200 år gammal öl hittad i vrak på åland
kolla in länken..rätt så spännande
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → 200 år gammal öl hittad i vrak på åland
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
kolla in länken..rätt så spännande
Häftigt om man kunde få en del av jästen att odla upp!
jag antar att det lokala bryggeriet stallhagen kanske kan få ta del av lite jäst...vet vet
Intressant fynd, men att det fanns kolsyra i flaskorna visar väl bara att de var väl tillslutna, inte att jästen fortfarande är vid liv. Det senare är väl tämligen osannolikt...
Johannes
Jästen är säkert stendöd, men vi vill veta SG, alkoholhalt, BU etc. Det finns så mycket skrivet om hur ölen bryggdes för 200 år sedan, men ingenting om hur ölen smakade. Vi måste få veta, det här är ju viktigt för sjutton.
Jästen är säkert stendöd, men vi vill veta SG, alkoholhalt, BU etc. Det finns så mycket skrivet om hur ölen bryggdes för 200 år sedan, men ingenting om hur ölen smakade. Vi måste få veta, det här är ju viktigt för sjutton.
Hej
Är det så där väldigt säkert att jästen är död? Har för mig, rätta mig om jag har fel, att Jessica H. för ett x antal år tillbaka odlade upp, eller i vilket fall som helst, höll på med en jäst från några flaskor öl från ett gammalt skepp.
Hette inte ölet skeppet, eller vraket eller något liknande samt att det var Nynäshamn som bryggde det. Är absolut inte säker.
Det vore annars häftigt att kunna brygga ett öl med en 200 årig jäststam.
Bo
Det var Slottskällan som bryggde ölet Vrak för några år sedan, med jäst från några flaskor från 1915. Jästen lät sig inte dödas med deras vanliga rengöringsmetoder (lut, vill jag minnas) efter bryggningen utan levde kvar och gjorde att allt de bryggde fick Vrakjästsmak (fruktiga smaker och kokt skinka (!)). De blev tvungna att stänga bryggeriet någon/några veckor för att totalsanera alltihop... Det senaste jag hörde är att de har jästen sparade i frysen men att de inte har några planer på att brygga Vrak igen inom en överskådlig framtid ![]()
Älskar att höra sådana här anekdoter, mer sådant tack!
Ölhistoria finner jag mycket intressant.
Det var Slottskällan som bryggde ölet Vrak för några år sedan, med jäst från några flaskor från 1915. Jästen lät sig inte dödas med deras vanliga rengöringsmetoder (lut, vill jag minnas) efter bryggningen utan levde kvar och gjorde att allt de bryggde fick Vrakjästsmak (fruktiga smaker och kokt skinka (!)). De blev tvungna att stänga bryggeriet någon/några veckor för att totalsanera alltihop... Det senaste jag hörde är att de har jästen sparade i frysen men att de inte har några planer på att brygga Vrak igen inom en överskådlig framtid
Hej
Tjatar man i Facebock så får man ju knappast jobb längre, ok hur säkert det nu är.
Jag skulle aldrig släppa in JH i mitt bryggeri, det är en sak som är säker
B
Jag skulle aldrig släppa in JH i mitt bryggeri, det är en sak som är säker
Fegis. Hon är välkommen i mitt.
haha så typiskt svensk! En av oss hembryggare som faktiskt lyckats och nu är alla värsta avundsjuka!
Techno skrev:Jag skulle aldrig släppa in JH i mitt bryggeri, det är en sak som är säker
Fegis. Hon är välkommen i mitt.
Alla bryggare är välkommna i mitt..... men min fru sätter nog stopp om det är kvinnor.........
Men tror nog att det fortfarande går att göra vrakfynd. Dom bärgade ju lasten från fartyget i göta älv. Det var te. Och teet dom sen bryggde av den lasten smakade ju just älv.
Hej
Nu blandar jag mig inte i det ovanstående. I och för sig så är det ovanligt av mig.
Jag hörde att själva ölet smakade väldigt surt samt salt.
Salt kan ju va att själva saltet evfter ett visst x antal år tagit sig igenom åren.
Det skall ju finnas kvar dna från jästen eller rättare det finns jäst kvar.
