Vilken är nästa öl ni ska brygga?

Som topic säger, vilken är nästa öl ni ska brygga?

Själv ska jag brygga en ljus ale till en oktoberfest. Den blir nog ganska inspirerad av Närke Slättöl men ska försöka brygga den så simpel (och försöka göra den billig med)  som möjligt. Pale ale, socker och chinook, jäst vet jag inte riktigt än.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Vilken är nästa öl ni ska brygga?

Det blir nog en mörk stark belgare, inspirerad av Pannepot. Sedan följer en Blond som får donera sin jästkaka till Dubbeln och Tripeln som följer. När det blir höst på riktigt följer en lambic, en ljus stark belgare, en imperial amber wit, en peeterman, en 100% brett och en supersaison. Om jag hinner brygga allt är en annan fråga... Jag har haft mkt tid att planera senaste månaden.

http://saccharolicious.blogspot.com

Det måste bli Noche Buena, jag hade tänkt brygga den innan semestern, men det hanns inte med. Jästslurryn borde fortfarande vara någorlunda redo att köra, den har 6 veckor eller så på nacken.

Sedan börjar ju höstbryggandet, lika bra att förbereda sig på ännu en kall vinter. En ombryggning av Dennys Imperial Bourbon Vanilla Porter skulle sitta fint. Och så kanske en bocköl till mickelsmäss (varför inte en Weissenbock). Och så något gott till jul. Det här regniga vädret lämpar sig ju utmärkt för receptsnickeri.

/Per

Think globally. Drink locally.

Och alla i Göteborg med omnejd:

Glöm inte heller brygga något till "Sensommarölsträffen" 25 Sep !!

www.amylase.se

/Calle T

CalleT skrev:

Och alla i Göteborg med omnejd:

Glöm inte heller brygga något till "Sensommarölsträffen" 25 Sep !!

www.amylase.se

/Calle T

Vad ska du brygga till träffen?

Chubb skrev:

Vad ska du brygga till träffen?

Problemet just nu är att jag för tillfället jobbar i Berlin, och när jag väl är hemma så finns det så mycket annat att göra än bryggning. Men vem vet, någon snabb god "svagöl" kanske kan ordnas i sista minuten (de mognar fort). Jag hoppas iallafall om inte annat kunna komma och dricka all den fina ölen som ni andra brygger wink

/Calle

Special/Best/Premium Bitter blir det nog för min del, ska nog lägga mig i den lägre delen av OG för en lättare öl, har haft en tendens att ligga högt.

Mina kommande brygder:
• Stout med havremalt (kanske blir det kakao-stout på en del av den)
• Ett experiment där jag tänkte testa pors, ljung, älgört och rölleka
• Någon slags pale ale eller dylikt med hemodlad Svalöf Mauritz
• Barlewine, DIPA eller annat som, drucket i större myckenhet, framkallar yrsel
• Vanlig IPA, för det ska alltid finnas hemma (kanske i engelsk stil den här gången)

9 Senast ändrad av svensson.lu (2010-07-31 10:26:37)

Jag hade tänkt att brygga en wit och en am. pale ale inför sommaren, men iom flytten till Växjö och sen flytten igen till den nya lägenheten så här jag inte hunnit brygga något. Snart så väntas det barn, så frågan är om inte jästen hinner bli dålig i kylen innan jag kommer till skott med bryggandet.
I vilket fall som helst måste jag nog snart åka till SB för att inte bli helt torrlagd wink

* Imperial Anchor Steam Beer
* Dubbel IPA
* IPA
* Julöl
* Dubbel IPA
* IPA
* IPA
* IPA

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

- Jag slängde in fyra petflaskor med halvmisslyckad porter i frysen för en timme sedan, ska frysdestillera det till en halvlitersflaska.
- nästa bryggd ska jag nog kanske testa göra en stout med riktigt hög OG och jäsa ut med champagnejäst.
- eller en röd ale / bitter typ Bedarö,
- ungefär var tredje gång jag brygger ändrar jag mig fullständigt när jag börjar plocka fram utrustningen, så det kanske blir nåt helt annat

8þ Mats

Thomas Fransson skrev:

* Dubbel IPA
* IPA
* Julöl
* Dubbel IPA
* IPA
* IPA
* IPA

Anar jag ett tema där Thomas?

