Thomas håller med dig om din syn på internet som informationskälla för ölbryggning. Som du skriver så är internet både till godo och ondo när det gäller information för ölbryggning. Man tar ofta förvånansvärt fort allt som är skrivet på forum som ren fakta även om texten i sig varken backas upp av teori eller experiment. Detta kan ju vara rätt förödande då en sak som skrivs fort kan spridas via forum, framför allt på relativt nya områden där inte så mycket fakta finns tillgänglig för gemene hembryggare.
Man kan motverka detta ganska enkelt genom att alltid försöka backa upp sina påstående med källor eller argument, på detta forumet ifrågasätts det som skrivs väldigt sällan. Detta är lite synd då en djupare debatt om vissa ämnen är väldigt givande att läsa och bidrar till en bredare kunskap bland hembryggarna. Det finns många bra exempel på sådana trådar på detta forum.
För att dra två exempel från denna tråden:
Thomas skriver att det inte är en bra idé att göra förkultur på torrjäst och hänvisar till tillverkarnas hemsidor. <-- Här kan man lätt hitta källan till påståendet om man är kritisk till det som skrivs.
Thomas skriver att göra en förkultur på 1 liter i regel inte ger någon tillväxt om man tillsätter flytande kultur till den. <-- Här finns ingen förklaring till varför detta argument skulle stämma.
Det fina med hembryggning är att det som funkar för en bryggare kanske inte alls fungerar för en annan. Utrustningen som varje bryggare har tillgång till kan skilja sig så ofantligt mycket och kräva väldigt olika metoder inom de flesta stegen av bryggning. Många kanske nöjer sig med argument som "Jag har gjort så i 5 år och det har fungerat klockrent varje gång", vilket inte är ett så tokigt argument ändå, om man tror på skribenten så har den metoden bevisligen fungerat. Andra kanske söker djupare kunskap och kan förklara varför det har fungerat eller varför det skulle vara bättre att göra på ett annat sätt.
För att summera det hela så det jag vill få fram är att genom att vara kritisk mot informationen som skrivs på detta och andra forum och genom att aktivt starta debatter och ifrågasätta det som skrivs om man är det minsta tvivelaktig till utlåtandet så kan vi skapa ett forum som är till och med mer givande än vad detta forumet är idag. Detta forum är nog en av de största informationskällorna för svenska hembryggare, från nybörjare till proffs, om inte den största. Jag har lärt mig väldigt mycket av att läsa på detta forumet och tummen upp till alla som tar sig tid att skriva informativa och förklarande inlägg.
http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/