Allt som kokar bort?

Hallå!

Detta är mitt första inlägg. Jag är nybörjare och börjar greppa så sakteliga. Något jag dock inte förstår har att göra med all vätska som kokar bort. Om man har ett kraftigt rumlande kok utan lock så kokar man ju bort flera liter på 90 min. Ska man kompensera för detta genom extra lakvatten eller kan man spä med vatten under koket?

Om det står 39 liter öl i receptet; är det den mängd som åker ner i jäskärlet efter koket eller är det den mängd man samlar upp när man lakar?

Det här kanske är dumma frågor men jag fattar inte.

Tack på förhand!

Sv: Allt som kokar bort?

Välkommen till forumet.

Den mängd som står i receptet är den mängd som åker ner i jäshinken.  Man har lite olika stor mängd avdunstning under kok beroende på effekt och om man kör med locket på glänt eller ej. Själv lakar jag ur 26 liter vört om jag ska ha 20 liter i hinken.

thobbe skrev:

Välkommen till forumet.

Den mängd som står i receptet är den mängd som åker ner i jäshinken.  Man har lite olika stor mängd avdunstning under kok beroende på effekt och om man kör med locket på glänt eller ej. Själv lakar jag ur 26 liter vört om jag ska ha 20 liter i hinken.

Men då har du räknat med det redan innan mäskningen? Annars lär vörtstyrkan hoppa upp lite högt ju?

Men finns ju lite olika sätt att löra det problemet med bortkokning på. Man kan tillsätta kontinuerligt, vilket jag tycker är det enda rätta då vätskemängd Vs humlemängd är samma under hela koket. Många tycker säkert det är skitsnack.

Sen kan man som många koka bort för att komma ner till batch size. Eller som många bryggerier, tex amerikanska budweisser... watten?   Men dom brygger en stark öl som späds till rätt styrka. Ett bra sätt för att få ett tunnt men bra öl.

Det sista är lite svårare då man måste ha kontroll på hygien extra mycket och efter att ölet är filtrerat köra i resten av kolsyran. (jo bud jäser kolsyra från tillsats av ny vört)

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Tackar herrarna för svar. Som jag förstår är detta ingen exakt vetenskap. Men att koka ner till rätt mängd påverkar ju koktiden och därmed beska etc? Att tillsätta kontinuerligt låter ju enkelt. Däremot förstår jag inte varför vätskemängden i koket i förhållande till humle skulle vara så viktig. Man borde väl få ut samma smakämnen ur humlet även om vätskemängden varierar något?

tillägg till mitt sista inlägg. Jag menar att förhållandet vätskemängd/humle under själva koket inte spelar så stor roll förutsatt att man till slut får ut rätt mängd.

6 Senast ändrad av scaryeyes (2010-09-23 01:06:35)

Njaa.... vid mindre vätskemängd får man lägre utbyte av humlen. Varför fattar jag inte men så är det. Därför bör man få sämre humleutbyte, ju mer vätska som kokas bort. Men det handlar om så liten mängd, så det spelar kanske ingen roll. Och är processen samma varje gång så same, same......

EDIT:
Väntar på att nån med exakt kunskap kommer in och styr upp i denna tråden lite....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Är det så att man råkar koka bort för mycket kan man också späda i efterhand, i jäskärlet, med vanligt kallvatten.

Think globally. Drink locally.

Tjo, kort svar.

Normalt brukar man utgå från ca 10-15% avdunstning. Att hålla ett rullande kok innebär INTE att det ska stormkoka. Kokar du bort mer än de tio till femton procent så kokar du förmodoigen för hårt. Eller har en vääääldigt vid gryta.?

Det varierar från system till system så man får helt enkelt kalibrera sitt system, inkl hur mycket svinn du har till druv, slangar förlust i lakkärl osv.
Det mäter man lätt med en skvätt vatten och ett litermått.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jo det är ju inte bara en fråga om humle utan också om OG. I början fick jag inte riktigt ihop hur det funkade, men Ray Daniels förklarar det hela väldigt bra i sin Designing great beers. Vattenmängden gånger den totala mängden extrakt är konstant. Svårare än så är det inte. Har man fått kläm på bryggsystemets effektivitet så vet man hur mycket socker jästen har att smaska i sig. Späder man ut detta i en större mängd vatten får man ett lägre OG och tvärtom. Därför kan man ha sin egen vision om vilken styrka man skall ha på vörten och beräkna med papper och penna, eller hellre med ett program som Beersmith, hur mycket malt man behöver med tanke på den styrka och den färdiga mängd öl man vill ha.
   Kruxet är bara att mäta volymen i kokgrytan. Vill man undvika att tillsätta vatten i efterhand ( jag skulle inte rekommendera att man häller i okokt vatten under jäsning) så får man hitta på ett sätt för detta - för att styra sitt OG och för att kontrollera bitterheten.
   Ray Daniels beskriver en väldigt enkel metod som jag har använt. Eftersom en ritad skala på insidan av grytan skulle försvinna direkt och att etsning och sådant skall undvikas av hygieniska skäl, så tillverkar man en mätsticka av något hyfsat värmebeständigt material och som går att skriva på - hårdplast eller så. Denna kalibrerar man genom att tillsätta liter för liter med vatten och göra streck för respektive nivå. Med denna är det sedan lätt att mäta hur mycket vört man har i grytan. Dunstar för mycket bort kan man tillsätta någon liter från en vattenkokare. Har man för stor volym är det bara att koka bort vatten en stund till.
   Ray säger att med denna metod kan man hålla sig inom ett intervall på +/- 0,05 utan minsta bekymmer och 0,02 med lite mera noggrannhet. Och det har funkat bra för mig sedan dess. Mera kontroll och lättare att styra saker dit man vill ha det.
JP

Tack för dessa svar, mycket lärorikt. Väldigt trevligt forum må jag säga. Tack!

11 Senast ändrad av thobbe (2010-09-23 19:49:22)

Det där med va som är ett rullande kok har jag och min bryggkompis diskuterat många gånger och inte kommit fram till nåt definitivt. Jag har tolkat det som att det ska röra på sej men inte stormkoka.
Jag har en 50 liters gryta på spisen som är 40 cm i diameter och det är i den jag har denna avdunstning. Då ligger den ju på 23 % om jag räknat rätt.