Trilskande CO2-anläggning

Hej!

Jag har en liten CO2-anläggning bestående av regulatorn med trapetzadapter + tub(er) och slangar och don. Den har tjänat mig väl i nästan ett års tid nu, även om jag naturligtvis borde köpt en större anläggning.

Hursomhelst, igår skulle jag tappa upp lite ny öl, dels skulle jag fylla på ett halvfullt fat med pilsner, och dels skulle jag fylla ett tomt fat med en färdiglagrad bocköl. Den gamla kolsyretuben tog slut ganska direkt när jag började trycksätta fatet med pilsner, så jag bytte till en ny flaska. Någonstans här började problemen. Plötsligt blev ratten på regulatorn knökig att justera, och den ville inte längre släppa till någon kolsyra till fatet hur jag än vred. Flyttade regulatorn till det nypåfyllda fatet med bocköl, och manometern justerade sig till det nya trycket, men jag kunde inte få på någon mer gas.

Har testat att flytta gaskopplingen mellan flera olika fat, och det verkar som att fatsidemanometern beter sig som den skall. Men regulatorn vill inte släppa på mer gas.

Så till frågorna:
1. Kan det vara att jag fått en dålig/felaktig gastub? Vanligtvis brukar det stå "AGA" eller "SodaStream" på tuberna, men den här (inbytt på Coop) står det "CBT/Drinkit" på. Den ser likadan ut, och det var inga problem att gänga på den på adaptern.
2. Vågar jag skruva loss gastuben från regulatorn (adaptern) för att testa med en annan, eller kommer tuben sticka iväg som en raket över hustaken?

/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Jag tycker inte det låter som att det är något fel på tuben, snarare på regulatorn. Om du tar bort tuben riskerar du inte att tuben sticker iväg, men väl att packningen till regulatorn går sönder. Den kostar dock bara 80-100 kronor, så det är ingen katastrof.

Om det var jag skulle jag göra följande:

1. Vänta lite. Se om det blev bättre.
2. Skruva av patronen.
3. Testa om det fortfarande var problem att skruva. Om JA, kontakta Humlegården (eller stället där du köpte den).
4. Om NEJ, skruva på en annan full tub och hoppas på att problemet är löst och packningen höll.
5. Kvarstår problemen, kontakta Humlegården. Om inte, reklamera tuben.

Sv: Trilskande CO2-anläggning

peps skrev:

Hej!
Den gamla kolsyretuben tog slut ganska direkt när jag började trycksätta fatet med pilsner, så jag bytte till en ny flaska. Någonstans här började problemen. Plötsligt blev ratten på regulatorn knökig att justera, och den ville inte längre släppa till någon kolsyra till fatet hur jag än vred.
/Per

Man skulle kunna tolka din text som om du lämnade kvar kopplingen i fatet medan du bytte :-) Du fick inte in någon vätska bakvägen i regulatorn?

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Det kanske jag gjorde, jag minns inte. Sitter det inte någon ventil någonstans som förhindrar att det sker?

Var precis nere i källaren och tittade till anläggningen, och bisarrt nog var det fullt av bananflugor bakom glaset i manometern som visar gastubens tryck! Manometern som visar trycket i fatet hade inga sådana besökare. Bananflugorna gillar ju spilld öl, men jag får inte ihop det här riktigt.

Think globally. Drink locally.

Sv: Trilskande CO2-anläggning

peps skrev:

Det kanske jag gjorde, jag minns inte. Sitter det inte någon ventil någonstans som förhindrar att det sker?

Någon sådan ventil finns normalt inte. Sitter kopplingen på fatet och nålventilen är öppen är det fritt fram för saker i fatet att rusa bakvägen hela vägen till ingången på regulatorn (som nu blivit en utgång om du tagit bort tuben). Nu skall ju förvisso fatkopplingen med gas sitta på det "korta" in-röret som mynnar över ytan på ölet, men det är inte ovanligt att det sitter lite droppar där ändå. Ser slanngen helt perfekt ren ut hela vägen innuti?

/Calle

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Visar manometern för gastuben normalt tryck ?

/Calle

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Mja, nu hade jag ju fyllt fatet väldigt högt, men jag tror inte jag var över det lilla gasröret. Slangen ser ren ut, tycker jag. Och absolut, manometern för gastuben visar strax över 50 bar.

