Svårstartad jäst från Smack Pack?

Halloj,

Jag skulle testa mitt första smack pack i fredags, ett American Ale (propagator) tillverkat i Maj. Paketet har förvarats i kylen, men jag börjar misstänka att det kan ha frusit. Upptäckte att min sambo flyttat det från dörren till längst in mot baksidan av kylen, och där är det kallt.. Klarar jästen frysning eller är det jättedåligt?

Nå, ingen märkbar uppsvällning hade skett efter tio timmar, men jag testade ändå att sätta förkulturen (200 g spraymalt till 2000 gram vatten, ordentlig syresättning). Efter ett dygn hade ingen märkbar jäsning skett, men kanske hälften av jästen flöt upp till ytan i 1-2 cm stora klumpar (normalt?). Nu, nästan ett dygn senare finns tecken på svag jäsning. Jag stängde korken på kärlet, och när jag öppnar efter några timmar pyser det lite svagt.

Tanken var att sätta en lager på jäsning senast i morgon, som sedan kunde få stå i lungt och ro under min tvåveckors semesterresta. Ser det ut som att det kan funka, eller är jästen alldeles för svag? Borde jag skaffa ett nytt paket och köra när jag kommer hem istället?

Tack tack
Jon

Sv: Svårstartad jäst från Smack Pack?

Det låter inte som om allt är som det ska... Speciellt inte det där med klumpar. Frysning brukar kunna tå kål på jästen snabbt. Egentligen behöver du inte sätta någon ny jäst, utan du kan nog odla upp de sista levande delarna med mer extrakt när det jäst ut. Allra enklast är så klart att köpa en ny jäst... Just american ale finns ju också som torrjäst (US-05) och det är toppen för just såna här situationer att ha ett eller två paket hemma. Att börja i morgon tror jag dock inte på, du vill liksom inte riskera en hel brygd.

Men... Lager? På 1056?

3 Senast ändrad av jon_h (2010-08-01 17:46:17)

Tack för svaret!

Ja, det låter som att jag kan glömma att sätta igång det hela nu innan resan. Får beställa mer jäst och köra på när vi kommit hem igen.

Och sorry, jag skrev fel. American Lager är det, inte Ale smile

Hur skulle jag gå tillväga för att odla upp den befintliga jästen? Ska jag låta förkulturen jäsa ut först, och i så fall kallt eller rumstemperatur? Sedan tillsätta jästslurryn till ny syresatt vört? Jag gissar bara nu.. Ska kika om jag hittar tillvägagångssätt på forumet, annars tacksam för svar.

Jon

Edit: Klumparna var väldigt löst sammanhållna, och berodde sannolikt på att jästen samlades i fördjupningarna i botten på flaskan (PET) och sedan flöt upp med bibehållen form.

jon_h skrev:

Hur skulle jag gå tillväga för att odla upp den befintliga jästen? Ska jag låta förkulturen jäsa ut först, och i så fall kallt eller rumstemperatur? Sedan tillsätta jästslurryn till ny syresatt vört? Jag gissar bara nu.. Ska kika om jag hittar tillvägagångssätt på forumet, annars tacksam för svar.

Ja, och i rätt jästemperatur. Om det är en lager ska du verkligen se till att ha färsk jäst, men kanske kan du odla upp ordentligt med en 2-liters till. Kan för övrigt rekommendera att köpa en 5-litershink med lock på Jula och sätta i jäsrör med gummiplugg, tröttnade själv på alla konstiga flaskor efter ett tag...

Det får nog bli ny jäst istället den här gången. Och tack för tipset om hinken, en sådan ska jag köpa till nästa gång. smile

Nu verkar den ha vaknat till liv, det skummar på ytan och det blir ett hyfsat pys efter att man har stängt flaskorna i någon halvtimme. Vad tror ni, är det värt ett försök eller borde jag ändå vänta tills jag fixat ny jäst?

7 Senast ändrad av gedman (2010-08-02 12:34:09)

Det beror lite hur mycket du ska göra. Enligt MrMalty behöver du för 10 liter lager 1 jästpaket (som är 1 månad gammal) med 2 liter förkultur.  Då kan du nog utan tvekan köra, även om jästen var lite trög i början. Men ska du göra 20 liter skulle jag vara mer osäker, eller om jästen var upp emot 3-4 månader gammal eller mer. Just när det handlar om kalljäsning är det väldigt känsligt.

Se till att börja med att lukta på jästen. Luktar det fräscht, typ som brödjäst, så behöver du inte vara orolig för att några bakterier tagit över. Oavsett vad du gör så behöver du då, om det luktar bra, i alla fall inte köpa någon ny jäst utan kan odla upp den med 2 liter till.

Well, jag hade tänkt göra 20 liter.. Nu blir det ju resa i morgon bitti, men jag tänkte nog testa i alla fall och se hur det går. En ordentlig syresättning i vörten och att den får stå över natten innan temperatursänkningen borde öka sannolikheten att jäsningen går bra. Vid worst case, om jästen inte har orkat jäsa så långt när vi kommer hem, kanske man kan tillsätta lite nyinköpt jäst då?

Nu jäser det på som tusan och luktar friskt. Inte direkt som brödjäst, utan ganska fruktigt. Känns inte som bakterier i min näsa i alla fall.

Lycka till! En sista idé kan ju vara att inte jäsa så där värst kallt, kanske upp emot 12-13 grader, så ökar du på chanserna för att jästen orkar.

