1 Senast ändrad av brandemannen (2010-08-03 19:33:30)

Humleval experiment, pilsner/lager/ale

Hej alla!

Jag har i 2 trådar frågat enstaka frågor med fin respons och fina svar som hjälpt oss bra.
Efter 2 satser extrakt (2 ales) tog vi moget beslut att prova en lager, ev. en ale och gå över till helmalt. Har beställt bl.a. 25 kg pilsnermalt. Har bara möjlighet till kok a 16 liter x 2. Jag tänkte att man för lärdom skulle mäska en 30 liter och sedan dela vörten i 2 batcher om ca 15 liter var och därefter modulera med humle, ev stöpning efter mäskning och/eller jäst. Vi har ju sammanlagt ingen erfarenhet att "bygga" öl. Men jag tycker det vore kul för att se och lära sig lite om bearbetningen efter mäskningen. Vi har inga speciella preferenser som jag vill delge er (för skojs skull) utan tänkte att ni vana bryggare skulle spåna fritt. Tänk er detta:

Ni har pilsnermalt som ni får göra en stamvört av. Ni får dela vörten i 2 lika dela. Har tillgång till (för att begränsa det) ljus och mörk karamellmalt, special B och kanske lite caramunich med tanke att stöpa efter mäskningen av stamvörten (ni kan inte ens ana delar av beställningslistan va?). Därtill EKG, tettnanger, chinook, amarillo (alltså inte klassisk saaz för pilsner).

Nå ,vad gör ni för att lära er mest?

2 stycken lagers med olika humle eller samma humle och olika scheman?
1 lager och 1 ale med samma humlescheman?
1 lager med samma humle men med lite stöpning i den ena?

Ja, ni förstår. Bry er inte om efterarbetet med jäsning. Förutsättning för lager- (10 grader) och alejäsning finns.

Konstig fråga? Ja men ge synpunkter då. Jag är som en tvättsvamp. Suger upp allt vad kunskaps sägs.

Mvh
Love

Sv: Humleval experiment, pilsner/lager/ale

Inte alls en konstig fråga, absolut bästa sättet att lära sig att prova så många olika grejor som möjligt.

Jag tycker icke desto mindre att ni skall fortsätta brygga några ales till, innan ni ger er på lagerölsbryggning. Anledningen till att jag säger det är att ni verkligen måste ha koll på alla dina processer när du brygger lager, särskilt mäskningen.

Boka in två dagar och brygg två öl från scratch, se till att anteckna så mycket ni kan, det är massor med saker som kan gå fel, och fel går det garanterat de första gångerna. Se till att drilla in det där med mäskning så att ni verkligen kan det. När ni har järnkoll på hur man gör för att stega mellan olika temperaturer vid olika volymer och kan köra t.ex. en infusionsmäskning med försockring och utmäskning, då är det läge att ge sig på lageröl.

Om ni inte hinner med två mäskningar så varför inte köra en brittisk (eller amerikansk) pale ale plus en belgare? Man skulle kunna köra pilsner + ljus karamell + liiite Special B (funkar rätt bra i brittisk ale tycker jag själv) och så slå i en redig dask med socker i belgaren? EKG i britten och Tettnang i belgaren.

Think globally. Drink locally.

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-08-03 22:10:57)

Jupp, bästa sättet att få kläm är att ändra en variabel åt gången, och sedan analysera resultatet (läs även "smaka resultatet")

Det ni bör tänka på när och om ni mäskar ut 30 liter vört och endast koker hälften per batch är att

1. Stående vört där enzymerna inte denaturerats genom kok kommer att fortsätta konverteras till den hettas upp i grytan vid kok.
    Dvs. gör ni två öl från samma mäsk och har samma jäst, samma OG så kommer förmodligen öl nr två att bli aningen torrare och få ett
    aningen lägre FG pga. den fortsatta enzymatiska processen under väntetiden.

2. Det kan vara svårt att få en helt homogen vört när och om man vill dela upp den på två kok eller två grytor.
    Era "first runnings" som innehåller 70% av sockret är tyngre än era "last runnings" effekten är lätt att föreställa sig utan vidare beskrivning.

Många gör ex. misstaget att ta ett pre-boil OG i från grytan innan vörten kommit upp i kok vilket resulterar i att de ofta får ett mycket lägre
    värde än förväntat. Eftersom en sockerrika vörten ligger på bottnen av grytan. Då är det många som blir nervösa och slänger i ex. socker och
    DME/TME (dry malt extract/torkat maltextrakt) och sedan märker att deras OG skjutit i höjden långt över deras förväntade.

Lager är säkert trevligt, personligen dricker jag högst 3-4 om året.
Men peps är inne på en väldigt bra grej, vill ni lära er mycket om olika ingredienser så är ale perfekt iom. att det är en snabbare process som gör
att ni kan bocka av ingredienserna en och en i högre tempo. Men vill ni brygga lager och har kylmöjligheter eller dyligt så är det självklart inget som hindrar er. En lager bryggs traditionellt på endast pilsnermalt och tysk eller tjeckisk humle. Ingen karamellmalt eller sådant.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

4 Senast ändrad av Kenneth (2010-08-04 07:12:38)

Det är inga problem med att få en helt homogen vört i två grytor.
Man samlar bara upp all vört som man lakat i ett kärl, till exempel en 30 liters jäshink.
Rör om försiktigt så det inte blir problem med HSA.
Sedan har man en helt homogen vört som man kan fördela till olika kok, humling etc.