Jag följde gedmans 1:a sats och väntade lite, och nu beter sig anläggningen något bättre. Den släpper på gas till fatet om jag vrider på väldigt försiktigt. Det får inte vara stor skillnad på trycket i fatet och regulatorns inställning, för då blir det bom stopp. Men om jag smyger upp regulatorn så kommer den öppna när jag börjar gå över fatets tryck, och pysa in lite CO2. Sedan blir det till att upprepa.

Antag att jag fått in öl genom gasslangen, finns det något jag kan göra för att tvätta igenom regulatorn? Eller är det soptippen?

Think globally. Drink locally.

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Enligt din beskrivning av problemet så behöver man sannolikt öppna, tvätta allt, torka och sätta ihop igen. En finmekaniker kan fixa det men det blir nog billigare att köpa en ny.

Det är de som går vilse som finner de nya vägarna smile

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Mmm, tror du har rätt. Men om jag ändå behöver köpa en ny så kan jag lika gärna leka finmekaniker själv och se om jag kan få rent. Går det åt helvete så får jag väl slänga alltiihop.

På ett mer allmänt plan, är det här problem som dyker upp hela tiden om man har en gasanläggning? Måste man fixa och dona och skruva och fixa för att hålla systemet i drift? Jag skaffade mig fatanläggningen för att slippa eländet med flasktappning, men just nu känns det som att jag dyrt köpt mig mer besvär än vad jag hade innan.

Think globally. Drink locally.

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Har kört fat själv i något år och har aldrig haft några större problem. Någon enstaka gång har det varit en slang eller koppling som läckt med efterföljande slabb eller tom kolsyretub. Men inget liknande som du, jag tror du har haft otur helt enkelt...

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Mmm, det verkar så. Det har inte blivit bättre de senaste dagarna. Kan jag återanvända trapetzadaptern om jag köper en ny regulator? Jag har den integrerade från Humlegården. Det är ju kostsamma saker, det här.

Think globally. Drink locally.

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Någon som vet om man kan ta loss trapetzadaptern från regulatorn på den modellen? Svante? Peter?

Think globally. Drink locally.

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Hej peps!

Nja, jag vet inte om man kan ta loss adaptern från manometern på den integrerade modellen. Jag har bett Peter Herzig, som är vår expert på dessa, gå in och besvara frågan.

-- Svante

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Ok, tackar för det.

Think globally. Drink locally.

15 Senast ändrad av PHe (2010-08-31 22:38:08)

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Hej Peps, alltid lite svårt när man inte har prylarna framför sig.
Det går att ta bort adaptern med ganska mycket "våld"
Tror dock inte att det kommer att lösa problemet.
(Man kan inte använda adaptern till annan regulator, det är inte samma adapter som går att köpa löst.)
Om något kommit in i regulatorn är det förmodligen nålventilen som kärvar.
Den kommer man åt från andra hållet. Man måste öppna själva regulatorhuset.
Det är inte heller helt enkelt men man brukar få upp det genom att vrida "ratten" motsols till det tar stopp.
Sedan får man ta tag i "ratten" med en polygrip/rörtång och vrida lite till, då säpper själva regulatorhuset.
Man får vara lite försiktig så att man inte repar ratten.
Bakom membranet finns nålventilen.

Alternativt skickar du regulatorn till Humlegården så skall jag serva den för en skälig penning.



/Peter

Sv: Trilskande CO2-anläggning

PHe skrev:

Man kan inte använda adaptern till annan regulator, det är inte samma adapter som går att köpa löst.

Ok, nå då var det inte mycket nytta med det.

Det vore ju toppen om du kunde kika på den. Jag gör såhär: jag tänkte skaffa mig en ordentlig CO2-tub från den lokala brandsläckarnissen, och när jag har det uppe och rullar så mailar jag dig och skickar upp regulatorn.

Jag har skrivit ner din e-postadress om du vill radera den från inlägget. Mota spammet i grind...

Think globally. Drink locally.

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Ok, hör av dig när de är dags.

Sv: Trilskande CO2-anläggning

Det här fick precis sin snöpliga förklaring. Fatskrället läcker ju. Fattar inte att jag inte märkte det tidigare.

Think globally. Drink locally.