Min kagge...

Visserliugen har jag ökat i omfång sedan jag började brygga öl, men det här är inte en tråd om ölmage.

När jag fyllde trettio fick jag ett ombyggt bourbonfat från thorslundskagge av min hustru och några sammansvurna. Det här tänkte jag skulle vara en tråd där jag loggar vad jag gör med det och där ni kan komma med tips på vad jag borde göra.

Det var inget svårt val vad jag skulle göra först. Har haft tillfälle att smaka Närke Kaggen Stormaktsporter några gånger och ville såklart göra, inte en klon, men något liknande nu när jag har "huvudingridiensen"

Receptet såg ut så här:

Amount Item Type % or IBU
0,23 kg Light Dry Extract (15,8 EBC) Dry Extract 1,92 %
7,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 58,43 %
0,65 kg Barley, Flaked (3,3 EBC) Grain 5,43 %
0,50 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC) Grain 4,17 %
0,50 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 4,17 %
0,50 kg Dark Ale (35,0 EBC) Grain 4,17 %
0,40 kg Roasted Barley (591,0 EBC) Grain 3,34 %
200,00 gm Malto-Dextrine (Boil 5,0 min) Misc 
1,25 kg Honey (2,0 EBC) Sugar 10,43 %
0,50 kg Molasses (157,6 EBC) Sugar 4,17 %
0,45 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 3,76 %

80,00 gm Northern Brewer [8,50 %] (90 min) Hops 51,1 IBU
20,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (30 min) Hops 5,4 IBU
20,00 gm Goldings, East Kent [5,00 %] (5 min) Hops 1,4 IBU

Beersmith räknar det till 58 IBU

Det hela jästes med Wyeast Scottish.

Som ni ser har jag slängt ner lite av varje. OG slutade på 1,100. Jag hade dåligt utbyte från mäsken, därför så mkt socker och extrakt. FG mätte jag till 1,031 innan jag la den på ekfat. jag har inte mätt sedan dess.

Jag använde engelsk humle till skillnad från "orginalet" som nog har tysk humle. H-G sa till mig en gång att de mest använder tysk.

Nu har det hela lagrats ca 1½ månad på fatet och jag tappade det på flaska idag. Det smakar redan riktigt gott. Kraftfullt, fikon, torkad frukt, rund smak från fatet. Inte så mkt choklad som jag hade trott. Blir spännande med kolsyra också...

Så nu står fatet tomt igen. Som ni vet är det ju att misshandla det. Frågan är vad göra. Jag funderar på en kraftig, maltig ale typ scottish strong eller liknande.

Det blir intressant hur många öl jag kan ha på det  innan det börjar smaka filbunke eller vinäger.

Sv: Min kagge...

Hm, tråden skulle ha legat i "bryggloggar", kanske admin kan flytta den?

OK, den är flyttad.

-- Svante

Spännande!
Med tanke på receptet antar jag att fatet inte är så stort.
Om jag vore dig skulle jag nog försöka brygga en robust eller imp. porter, men det här ju mest med mina smakpreferenser att göra.
Har du några planer på vad du ska göra om fatet börjar dra åt det funkiga hållet?

Vanilla bourbon imperial porter!  http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1917&p=1

Bara skippa bourbon och vanilj och låta fatet köra sin magi istället

Jag tror bestämt att dom använder uteslutande engelskt humle i stormaktsportern detta har HG konstaterat för mig.
HG påstår även detta i TV4 Nyhetsmorgon; http://www.youtube.com/watch?v=iMmUGpE8OnA

Så du gjorde alldeles rätt med engelskt humle! Det låter som du har bryggt en underbar öl, grattis och hoppas den lagras bra med tiden!

Jag tycker annars att du kan brygga en till imperial stout eller måhända ett barleywine att ha i fatet. Ifall en barleywine skulle börja surna utav fatet kan du ju alltid kalla det Old Ale! smile
Vissa "old school" old ales/stock ales surnar man med brettanomyces eftersom det förekom att de surnade i fatet förr i tiden.

Det är ett litet fat på 30 liter, så det är nästan för stort för mig som vanligtvis brygger 20-25 liter. 30 liter imperial stout eller barley wine utmanar min utrustning. Men nästa gång jag gör "stora" mängder starka öl kan jag ju ha mer extrakt.

Intressant det där med humlen, och det är ju mer logiskt med engelsk humle (därför jag valde det). När jag var där en gång på studiebesök sa dom att, om jag inte minns helt galet, att de mest använde tysk humle eftersom det var det som var vanligast i svensk bryggartradition. Men en imperial stout faller ju hursom inte i den traditionen. Men det kan ha varit någon annan öl de hade gjort som han pratade om. Det blev ju några under västen. Jag har tur där jag bor har jag, 500 meter åt ena hållet kulturbryggeriet och 500 meter åt andra ligger Bishops som serverar många av deras öl (tillsammans med en massa annat gott såklart).

Jag har inte funderat på vad jag ska göra om fatet blir kontaminerat, eller vad man säger. Utveckla smak för suröl antar jag att jag blir illa tvungen till isf

Hur länge tog det att få ett fat? Tänkte beställa ett ombyggt beg. vinfat på 100 liter imorgon

Extatiskt Rasande skrev:

Jag har inte funderat på vad jag ska göra om fatet blir kontaminerat, eller vad man säger.

Det är väl inte så mycket en fråga om "om", utan om när fatet blir kontaminerat. Men du kan hålla bakterierna nere med svavel och liknande. Jag brygger också 20-25 liter åt gången, men nitt fat är på 50 liter, så jag håller som bäst på att fylla upp det med Old Ale. Så börjar det surna så ligger jag i alla fall inom stiltypen...