Det vore ju SUPER HÄFTIGT att brygga ett öl från 1800-talet.
Bo
Jag brygger hellre med kvinnor än blir ett gammalt vrak.
Ska jag vara ärlig tror jag inte att öl på 1800-talet var något vidare. Visst skulle det vara spännande att prova ett nytt öl bryggt som det bryggdes på den tiden, men jag tror inte jag skulle gilla det. Hellre då en flaska cognac från havens djup. Hur vi gör sprit idag och förr har inte ändrat sig lika mycket som hur vi brygger öl, och spriten håller sig i en flaska betydligt längre.
Bo, är det bara JH du inte släpper in i ditt bryggeri, eller är det kvinnor generellt, eller är det helt sonika alla andra människor? ![]()
/Pål
Ska jag vara ärlig tror jag inte att öl på 1800-talet var något vidare. Visst skulle det vara spännande att prova ett nytt öl bryggt som det bryggdes på den tiden, men jag tror inte jag skulle gilla det.
/Pål
Jag bryggde en 1700-tals porter förra året, med bl.a. Brettanomyces claussenii, den först isolerade Brett-stammen. Den blev högst njutbar.
Till saken hör väl också att vid bryggningen på gårdarna förr i tiden var det kvinnorna som ansvarade för bryggningen. Männen fick hjälpa till med en del grovjobb (och drack väl upp det mesta).
Avundsjuka var kanske en av flera bidragande orsaker till att vissa kvinnor brändes på bål. Hm, vi får se om Jessica kommer med ett påsköl i år.
Japp det är klart, systembolaget missar inte att ta in en enda st.eriks:
St Eriks Påsk Ale Sverige 17,90kr
Det var Slottskällan som bryggde ölet Vrak för några år sedan, med jäst från några flaskor från 1915. Jästen lät sig inte dödas med deras vanliga rengöringsmetoder (lut, vill jag minnas) efter bryggningen utan levde kvar och gjorde att allt de bryggde fick Vrakjästsmak (fruktiga smaker och kokt skinka (!)). De blev tvungna att stänga bryggeriet någon/några veckor för att totalsanera alltihop... Det senaste jag hörde är att de har jästen sparade i frysen men att de inte har några planer på att brygga Vrak igen inom en överskådlig framtid
Nu kan ju jag knappt ett skit om jästceller mm. Men det känns ju som om att de som lyckats överleva i tvåhundra år är gaanska svåra att dräpa. Odla upp superjäst som är odödlig. Men jag tror ju även att detta projekt knappast blev lik jästen de hade för 200år sen, Kan tänka mig att det var en mängd olika sorters jästceller från början, och bara de supertåliga som blev återppväckt och massklonade tvåhundra år senare.
Jag har svårt att förstå varför St.Eriks... Jag menar varför överhuvudtaget. Det är som om jag ska designa och ta fram ett helt nytt bilmärke. Och så är resultatet en Alfasud eller en Citroen GS. Varför?
St.Erik är min stads skyddshelgon. Vem skyddar St.Erik mot sådana övergrepp?
Jag har svårt att förstå varför St.Eriks... Jag menar varför överhuvudtaget. Det är som om jag ska designa och ta fram ett helt nytt bilmärke. Och så är resultatet en Alfasud eller en Citroen GS. Varför?
St.Erik är min stads skyddshelgon. Vem skyddar St.Erik mot sådana övergrepp?
Three Towns äger väl rättigheterna att använda det gamla Stockholmsbryggeriets namn? Det är väl helt enkelt ett enkelt sätt att marknadsföra en serie öl tillsammans med ett äldre etablerat namn som många dessutom känner igen. Konsumenterna skulle troligen inte vara lika intresserad att köpa en en tråkigt designad flaska IPA med TT:s logga på. Det handlar helt enkelt om att sälja sin produkt genom diverse enkla knep: Igenkännande namn, kul flaska & mikrobryggeristuk som image.
Ölen därifrån är väl ok, varken toppen eller botten som så många andra bryggerier. Men det är min personliga smak och åsikt.
SvD TV om ölet:
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → 200 år gammal öl hittad i vrak på åland