Ändå är det ju ganska sörgligt att vuxna människor (och med detta menar jag inte bara alkolisterna, utan vanligt "välbildade" vuxna) inte kännar sin egen gräns för hur mycket man kan dricka utan att ramla av stolen.
Att vuxna människor supar varje lördag imponera mig mycket. Det är tonårsbeteende i mitt land. Tonåringar vill gå till gränserna med allt, och det är oss som ska lärar de handtera alkohol. Man måste visa de att det finns andra sätt att handtera alkohol på, än bara lördags-superi. Jag drickar öl varje enda dag nästan - men bara 1-2 stycken. Å andra sidan är det sällan jag är full, eftersom jag kännar mina egna gränsar......Tor minns det säkart ¨när vi ölade hemma hos honom, och jag kände att nu hade jag fått så det räckte.
Min styvson har i allafall tagit till sig mitt exempel motsatt många av hans vännar (han är vuxen) och om han vill ha en öl väljar han inte Sofiero, utan han vill ha en Jever, Nils Oscar God Lager eller Kalasöl, Pilsner Urquell, Brooklyn Lager, Bröckhouse IPA (om vi är i DK) osv. Grejen är att han sällant drickar, men drickar han, nöjar han sig med en öl, och inte en enda gång har jag sett honom så full att han inte kunde förstå ting och sakar. Hela detta här året har han inte varfot full EN ENDA GÅNG - det intresera honom inte alls. Jag kännar mig stolt att jag har kunnat påverka ett ungt människa att ha ett förnuftigt alkoholförbruk, och att jag har påverkat honom att njuta en öl, istället för att supa som hans kompisar.
Att man supar varje helg som vuxen tycker jag beror på att man varken är frälst som oss, som vet hur man kan njuta en öl, och att föräldrerna inte har "undervisat" sina barn i att handtera alkohol eftersom ämnet är tabu. Tabubelägga alkohol för halv-vuxna barn är bara att göra det intressant att supa tycker jag, och det beteende kommer hänga kvar mycket längre tid, än om man hade liberale föräldra som kan förebygga den beteende, genom att låta de dricka 1/2 till 1 hel öl, med sin pappa, och man pratar om alkohol med dem.
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH