Humleval experiment, pilsner/lager/ale
Hej alla!
Jag har i 2 trådar frågat enstaka frågor med fin respons och fina svar som hjälpt oss bra.
Efter 2 satser extrakt (2 ales) tog vi moget beslut att prova en lager, ev. en ale och gå över till helmalt. Har beställt bl.a. 25 kg pilsnermalt. Har bara möjlighet till kok a 16 liter x 2. Jag tänkte att man för lärdom skulle mäska en 30 liter och sedan dela vörten i 2 batcher om ca 15 liter var och därefter modulera med humle, ev stöpning efter mäskning och/eller jäst. Vi har ju sammanlagt ingen erfarenhet att "bygga" öl. Men jag tycker det vore kul för att se och lära sig lite om bearbetningen efter mäskningen. Vi har inga speciella preferenser som jag vill delge er (för skojs skull) utan tänkte att ni vana bryggare skulle spåna fritt. Tänk er detta:
Ni har pilsnermalt som ni får göra en stamvört av. Ni får dela vörten i 2 lika dela. Har tillgång till (för att begränsa det) ljus och mörk karamellmalt, special B och kanske lite caramunich med tanke att stöpa efter mäskningen av stamvörten (ni kan inte ens ana delar av beställningslistan va?). Därtill EKG, tettnanger, chinook, amarillo (alltså inte klassisk saaz för pilsner).
Nå ,vad gör ni för att lära er mest?
2 stycken lagers med olika humle eller samma humle och olika scheman?
1 lager och 1 ale med samma humlescheman?
1 lager med samma humle men med lite stöpning i den ena?
Ja, ni förstår. Bry er inte om efterarbetet med jäsning. Förutsättning för lager- (10 grader) och alejäsning finns.
Konstig fråga? Ja men ge synpunkter då. Jag är som en tvättsvamp. Suger upp allt vad kunskaps sägs.
Mvh
Love