Någon som kan lite om kylskåp?

Hämtade hem en kyl i torsdags.
Testkörde den lite snabbt och konstaterade mest att den startade och att den gav kyla.

Efter transporten lät jag kylen stå 12h innan jag pluggade i kontakten hemma.
Kylen startade och körde ner tempen till den valda. Så långt allt väl, men...

Efter en stund då temperaturen uppenbarligen stigit i kylen sätter fläkten igång igen men "kompressorn" tickar bara.
Den går alltså inte igång igen. Drar man ut kontakten och låter kylen stå en stund och sedan pluggar in, då startar kompressorn igen
och kyler ner igen. Men samma fenomen upprepas sedan igen.

Är det ngt relä eller termostataktigt som är vajs tror ni?
Kylen är inte splitter ny, men stor och bra big_smile

http://www.humle.se/punbb/images/upload/fermtemp.jpg

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

2 Senast ändrad av geandhei (2010-05-01 17:54:03)

Sv: Någon som kan lite om kylskåp?

På baksidan vid kompressorn sitter det ett inkapslat startrelä som med tiden brukar ge upp om skåpet kyler från början men vid till och frånslag (blir för kallt eller för varmt) är det troligen fel på reläet. Är lätt att byta och kostar inte spec mycket

Edit ( Om det börjar brinna i eran kyl eller frys är det oftast pga gnistbildning runt ett dammigt startrelä ) Så att byta förebyggande efter så där 7-10 år är heller inte helt fel eller dammsuga vid kompressor relä delarna.

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Tänk vilken samlad kunskap som finns på detta forum!

Stort tack Geandhei!
Ska försöka lokalisera detta startrelä och se om jag kan byta ut det.

www.bryggradio.com

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-05-05 10:07:49)

Kan det vara denna mackapären som är det så kallade startreläet?

http://www.thomasfransson.com/beer/relay.jpg

Eller denna lilla cylinder som sitter "instucken" i själva kompressorhuset -

http://www.thomasfransson.com/beer/relay2.jpg

www.bryggradio.com

Skulle tro att det är den första bilden som är startreläet dom jag har sett har alla varit "fyrkantiga". Om du drar ut sladden från väggen och håller ett finger på höljet borde du känna ett tydligt "knäpp" när du sätter sladden i uttaget var bara lite försiktig så det inte blir electric boogie.

/Anders

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Ska se om jag vågar testa. Tack åter igen!

www.bryggradio.com

Ska kolla på begagnade kylskåp modell mindre på tisdag, maxhöjd ca 86 cm för att få plats i klädkammaren. Finns lite olika butiker i Göteborg som säljer begagnat med garanti. Tänkte köpa universaltermostaten här på Humlegården för att kontrollera temperaturen.

Tänker i första hand använda det till att jäsa, "coldcrasha" och kallagra ale, men kanske ger mig på att brygga lite lager nån gång också. Hur låg temperatur kan man få i ett kylskåp? Vad bör jag tänka på innan jag slår till?

Här står det att man bör placera en timer mellan universaltermostaten och kylskåpets stickkontakt. Har ni andra som kör med denna termostat gjort det? http://shbf.se/wiki/index.php/Universaltermostat

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Jonte skrev:

Här står det att man bör placera en timer mellan universaltermostaten och kylskåpets stickkontakt. Har ni andra som kör med denna termostat gjort det? http://shbf.se/wiki/index.php/Universaltermostat

Nä jag förstår inte vad som är vitsen (rädda kylskåpet vs sämre jäsning), temperaturspannet kanske blir för stort då, alldeles för hög temperatur.
Man kan väl kanske istället ställa in ett större spann mellan av och på graderna istället.
Jag kör tills kylskåpet pajar, sen hittar jag ett nytt på loppis antar jag.

8þ Mats

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-25 19:44:43)

Du kan få - 1 till -3C  i vissa kylskåp och andra kommer bara ner till +2 till +3. Det är lite olika mellan olika modeller.

Jag har ingen korttidstimer mellan min termostat och mitt eluttag. Temperaturspannet har jag ställt till ca. 1C beroende på temperatur och
vad som finns i kylen. Om du inte har något där du behöver temperaturkontrollera utan bara kallkraschar eller lagrar/håller serveringstemp
så kan du koppla ur termostaten och köra på kylens egen.

När du sätter in en hink med vört för jäsning så ska du tejpa fast proben på sidan på hinken och lägga ngn form av isolering utanför.
Jag brukar köra med bubbelplast som isolering. (Kan lägga upp bild om ngn timme)
Det är viktigt att göra detta pga. ett par anledningar

1. Fermenteringen är sk. exoterm, vilket innebär att själva fermenteringen alstrar värme vilket gör att det kan vara 3-5 grader varmare i hinken
    än vad det är i kylen/rummet du jäser i, därför är det tempen på vörten du ska mäta och inte lufttemperaturen i kylen.
    Genom att fästa proben mot kärlet och isolera den från rums eller kyltemp så visar den tempen på din vört.

2. Eftersom vörten har en ganska stor termomassa och inte växlar temperatur så snabbt så får du även en jämnare gång på ditt kylskåp. 
    Har du där emot proben hängande löst i kylen så kommer kylen starta varje gång du öppnar och stänger kylskåpsdörren. iom att tempen i
    kylen höjs då. Men 20 liter vört höjs INTE 5-10C i temperatur bara för att dörren varit öppnad i 20 sec wink

Har du den hängande i luften och öppnar och stänger kylen ofta ex. på en fest så blir det rena discot där inne bland reläerna.

www.bryggradio.com

Jag kör med en termostat från Hongkong som jag köpt på Ebay. Den har en fördröjning som förhindrar att kompressorn startar och stoppar för ofta. Se denna tråd på SHBF:s forum för mer info.

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-25 22:36:46)

Sådana är helt klart att föredra, just in case.

Tittade länge på Ranco och Johnson.

www.bryggradio.com

Mobilkameran och mysbelysning wink
Bild nr 2 ser verkligen mystisk ut...

http://www.humle.se/punbb/images/upload/15_1.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/49_2.jpg

www.bryggradio.com

Hmmm, pallar dom vanliga glashyllorna i en kyl för en full jäshink? Om man ska tro bilden är svaret ju ja...

Jag är lite feg så jag använder reglar och hyllplan i min ölkyl... fast där ska hyllan iof palla för 3-4 fulla fat i vanligt fall och det är ju lite tyngre...

Jag kör Raaskens sandwichmetod, två hyllplan med träbitar mellan dem.

www.bryggradio.com

Hittade en begagnad kyl med 6 månaders garanti för 1000 kr smile samt har köpt universaltermostaten från Humlegården. Antar att det inte är nån fara att klämma sladden till givaren i kylskåpsdörren?

Tänkte mjukstarta lite med att jäsa en ESB i cirka 20 grader. Rumstemperaturen är runt 23-25 grader hos oss just nu. Lite för vamt för min smak.

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Grattis!

Du kommer märkar skillnad på dina öl

www.bryggradio.com