Think globally. Drink locally.

Han hade några färdiga så det gick direkt.

Jag antar att det är samma fat som går till Mackmyra mfl.
Misstänker att det gick på en och annan krona? ;-)

Jag tror det kostade några tusenlappar.

@peps: Hur länge har du haft ditt fat och hur många brygder har du haft på det?

Har haft det sedan i april eller så, och det är min första öl på fatet. Killen som hade fatet innan hade också haft öl i det, men jag vet inte vilka sorter. Dessutom hade fatet stått tomt i ungefär ett år, så det var ett litet meck att få den tät och sanitär.

Med tanke på hur mycket öl fatet sväljer känns det svårt att drastiskt byta öltyp i fatet. Skulle man tömma fatet helt skulle det ju bli 3 hela keggar med tokekad öl.

Tills vidare kör jag nog Old Ale i fatet. Den kommer bli alldeles osannolikt överekad, men jag tänker jag kan ha den att blanda vidare med, t.ex. med 50% "ny" Old Ale eller 20%-30% i bamsig porter. Kanske på 10%-nivå i en best bitter, för lite historisk atmosfär. Fler idéer är givetvis välkomna...

Du menar att du har en "slatt" kvar av den förra ölen när du tappar på ny? Är det så man "ska" göra?

Nja, det vet jag inte. Men man kan göra så. Sherryproducenter kallar metoden för "Solera".

Okej. Så här har jag gjort, delvis på inrådan av tunnbindaren. När jag fick kaggen hade jag inget att lägga på den. Veckorna som följde var ju så himla varma så jag var lite orolig att fatet skulle ta stryk. Jag hällde i några liter bourbon, trädde en sopsäck över fatet och ställde ner det i källaren som inte är särskilt sval men betydligt svalare än lägenheten. När det var dags att lägga brygden på fat hade det absorberat all sprit.

När jag tömde kaggen skölde jag ur det några gånger med kallt vatten. Sedan har det fått stå tomt en vecka. Nu hällde jag nyss på en flaska billig bourbon igen och kaggen står i min varma lgh i väntan på nästa porter.

Det blir dyrt att hälla på sprit hela tiden...

Du får brygga spriten själv med smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Tanken har slagit mig... Det vore verkligen kul att prova att göra maltsprit och lagra länge. Kan man?

Klart , man kan !

Jag gjorde en ny Imperial Stout igår som ska läggas på fatet.

Og runt 1090 strax under 30 liter. Receptet:

Pilsnermalt 7kg
chrystal 1kg
rostat korn 500g
chokladmalt 700g
förklistrat vetemjöl 100 g (torr vikt)
sirap 200g
ljust extrakt 400g

Mäskade 65 grader, höjde gradvis till 69 över en timma. Höjde sen gradvis till laktemp.

100g Cascade 6% 90 minuter

Jäser just nu kraftigt med american ale II, det kan ni se bild på i en annan tråd...

Angående det här med infektion...

Vad kan man göra när fatet blir infekterat? Antar att det beror på vad som drabbar det.

Brettanomyces? Skumt smakande porters?
Bakterier? Det blir en sur smak? Suröl?

Jag kan flytta utomlands och bränna kornmäsk, men skulle det hjälpa eller står kusarna tillochmed emot 70%ig sprit? Skulle bakterier/vildjäst isf fördärva sprit som jag annars skulle hoppas kunna dricka med behag efter nåt år eller tolv på fat?

Idealet vore att man kunde lägga sprit och sen därefter kunna köra några vändor öl igen...

Så kan du säkert göra. Bakterierna är rätt känsliga för alkohol, så kanske behöver det inte vara riktigt så stark sprit för att ha död på dem. Svavelveke lär vara ganska effektivt mot de flesta bakterier. Brettanomyces är en egen liten historia, man lär inte bli av med dem så enkelt. Å andra sidan kanske man inte vill det heller, de jobbar sakta och ger ett ganska delikat resultat.

Jag tycker det är svårt, det här med fat. Provsmakade min Old Ale härförleden, och det är en väldigt intensiv smak, både från ek, oxidation och möjligen någon organism i fatet. Gott var det, men frågan är hur länge. Jag har dock bestämt mig för att inte låta mig avskräckas, blir jag tvungen att hälla ut 50 liter öl så må det vara hänt.

Vissa spritsorter görs ju avsiktligt på surmäsk, t.ex. amerikansk whiskey. Prova att söka på nätet efter t.ex. "sour mash whiskey".

24 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2010-09-04 12:02:30)

Idag tappade jag om Stormaktsporter nr2 till kaggen. Den här är mycket kraftigare, mer bränd smak än den första med en markant beska. Portern smakar mer amerikansk än engelsk, humlen och den brända malten nästan krockar i munnen. Kåda mer än citrus. Trodde inte 100g cascade skulle göra så mkt, men det är å andra sidan pellets. Beersmith säger att det är IBU på 43. Lukten är fruktig. Jänsingen har också lämnat ganska mycket smak efter sig.

Det blir intressant att se vad några månader på ekfat gör. Den här ölen får gärna bli lite rundare, även om den är god redan nu.

Tappade om nr2 till flaska i fredags. Den hade nog blivit aningen överekad med det kan bli en härlig vaniljsmak med tiden. Humlen märktes inte av så mkt nu. Blir spännande att se om det blir gott efter flaskjäsning. Kröjsade med vad jag hade hemma: safale 04.