För mycket beska i julstouten

Jag satte en Imperial stout den 9 oktober och spetsade med lite julkryddor. Målet var att få en ganska mild stout och lade mig på den nedre gränsen för en Imp, dvs IBU = 50.

Den har blivit alldeles för besk, på gränsen till odrickbar. Jag misstänker att det program jag använder, PROMASH, inte tar någon hänsyn till beskan från de mörka maltsorterna.

Den har nu lagrats på fat i knappt två månader. Törs jag hoppas på att ytterligare lagring kan mildra beskan?

PeO

/PeO

Sv: För mycket beska i julstouten

Hej!

Jag vet inte hur mycket lagringen kan göra sad jag har inte direkta tips

Men jag var också orolig för precis det som du beskriver när jag gjorde min porter... båda kryddnejlikorna och framförallt den rostade malten och chokladmalten ger en hel del beska.... jag har ingen aning om hur man definierar porter men jag la min humlebeska på 22 IBU och det blev ordentligt besk ändå, jag hade absolut inte velat har mer än så i... Egentlien låg mitt balanserade mål kring ca 30 IBU, men jag sänkte till 22 och räknade men att den mörka malten och kryddningen skulle stå för resten... det blev rätt ok

/Fredrik

PEO, vilket OG, FG och jäst hade du? Jag är nyfiken. Jag har ingen koll alls på olika ölstilar etc och hur de definieras med 50 IBU låter för mig extremt mycket (även bortsett från den rostade malten) såvida inte ölen i övrigt också är extremt söt?

Jag brukar normalt dosera beskan efter den uppskattade restsötman. Starkare öl och/eller öl med lägre utjäsning -> mer IBU.

Kanske kan du göra en o/låg-humlad stout öl och blanda ut den första om det smakar alltför beskt?

/Fredrik

4 Senast ändrad av PeO (2004-12-09 22:02:21)

Detta är receptet på min julöl

Volym: 18 liter

Extraktgivare:

4.40 kg.  Pale Ale malt
1.13 kg.  Dark Crystal malt
0.03 kg.  Rostat korn
0.13 kg.  Chokladmalt
0.30 kg.  Muntons ljusa DME
0.40 kg.  Socker

OG: 1082
FG: 1019

Humle: 100 g.     Northern Brewer     60 min.

IBU: 54

Jäst: DCL Yeast S-04 SafAle English Ale

Julölssmaksättning: Lag kokas  på svag värme i 30 minuter av 2 kanelstänger, 2 pomeransskal, 10 nejlikeknoppar, 2 bitar ingefära och  2 msk ljus sirap i 5 dl vatten. Mot slutet av kokningen tillsattes också aromhumlen, 20 gr okänd lågalfahumle Mycket beska, viss bränd smak i samband med omtappning.

PeO

/PeO

5 Senast ändrad av Fredrik (2004-12-10 07:24:10)

Hej Peo!

Tack för receptet. Intressant att få se! Det tarvar nog mer beska än min porter då du får mer restsötma med det receptet. Du har ändå mindre rostad och chokladmalt än jag hade i min porter... borde inte bli så förfärligt beskt i sig?

Men 100g NB låter mycket? vad var det för alpha% på den humlen? blir det inte mer än IBU 54 tro?

Jag använder en balanseringsformel där idén kommer från Ray Daniels från början (tror jag) men där jag ändrat lite.... en balanse mellan restextraktet RE och IBU... jag har inte blivit missnöjd hittils.. det kan vara en smaksak, men jag utgår från detta värde, och justerar det sedan lite upp eller ned beroende på

IBU-balans = -0,0552*RE^3 + 1,3*RE^2 - 1,1734*RE + 4,5074

I ditt fall bör du ha RE = 7.65 Plato
Pluggar man inte det får man IBU-balans = 47

I min porter hade jag RE = 5.80
Jag fick IBU-balans = 30.7 men pga all den rostade malten drog
jag bort 8-9 IBU och humlade till 22 och det fann jag vara tillräckligt enligt min smak.

/Fredrik

6 Senast ändrad av PeO (2004-12-16 21:35:23)

Jo jag reagerade också när jag slog i hela 100gr-påsen i vörten. Det kändes mycket. Alphasyran ligger på 4,75%.

Jag visste inte att det fanns en sån formelför att beräkna ölet balans. Ett perfekt hjälpmedel när man skall fösöka designa en öl.

Det verkar ju som om min Julstout inte skulle vara helt ur balans om man använder din formel.

Hur beräknar du Restextraket RE?

