Svårstartad jäst från Smack Pack?
Halloj,
Jag skulle testa mitt första smack pack i fredags, ett American Ale (propagator) tillverkat i Maj. Paketet har förvarats i kylen, men jag börjar misstänka att det kan ha frusit. Upptäckte att min sambo flyttat det från dörren till längst in mot baksidan av kylen, och där är det kallt.. Klarar jästen frysning eller är det jättedåligt?
Nå, ingen märkbar uppsvällning hade skett efter tio timmar, men jag testade ändå att sätta förkulturen (200 g spraymalt till 2000 gram vatten, ordentlig syresättning). Efter ett dygn hade ingen märkbar jäsning skett, men kanske hälften av jästen flöt upp till ytan i 1-2 cm stora klumpar (normalt?). Nu, nästan ett dygn senare finns tecken på svag jäsning. Jag stängde korken på kärlet, och när jag öppnar efter några timmar pyser det lite svagt.
Tanken var att sätta en lager på jäsning senast i morgon, som sedan kunde få stå i lungt och ro under min tvåveckors semesterresta. Ser det ut som att det kan funka, eller är jästen alldeles för svag? Borde jag skaffa ett nytt paket och köra när jag kommer hem istället?
Tack tack
Jon