lagom mängd och svartmalt rör jag inte ens längre. I övrigt blev det för mycket humlearom och jag fick en rätt dålig utjäsning, från 1059 till 1019, så ölet smakar rätt sött. Brygger jag det igen så hade jag bl a bytt ut carafa mot pale chocolate och ökat mängden ambermalt (eller brunmalt). Crystalmalten tycker jag ger precis lagom stort smakbidrag. (Vidare hade jag slopat sista humlegivan och eventuellt bytt jäst från Safale S-04 till någon med bättre utjäsningsgrad.)

Angående brunmalt så rostade jag för något år sedan själv brunmalt av pale ale-malt (efter instruktioner i denna tråden. Använde den sedan i två porterrecept, och det blev så fantastiskt gott!

Så då tänkte jag att brunmalt, det är grejen för mig. Och beställde 3 kg Thomas Fawcetts brunmalt från Humlegården. Vilken besvikelse. Det var någonting helt annat, inte alls samma goda smak. Dessutom vägrade ölen att klarna. Det kan såklart bero på någonting annat, men brunmalten var den enda "nya" ingrediensen.

Think globally. Drink locally.

Arakun skrev:

För att utvärdera det hela så blev den alltför mörk och framförallt för rostad och bränd i smaken.

5 % Carafa I borde enligt min erfarenhet inte ge överväldigande rostade och brända smaker. Däremot kan 10 % ambermalt ge smak som påminner om hårt gräddat knäckebröd. Kanske var det problemet?

Jäser: julöl

mans skrev:

5 % Carafa I borde enligt min erfarenhet inte ge överväldigande rostade och brända smaker. Däremot kan 10 % ambermalt ge smak som påminner om hårt gräddat knäckebröd. Kanske var det problemet?

Det är inte otänkbart men jag tycker inte mig känna så mycket av knäckebröd/svedd brödkant utan snarare en bränd smak på gränsen till sotig. Oppigårds Starkporter, Mohawk Stitch Porter och Brewdog/Stone Bashah är bra jämförelser på öl som har en liknande bränd smak – alltför mycket mörk malt efter mitt tycke.

Håller på att brygga ovanstående recept idag. Är för närvarande inne på lakningen. Vad rekommenderar ni för temperatur till Wyeast London Ale 1028? Jag har kylskåp och termostat.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

9 Senast ändrad av Techno (2010-10-03 01:00:41)

BALTISK PORTER

MALT

5000  G      PALE MALT                     VIK              70,5     %

500  G      MUNCHER MALT              Vik                7,0     %

333  G      ROSTAT KORN                WEY               4,7    %

333   G     CARAFA 1                       WEY              4,7     %

266   G     CARA HELL.                     WEY             3,7      %

250   G     KORN FLINGOR                WEY             3.5      %

200   G     MÖRK KARAMELL.             VIK.              2,8    %

200   G      CARA AROMA                 WEY               2,8    %

ÖLET ÄR  PÅ FLASKA DEN 10 09 30.

Så ser min Porter ut, När jag öppnade locket på sekundären så slog det emot mig en doft av kaffe. Jag är normalt ingen kaffe människa.

Tidigare när jag bryggt stout/porter så har det blivit en rel, hög syrlighet. Denna gång så hade jag köpt PH 5,2 stab, jag använde den enligt rekomendationen

2009 års Stout en Foreginer one blev mycket bra, trots allt lite syrlighet.

10 09 30 så kapsylerades årets stout/Porter. Smakprovet= En mycket liten syrlighet.

Kolsyratest samt smak av beska arom 10 10 15

Mitt recept. ta det för vad det är, 25 liter.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag kommer brygga en porter snart. Det blir dock weyerman pale som basmalt. Annars hade jag tänkt ca 75-80% pale 6% amber 3% pale ch, 2% chb, en nypa patent och kanske en handfull ljus karamellmalt. Flörtar även med tanken om en del havre i den också, det kan bli en breakfast stout rent av istäldlet för en porter... hmm tillbaks till ritbordet igen...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Techno skrev:

BALTISK PORTER

MALT

5000  G      PALE MALT                     VIK              70,5     %

500  G      MUNCHER MALT              Vik                7,0     %

333  G      ROSTAT KORN                WEY               4,7    %

333   G     CARAFA 1                       WEY              4,7     %

266   G     CARA HELL.                     WEY             3,7      %

250   G     KORN FLINGOR                WEY             3.5      %

200   G     MÖRK KARAMELL.             VIK.              2,8    %

200   G      CARA AROMA                 WEY               2,8    %

ÖLET ÄR  PÅ FLASKA DEN 10 09 30.

Så ser min Porter ut, När jag öppnade locket på sekundären så slog det emot mig en doft av kaffe. Jag är normalt ingen kaffe människa.

Tidigare när jag bryggt stout/porter så har det blivit en rel, hög syrlighet. Denna gång så hade jag köpt PH 5,2 stab, jag använde den enligt rekomendationen

2009 års Stout en Foreginer one blev mycket bra, trots allt lite syrlighet.

10 09 30 så kapsylerades årets stout/Porter. Smakprovet= En mycket liten syrlighet.

Kolsyratest samt smak av beska arom 10 10 15

Mitt recept. ta det för vad det är, 25 liter.

Bo

Hej

I dag så tog nyfikenheten över, kolsyra eller ej?

Det pös till helt ok samt en fin dimma steg upp i från flasköppningen.

En fin kaffesmak slog emot mig när jag stack ner näsan i glaset, samt en lång humlearom

OG var 68 samt FG 14.  BU blev nog lite högre än vad jag tänkt mig. Jag är en "Hophead", det förstör ibland för mig.

Efter 14 dagar på flaska så är jag absolut nöjd med min Porter. Det skall bli spännande att efter 2 månader jämföra den med i dag.

I dag var mest, har den potential, samt är den ok kolsyrad, samt ett ok skum.

Svar på alla tre: Ja

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20