Hälsningar

PeO

/PeO

Aha..men om det är 4.75% verkar den ju hyfsat balanserad faktisk, konstigt!! yikes| Jag trodde det var mer... min "northern brewer" från humlegården ligger på 6.5%. Är du säker på att det var 4.75%. Har för mig att norther brewer normalt ligger högre? Kan det vara så att du misstagit dig på alfasyra halten? Annars tycker jag det är mystiskt. Visserligen är den totala beskan hög, men det borde väl kompenseras av sötman? brukar du gilla beska öl?

Använder du promash får du ut RE värdet, jag har flera olika formler, en enkel formel som inte är helt exakt men ändå hyfsad är denna

RE = (-5,181749251*OG^2+10,58127845*OG-3,346309316)*FG+(4,415741425*OG^2-8,531614623*OG+2,062698665)

OG och FG anges i kg/liter, RE värdet är mass% restextrakt i ölen. Dvs om du får ut 0.06 betyder det 6 Plato, som du kan stoppa in i balans formeln.

Det går inte att säga allt i en formel, men jag tycker den är ett bra hjälpmedel så att man liksom får på ett ungefär hyfsad beska.

Det blir lite fel i andra decimalen, men använder du två siffror är den rätt ok. Noggrannare behöver man inte.

/Fredrik

Hej Fredrik,

tack för formlerna. Jag har lagt upp dem i Excel. Det var intressant att prova dem på mina andra öl och de stämmer ganska bra med vad jag uppfattar som välbalanserade, över- resp. underhumlade öl.

Du skriver att PROMASH skulle ge mig RE direkt i Plato. Jag kan inte hitta den funktionen.

Hälsningar

PeO

/PeO

Hej igen!

I promash under "% alcohol" ... du skriver in OG och FG, och får sedan ut RE, alkohol etc RE värdet är det som står under Residual Extract Plato.

/Fredrik

Hej,

Promash är mycket bra men det är lite svårt att hitta alla hjälpmedlen, så tack för tipset.

Jag har testat Ditt förslag att blanda min julöl med en mindre humlad "English dark mild" och det fungerade rätt så bra men tanken med en julöl är väl att den skall ha lite extra %. Så det får bli lösningen till årets jul. Men till nästa jul hoppas jag att beskan har mildrats genom lagring.

/PeO

> tanken med en julöl är väl att den skall ha lite extra %.

Om man ser det från den ljusa sidan så är fördelen att du kan dricka mer god öl innan du ramlar ur soffan smile

Min julporter är på "bara" 5.5% och det är schysst tycker jag. Då tar jag ett extra glas istället om det är det man vill.

/Fredrik

Hej,

nu när julen är över och julstouten provad i sitt rätta sammanhang så måste det konstateras att den faktiskt blev rätt lyckad som den var. Det finns många julölsmärken på systemet som var mindre lyckade än min, bl a än som kostar 150:-/liter. Jag har mer än 30 flaskor kvar som får stå till nästa jul och mogna ytterligare. Ser redan fram mot nästa jul.

God fortsättning!

/PeO

Kul att höra att den blev bra!!

Efter den goda men lite brända/beska julportern längtar jag efter en smaskig fyllig weissbier... det blir nog min första öl 2005, när det nu blir. Tveksamt om jag hinner brygga nåt i januari.

Tänkte försöka mig på någonting i stil med weihenstephaner, fast gärna liter mer fenol än originalet.

/Fredrik

Inför årets jul har jag nu provat den gamla julölen jag gjorde 2004 och kan konstatera att beskan har minskat till en riktigt acceptabel nivå och att den nu är väl så god som de flesta kraftiga och mörka julöl som finns på bolaget. Alltså, om man någon gång (miss-) lyckas och får en tokbesk öl där beskan troligen kommer från de mörka maltsorterna är det bara att ställa undan den och glömma den. När man sen hittar den några år senare är den förmodligen riktigt bra.

/PeO

Hej

Jag bryggde i somras en ale som jag tyrodde skulle ha i och för sej en häftig beska uppemot 40. Jäsning samt resten funka bra. Jag tappar alltid mina öl på flaska. Väntade ca 2 veckor på att kolsyran skulle komma i gång. Jag öppnade en flaska, ett ordentligt pys, HURRA, kolsyra. Hällde upp flaskan i glaset, allt såg fint ut , ett braskum, samt kolsyra bubblor. Lukltade alldeles förförande. Tog en ordentlig klunk, efter några sek så drog sej smaklökarna ner mot knäna, det var det häftigaste jag känt. Men efter ca 1 månad så blev det en ok ordentlig besk öl, riktigt drickbar. Andemeningen är väl att humle samt smak måste sätta sej. Alc stark öl samt hög beska måste få lång tid på sej. Jag har alltid varit ett "Hophead", mina ales har alltid varit enormt humliga. Sista åren så har jag dragit ner beskan ordentligt samt ökat på smak och araom. Tucker att mina ale har blivit mycket bätter nmed det.
Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20