Nu tillbaka, några dagar tidigare än planerat.

Det bubblar på i kärlet, kanske 20-30 sekunder mellan bubblorna i snitt. Till saken hör att den fått jäsa betydligt kallare än rekommenderat, ligger på runt fem grader.. Verkar inte så dåligt ändå tycker jag. smile

Tänkte låta jäsningen pågå så långe den orkar och sedan se vad jag landat på för FG. Om det är för högt, kanske tillsätta lite ny jästkultur? Hur lång tid tror ni man kan förvänta sig under de här omständigheterna, en månad-sex veckor? När ska jag betrakta jäsningen som avstannad, en bubbla var tionde minut eller helt enkelt inga bubblor alls?

Jon

Om jag hade varit dig hade jag mätt SG nu!
Om en månad-sex veckor kan det för sent att göra justeringar.

Hänger inte riktigt med, vad får jag ut av att mäta SG/FG nu? Jag kan väl bara se hur långt jäsningen har kommit, eller kan jag få reda på något mer?

Jo, om du tycker att jäsningen börjar sakta av, men SG inte är där du hade tänkt dig så kan du höja temperaturen/flytta jäskärlet till ett varmare ställe, så drar jästen igång igen. Du behöver inte vara orolig för felsmaker från jästen, eftersom den redan genomgått sin esterintensiva period. I ditt fall på väldigt låg temperatur, så du lär få ett väldigt rensmakande öl.

Tillsätta mer jäst är ett panikdrag man tar till i allra sista hand. Höja temperaturen mot slutet av jäsningen är ett fullständigt normalt (för att inte säga rekommenderat) tillvägagångssätt både för ale och lager. Om inte annat för diacetylens skull.

Think globally. Drink locally.

Precis, iom att du åkte iväg så vet du ju faktiskt inte om det har jäst ut.
Säg att det blev för kallt och jästen stannade av under tiden du var iväg. Om du mäter nu och konstaterar att SG är t.ex 1.040 så har du kanske en chans att åtgärda det hela. Om du väntar 6 veckor innan du mäter så är det för sent.

Aha, då hänger jag med i resonemanget.

Nu har det dock visat sig att jag nog råkat ut för min första infekterade brygd. Jag luktade vid jäsröret igår, först tyckte jag inte att det luktade annat än öl, men när jag kände efter lite mer upptäckte jag bakom öllukten en tydlig och oangenäm doft som jag närmast kan beskriva som halvrutten tång på stranden. Tveklös infektion väl? Jag har aldrig bryggt med lagerjäst tidigare, men kan inte föreställa mig att det ska lukta så. Brygden ser dock helt normal ut, än så länge.

Troligen ingen infektion, men däremot svavel som (ofta?) kan kännas vid lagerjäst.

http://www.howtobrew.com/section1/chapter10.html

Se där, det hade jag helt lyckats missa.. Tack!

Ska mäta brygden senare idag, återkommer.

Tack alla för hjälpen!

Okej, nu har jag mätt. SG ligger på runt 1030 idag, mot ungefär 1052 vid start. Låter okej? Bubblar på ganska hyfsat tycker jag.

Låter ok. Jag skulle höja temperaturen några grader (till 8°C-12°C) i det här läget, men det är upp till dig.

Think globally. Drink locally.

Jag har tänkt samma sak. Problemet är att det står i ett kylrum där temperaturen inte får höjas. Har att välja mellan fyra grader och rumstemperatur..

Fyra grader är helt okej så länge jästen är i full gång. Problemet kommer när jäsningen börjar avta, då finns risken att den stannar helt alldeles för tidigt. Fördelen är att esterproduktionen börjat avta då, så du kan nog ta ut den för en 3-4-dagars diacetylrast mot slutet så den jäser ut det sista. När du sedan tappar om till sekundär kan du nog ställa in den igen så den kan ta 1-2 punkter till under en månad eller så.

Upptäckte nu att jäsningen avtagit ganska markant under natten. Nu bubblar det ungefär en gång per 90 sekunder. Vad säger ni, är det dags att låta den köra klart i rumstemperatur, eller är det så pass mycket jäsning kvar att estrarna riskerar bli markanta? Eller skulle man kunna hjälpa på traven med en ny tillsats av frisk jäst? Har ett activator-pack av samma jäst i kylen. Finns det några konkreta risker för sämre resultat genom att tillsätta ny jäst?

Jag tycker; kör med rumstemp. tror det är bättre än att fortsätta i 4C iaf.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Ja, visst känns det som det. Om inte en ny tillsats av jäst kan göra att man kan köra vidare kallt, vill säga? Fast att jäsningen avstannar kanske inte har att göra med att jästen är trött och för fåtalig, det kanske snarare högre alkoholhalt och mindre mängd jäsbara sockerarter som ställer till det? I så fall skulle det ju inte hjälpa med en dos jäst till.

nej mer jäst tror inte jag på iaf, det mesta av esterprod sker under tilväxtfasen, dvs i början av jäsningen, så att du höjer tempen nu betyder nog mkt lite på den fronten, däremot kan den kalla tempen göra att jästen inte orkar "städa upp" efter sej, t.ex diacetyl.. även graden av utjäsning..
som sagt, jag hade nog hellre kört med rumstemp. Du får väl försöka hitta det svalaste stället möjligt iaf då.

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa