Motsvarande torrjäst och flytande jäst

Jag har blivit väldigt positivt överraskad av torrjästerna den senaste tiden och bestämt mig för att testa fler. Därför började jag söka runt efter vilka torrjäststammar som kan motsvara mina favoriter bland Wyeasts sortiment. Nu har jag sammanställt en lista som åtminstone till allra största delen baseras på tillförlitlig fakta, men också lite hörsägen.

NAMN FERMENTIS = NAMN WYEAST = URSPRUNG
K-97 = Wyeast 1007 = Düsseldorf (Zum Uerige)
S-04 = Wyeast 1098 = Whitbread
S-23 = Wyeast 2206 = Weihenstephan 206
S-33 = Wyeast 1187 = Pripps
S-189 = Wyeast 2278 = Pilsner Urquell
T-58 = Wyeast 1214 = Chimay
US-05 = Wyeast 1056 = Sierrra Nevada
W-34/70 = Wyeast 2124 = Weihenstephan 34/70
WB-06 = Wyeast 3638 / Danstar Munich = Weihenstephan 175

Givetvis är inte smakerna till 100% samma efter den ganska våldsamma behandling torrjästen får, men jäststammarna ska ha samma ursprung. Är det någon som ser några direkta fel? Och om man nu har alternativet att använda en torrjäst istället för motsvarande flytande jäst, är det någon som ser någon anledning att INTE göra det?

Sv: Motsvarande torrjäst och flytande jäst

Jag!

Precis som du skriver så utsätts jästen under torkningen för rätt hårdhänt behandling.
Risken är att de jästceller som överlever behandlingen (Darwin) inte är de bästa med avseende på kvalité.

Jag har provat följande:
S-04, rätt OK så länge ölet är färskt, ölet verkar dock åldras snabbt och få en lätt otrevlig ton.
S-23, positivt överraskad, riktigt bra lagerjäst!
T-58, fungerade rätt bra till en "ljus" Chimay som jag bryggde med en kompis.

Men den flytande jästen är enligt min mening fortfarande överlägsen när det gäller att producera gott öl.
Man måste dock jobba mer och helst göra en förkultur även med "Activator" påsarna.
Sedan finns det ett mycket större utbud av flytande jäst.

Min plan är nog att göra de smakmässigt "mindre komplicerade" ölsorterna på torrjäst till att börja med. Gjorde nyligen min första ljusa lager på W-34/70 (alltså första med den jästen) och var väldigt positivt överraskad. Tänker mig att S-04, S-189 (Urquell), US-05 och just S-23 också borde vara bra i och med att de är ganska neutrala jästsorter. Handlar det om belgare eller till exempel Ringwood så tror jag fortfarande mer på de flytande.

Någon annan som har bra/dåliga erfarenheter från speciella torrjäster?

s-04 tyckte jag ett tag riktigt illa om... den gav allt för mkt estrar som jag inte orkade med, men efter att jag fått kontroll på jästemp så provade jeg den igen, och plötsligt vid jämna 18C var det som en helt ny jäst..
us-05 är ju en mkt okänsligare jäst på det viset, men om man brygger recept som är tänkta för WY 1056, så bör man vara medveten om att den( us-05 ), kommer att jäsa ut en/två kanske tre punkter lägre.. det är min erfarenhet iaf...
bra tråd för övrigt smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

+1, bra tråd. Har tyvärr inte mycket erfarenhet av torrjäst att bidra med, är fast i flytjästträsket.

Think globally. Drink locally.

6 Senast ändrad av Gilgrim (2010-08-05 21:43:37)

Mycket bra tråd!

Angående S-04:
S-04 har använts till bl.a Mohawk Barleywine. Jästen producerar tydligen väldigt många estrar vid hög vörtstyrka. Jag var nämligen den första personen att öppna jästanken till den första batchen Mohawk Barleywine efter avslutad jäsning och kunde omedelbart konstatera att det luktade väldigt mycket banan - detta märks inte alls så tydligt i det färdiga ölet dock.
Jag har också för mig att S-04 används till alla(?) Oppigårds öl (förutom InWit då tongue men detta är ju Peter Högströms förtjänst!).

Personligen föredrar jag flytande jäst eftersom man får ett bättre urval men också en friskare jäst i de flesta fall.

7 Senast ändrad av Lifven (2010-08-05 22:08:27)

Har använt både US-05 och WY1056, tycker att den senare har gett ett renare resultat men båda jäser bra. Även använt S-04 i en skåpsrensar-IPA nyligen, jäste vid 18-19C. Väldigt pigg jäst startade på ca 5h och jäste ut rent och bra.

Om den används i Mohawk Barleywine är det då samma i Mohawk Extra IPA och Summer IPA?

Flasktömmaren skrev:

s-04 tyckte jag ett tag riktigt illa om... den gav allt för mkt estrar som jag inte orkade med, men efter att jag fått kontroll på jästemp så provade jeg den igen, och plötsligt vid jämna 18C var det som en helt ny jäst..

Ja, den gör sig inte lika bra vid högre temperaturer. Jag gjorde ett tappert försök att jäsa en öl med S-04 i ett 22 grader varmt rum under försommaren. Aldrig mer. Men även runt 20 grader kan den bli för fruktestrig.