Jag antar att Thomas menar ljus lager när han säger att man endast använder pilsnermalt.
Lager kan annars bryggas med vilken malt som helst.
Lager definerias snarare med jäst och jästtemperatur.

Tack för synpunkterna!

Jo jag har förstått att lager är svårare. Kanske därför jag går igång? Inte bara det. Jag har massa saker jag vill brygga, näst på tur en havreporter. Men Jag tänker att en enstegs infusionsmäskning inte kan vara så svårt att lyckas med? Lite mer jobb  blir det förstås att flerstegsmäska och det kanske är en nödvändighet med pilsnermalt?

En sak som jag funderat mycket på är varför så få mäskar direkt i grytan på spisen. Med våra brygder där vi stöpte karamellmalt var det inte problem att hålla tempen på +/- 1-2 grader. Vi hade ju en fix temp men vätskan svarade rätt snabbt när vi provade att höja tempen. Kan inte tänka mig att det tar mer än ett par minuter att gå t.ex. från 66-72 för olika raster. Men det kanske är så supernoga att det går snabbt som attans? Annars har jag nog missat något avgörande.
Det gör ju iofs att vi inte kan mäska 30 liter eftersom vi bara har 20 l grytor men ändå.

Att vi tänker lager är väl mycket för att få ett par backar rena klara ljusa öl med rena fina smaker men inte svensk lager utan med lite mer kropp och arom.
Vad gäller jäsningen tror jag att vi har grepp om det, och förutsättningar att utan massa modulering med kylaggregat etc. lyckas med den biten. Både källare i våra respektive hus och jordkällare med stabil temperatur. Kylskåp finns för själva lagringen.

Avskräck mig gärna om jag är galen.
Mvh
Love

Tack för synpunkterna!

Jo jag har förstått att lager är svårare. Kanske därför jag går igång? Inte bara det. Jag har massa saker jag vill brygga, näst på tur en havreporter. Men Jag tänker att en enstegs infusionsmäskning inte kan vara så svårt att lyckas med? Lite mer jobb  blir det förstås att flerstegsmäska och det kanske är en nödvändighet med pilsnermalt?

En sak som jag funderat mycket på är varför så få mäskar direkt i grytan på spisen. Med våra brygder där vi stöpte karamellmalt var det inte problem att hålla tempen på +/- 1-2 grader. Vi hade ju en fix temp men vätskan svarade rätt snabbt när vi provade att höja tempen. Kan inte tänka mig att det tar mer än ett par minuter att gå t.ex. från 66-72 för olika raster. Men det kanske är så supernoga att det går snabbt som attans? Annars har jag nog missat något avgörande.
Det gör ju iofs att vi inte kan mäska 30 liter eftersom vi bara har 20 l grytor men ändå.

Att vi tänker lager är väl mycket för att få ett par backar rena klara ljusa öl med rena fina smaker men inte svensk lager utan med lite mer kropp och arom.
Vad gäller jäsningen tror jag att vi har grepp om det, och förutsättningar att utan massa modulering med kylaggregat etc. lyckas med den biten. Både källare i våra respektive hus och jordkällare med stabil temperatur. Kylskåp finns för själva lagringen.

Avskräck mig gärna om jag är galen.
Mvh
Love

brandemannen skrev:

Jag ser 3 problem:
1. Det är svårt att recirkulera, så att du inte får med en massa skalrester i koket.
2. Det är svårt att hålla temperaturen. 2 grader hit och dit är ganska stora svängningar.
3. När du värmer mäsken behöver du i stort sett röra konstant för att inte toppen ska bli kall och botten varm.

Jag gör det själv ibland, när jag brygger i stan utan så mycket utrustning. Då gör jag en enkel infusionsmäskning utan utmäskning (slipper problem 3) och kör grytan i ugnen på cirka 80 grader (slipper problem 2). Sen kokar jag och låtsas inte om problem 1.

Om du har en källare som håller stabil temperatur och den ligger någonstans mellan 8-12 grader, har ett vatten som klarar av ljusa öl bra och mäskar i separat kärl så ser jag inga anledningar för att inte prova på att brygga lager. Men jag tror fortfarande på att era ales kommer att bli bättre, bli färdiga fortare och roligare att både brygga och dricka.

Lagertips. Använd lite karamellmalt. typ carapils eller carahell. Lite munich är också fint. Valfri bitterhumle tex magnum
kanske amarillo som smak och aromhumle. ev torrhumla lite. Det blir nog gott som tusan

Du kan absolut göra så.

Min poäng är att det du behöver i det här läget är att lära känna och finslipa dina processer. Prova att näska i grytan. Prova infusion i kylbox (kanske BIAB). Brygg ofta, hellre 10 liter varje vecka än 30 liter en gång i månaden. Då kommer du snabbt kunna göra jättefin vört som lämpar sig utmärkt för lageröl.

Think globally. Drink locally.

10 Senast ändrad av yrmff (2010-08-05 08:29:04)

Jag kan ju bara slå ett slag för hybridölen om ni nu är ute efter lagerliknande egenskaper,lära er mycket på vägen,få ett "lättbryggt" välsmakande öl och samtidigt få en betydligt kortare tidslinje mellan malt och strupe.
mvh Heikki