Koff Porter klon

Hej

Jag var över till Helsinki i helgen. På båten så provade jag koff porter. Den smakade alldeles utmärkt tyckte jag.  Det var nog ett 10 -tal år sedan jag drack den sist.

Den skulle va intressant att försöka sig på att brygga. Jag har googlat lite om den men behöver lite mera kött (malt) på benen.

Kan det tänkas va rostat korn med? och i så fall hur många % av malten? Ja vad tror ni en bra malt komposition innehåller?

Tackar på förhand

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Sv: Koff Porter klon

Har aldrig ens hört talas om Koff Porter, låter spännande. Berätta mer, vad är det för slags porter? Gissar att det är en slags baltisk porter?

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Har aldrig ens hört talas om Koff Porter, låter spännande. Berätta mer, vad är det för slags porter? Gissar att det är en slags baltisk porter?

Hej

En liten länk

http://www.iglaset.se/articles/18990-Koff-Porter

Enligt M.Jacksson: Koff porter är en typisk "imperial", stor, intensiv, mycket torr, mjuk och oljig, full med rostad smak

Bryggeriet är Sinebrychoff förkortas till koff. Ölet återupptogs vid olympiaden i Finland 1952. Man hade inte bevarat någon överjäst så ryktet sas att jästen var från Guinness,

Ett väldigt gott öl i varje fall

Bo

4 Senast ändrad av kabuto (2010-09-03 08:13:02)

Med lite g**glande hittade jag http://www.craftkb.com/Uwe/Forum.aspx/b … rter-clone

8þ Mats

Tack

Bo

6 Senast ändrad av Humlepundar´n (2010-09-03 16:14:05)

Tja!

i boken Clone Brews finns en Sinebrychoff-clon med. Då är det följande recept som gäller:

5.6 Kg brittisk pale alemalt
230 g  Chokladmalt.
283 g 55L Crystalmalt
170 g mörk münchenermalt.
170 g vienermalt.
Mäska  i 66.7 grader i 90 min.

OG ska vara 74-75 Öschlegrader och FG 18-19
IBU 44
SRM 85
ABV 7,2

10 HBU  Northern Brewer som bittergiva. 14 g Hallertau Hersbrucker kokas i 15 minuter och  14 g saaz i 5 minuter.

koka hela kalaset i 90 min

Som Jäst föreslås  hellst wyeast 1084 irish ale, och andrahandsvalet är 1028 London ale.
jäs i 20-21 grader.

Lycka till!

Relax. Don't Worry. Have a home-brew!

Kanske borde tillägga att receptet avser 5 gallons. 18,9 liter med andra ord.
Kör hårt.

Relax. Don't Worry. Have a home-brew!

Hej

Ett stort tack Humlepundar´n

Nu skall det snart bryggas Porter, än en gång, tack

Bo