Jäser: julöl

Flasktömmaren skrev:

Enligt produktbeskrivningen funkar den ner till 15 gr. Någon som har erfarenhet av att gå så lågt i temp med S-04?
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Lifven skrev:

Om den används i Mohawk Barleywine är det då samma i Mohawk Extra IPA och Summer IPA?

Jag har för mig att US-05 används till Extra IPA och Summer IPA men jag är inte helt säker.

Jag har bara använt s-23 till alla mina brygg. men ska gå över till w-34/70 nu till mina bohemia bryggder som ska jäsas i höst. men s-23 har jäst bra, och ska bli kul att testa den andra och jämföra. Sen ska jag börja med flytande, men tycker torrjäst är bekvämt. Så klart tvättar jag ju jästen och använder flera ggr. Brukar alltid vara riktigt bra fart på den när man startar upp förkulturen.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Arbetshästen i mitt bryggeri är US-05. Den är pålitlig och lämnar inte för mycket smakbidrag. Jag kör den till imperial stout, APA, IPA, mm.

Men när man brygger något som jästen ska sätta sin prägel på (jag brygger mycket belgare) så får det bli flytande jäst. Jag är inget fan av 1214, för mycket frukt och för lite kryddor tycker jag, så dess torrjästkompis är heller inget att fundera på. Till belgare blir det oftast 3787 (Westmalle), som dessutom är en hejare på att jäsa ut.

Jag hade gärna använt torrjäst till 100% på grund av enkelheten, men som redan nämnts så är ju utbudet väldigt begränsat.

Någon smakskillnad mellan flytande och torr jäst har jag inte märkt av. Men jag har US-05 som enda referens på torrsidan, och till American Ale kanske inte skillnaden är så stor som mellan vissa andra jästsorter.

Imperiebryggeriet - världens minsta imperium. Än så länge.

13 Senast ändrad av Techno (2010-08-11 23:32:54)

Rapax skrev:

Arbetshästen i mitt bryggeri är US-05. Den är pålitlig och lämnar inte för mycket smakbidrag. Jag kör den till imperial stout, APA, IPA, mm.

Men när man brygger något som jästen ska sätta sin prägel på (jag brygger mycket belgare) så får det bli flytande jäst. Jag är inget fan av 1214, för mycket frukt och för lite kryddor tycker jag, så dess torrjästkompis är heller inget att fundera på. Till belgare blir det oftast 3787 (Westmalle), som dessutom är en hejare på att jäsa ut.

Jag hade gärna använt torrjäst till 100% på grund av enkelheten, men som redan nämnts så är ju utbudet väldigt begränsat.

Någon smakskillnad mellan flytande och torr jäst har jag inte märkt av. Men jag har US-05 som enda referens på torrsidan, och till American Ale kanske inte skillnaden är så stor som mellan vissa andra jästsorter.

Hej

Kul att vi har samma arbetshäst, jag har bara haft goda erfarenheter av den US-05.

Jag har bryggt ett 15-tal BC 1056 genom åren alla har absolut gjort det dom skulle gjort. Ölen har blivit allt ifrån, YES äntligen till Jag skiter i detta.

Jag har haft ordentliga förkulturer på 2 liter så det är inte jästen som har strulat det kan jag lova.

När torrisen US-05 kom så tänkte jag, Jaha en ny Cooper jäst, hej vad besviken jag blev.

Jag har oxså bryggt ett 15-tal öl med US-05, dom har oxså gått från YES, äntligen till Jag skiter i detta.

Jästen betyder mycket men är inte allt, val av malt hur den mals samt mäskningstemp det tror jag åtminstone ligger på 75 %

Jag tror, märk väl tror, att jästen i en normal ale betyder 25 % resten är resten.

Samtidigt så tror jag att den negativa sidan emot torr jäst fortfarande beror på Cooper (dom har förstört mycket)

Så alla ni nya bryggare, dom torr jästerna som säljs hos Humlegården är alldeles utmärkta. Börja gärna med dom, samt oxså fortsätt med dom. Den enda nackdelen, det är att det fortfarande finns alldeles för få sorter. Men säj om ca 5 år så finns det  lika mycket torr jäster som flytande, det är det som kallas för utveckling, en del hatar det, Jag själv bara älskar det

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej
För några är sedan testade jag att dela upp nägra batcher med S04, Wyeast jäst och jäst från agar
De flytande jästerna gav god öl medans S04:ans öl inte blev någe vidare.
Därefter har jag bara kört flytande jäst, med förkultur.

Kenneths beskrivning av gammal S04 passar väl in på smaken så kanske var bara torr jästen gammal.
Den jäste dock på bra, så det var inte för få jästceller.

Jag är alltid noga med att kontrollera datumet på flytande jäst, men brydde mig inte med den torra jästen.
Finns det bra datum märkning på torrjäst också?
I så fall hur gammalt är för gammalt?

/Kjell

Sorry
Jag var för snabb o läste fel på Keneths inlägg.
Det var visst ölet som blev gammalt, inte jäst påsen.

/Kjell