Första bryggningen - extrakt

Hej.
Skulle vilja få lite kommentarer på mitt första bryggrecept.
Jag siktar på att efterlikna en amerikanske ale typ Sierra Nevada.

Batch size: 20 l

2,5 kg Muntons Ljust, dry extrakt
0,5 kg Muntons Mellanmörkt, dry extrakt
20g Amarillo (9,1%) pellets, 60 min
20g Cascade (7%) pellets, 60 min
20g Cascade (4,6%) pellets, 15 min
20g Cascade (4,6%) pellets, 5 min
1 pkt Safale US-05

IBU enl. Beersmith 45,1
Färg 11,6 EBC

Har lite frågor om jäsning och kolsyresättning.
Skall jag jäsa i två steg? Alltså tappa om och jäsa x dagar till?
Hur mycket socker skall i varje flaska för kolsyra?

Hälsningar /Floke

Sv: Första bryggningen - extrakt

Hej

Grattis till din första bryggning. Det där med primär samt sekundär där finns det olika skolor. Jag brukar primärjäsa ca 5-7 dagar sedan tappa om och jäsa ytterliggare 5-7 dagar.  Märk att tiderna är preliminära, det är mycket som beror på hur lång tiderna blir.

Det där med att få kolsyra kan va lite trickigt, inte alltid enkelt att få en hyfsad kolsyra lika varje gång. Men jag brukar ligga mellan 5-6 g socker/liter som jag kokar en sockerlag,samt pytsar i botten av en jäshink samt rör mycket försiktigt om med en steril visp dom första 5 literna när du för över ölet med en hävert.

En bra länk:   
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/brew/widgets/bp.html

Lycka till

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej Techno.
Tack för tipsen.
Vad tror du om receptet och min ambition att efterlikna sierra nevada?

Hej

Extraktet verkar ju ok. Jag får ett bidrag på 1125 Ö. Dividerat det med 20 liter ger ett OG på ca 56. Stannar ditt FG på säj 12 så når du en alc på ca 5,8 så där ser det väl ok ut

Jag hade nog lagt humlegiva 2,Cascade på 30 min i stället för 60 min. Sedan så hade jag nog också gjort en "burn out" på 30 g cascade, alltså släng i 30 g när du stänger av värmen, låt allt ligga i 25 min innan kylning samt avsilning. En Sierra skall ju en hyfsad arom.

Det kommer annars att funka bra som du hade tänkt

Det är en god öl jag håller med. Sen när du blir lite varm i käderna så kan du odla upp jäst från Sierra flaskorna, jag provade att göra det en gång, blev ett lyckat öl.

Om du har möjlighet försök att koka hela volymen annars så kan ölet bli lite mörkare än tänkt.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Tycker också att receptet ser bra ut, och tycker inte att du behöver göra några ändringar. IBU är dock något högt, SNPA ligger på 37.

Eftersom det är första bryggningen tycker jag inte att du behöver bry dig om att tappa om ölet. När du börjat bli varm i kläderna kan du ju söka på "sekundärjäsning" här på forumet och försöka bilda dig en uppfattning. Alla tycker olika om just det.

Om du vill ge ölet lite extra smak kan du göra en delmäskning på lite karamellmalt. Kolla på http://shbf.se/wiki/index.php/Delm%C3%A4skning

Och lycka till!