thobbe skrev:Välkommen till forumet.
Den mängd som står i receptet är den mängd som åker ner i jäshinken. Man har lite olika stor mängd avdunstning under kok beroende på effekt och om man kör med locket på glänt eller ej. Själv lakar jag ur 26 liter vört om jag ska ha 20 liter i hinken.
Men då har du räknat med det redan innan mäskningen? Annars lär vörtstyrkan hoppa upp lite högt ju?
Men finns ju lite olika sätt att löra det problemet med bortkokning på. Man kan tillsätta kontinuerligt, vilket jag tycker är det enda rätta då vätskemängd Vs humlemängd är samma under hela koket. Många tycker säkert det är skitsnack.
Sen kan man som många koka bort för att komma ner till batch size. Eller som många bryggerier, tex amerikanska budweisser... watten? Men dom brygger en stark öl som späds till rätt styrka. Ett bra sätt för att få ett tunnt men bra öl.
Det sista är lite svårare då man måste ha kontroll på hygien extra mycket och efter att ölet är filtrerat köra i resten av kolsyran. (jo bud jäser kolsyra från tillsats av ny vört)
Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house