Först en svagare APA där jästen senare används till en rejäl DIPA. Någonstans där mellan skall också en julöl klaras av så att den hinner bli lagom lagrad tills första advent.

Arakun skrev:
Thomas Fransson skrev:

* Dubbel IPA
* IPA
* Julöl
* Dubbel IPA
* IPA
* IPA
* IPA

Anar jag ett tema där Thomas?

Om man läser mellan raderna wink

www.bryggradio.com

Du köpte humle i ekonomiförpackning kanske?

http://saccharolicious.blogspot.com

Vi får snart anställa en key account manager för Thomas...

-- Svante

Svante skrev:

Vi får snart anställa en key account manager för Thomas...

wink

Min bättre hälft sa en gång åt mig när jag klagade över att jag inte hade tid att brygga -
"Brygg sådant du inte kan köpa bra exemplar av på bolaget"

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Det tycker jag är ett bra resonemang smile

För min del så planerar jag följande bryggningar, även om jag kommer säkert att ändra mig flera gånger innan temperaturen här hemma går ner till bryggvänliga grader.

-APA med rödbeta
-India brown ale
-Veteöl med rabarber och hallon
-Veteöl med blåbär och hallon
-Någon öl med tall- och granskott
-Rökporter med enkvistar och enbär

Tror bestämt att man inte får tag på någon av dessa på bolaget smile

Jäser: julöl

Jag kommer nog att köra på en IPA. DEt är den ölsort jag för tillfället konsumerar mest, och jag vill få till mitt egna husrecept.
Sen efter det kommer jag nog att försöka mig på en porter.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

mans skrev:

-APA med rödbeta

Om jag inte läst din blogg och sett att du läst Randy Mosher så skulle jag tro att du var galen, nu säger jag go for it smile

mans skrev:
Thomas Fransson skrev:

Det tycker jag är ett bra resonemang smile

För min del så planerar jag följande bryggningar, även om jag kommer säkert att ändra mig flera gånger innan temperaturen här hemma går ner till bryggvänliga grader.

-APA med rödbeta
-India brown ale
-Veteöl med rabarber och hallon
-Veteöl med blåbär och hallon
-Någon öl med tall- och granskott
-Rökporter med enkvistar och enbär

Tror bestämt att man inte får tag på någon av dessa på bolaget smile

Om du inte redan gjort det, lyssna på The Session, dom intervjuar bryggeriet "Magic Hat" som har en öl bryggd på rödbetor.
Har för mig om att han snackar den del om hur dom gör den.

www.thebrewingnetwork.com

90% säker på att det är i The session, 10% på att det är i Can you brew it

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Om du inte redan gjort det, lyssna på The Session, dom intervjuar bryggeriet "Magic Hat" som har en öl bryggd på rödbetor.
Har för mig om att han snackar den del om hur dom gör den.

www.thebrewingnetwork.com

90% säker på att det är i The session, 10% på att det är i Can you brew it

Stötte på Magic Hats öl när jag gjorde rödbeteresearch häromdagen. Ska leta reda på programmet där de är med! Tack för tipset smile

Jäser: julöl

Har nu lagt upp strategin för sensommaren:

1. Skarbäckslunds Amerikanska Vete - en vetelager med Sorachi Ace som extra kicker
2. Skarbäckslunds Ånga - en klassisk steam beer
3.1. Skarbäckslunds Kornvin - en brittisk barley wine
3.2. Skarbäckslunds Bitter - en brittisk bitter bryggd på lakningen av kornvinets malt (parti-gyle)
5. Skarbäckslunds Äppelsäsong - en fransk saison som jäses med lite av höstens äppelskörd
6. Skarbäckslunds Porter - en klassisk porter
7. Skarbäckslunds Kaskad - den första Cascadian Ale/Black IPA som jag gör.

För övrigt: GO! GO! GO! på "mans" lista. Kan du inte skriva en bok om frukt- och grönsaksöl sedan?

gedman skrev:

För övrigt: GO! GO! GO! på "mans" lista. Kan du inte skriva en bok om frukt- och grönsaksöl sedan?

+1. Skulle vara otroligt spännande att ta del av hur det blir. Randy Mosher skulle både rodna och blekna av avund inför den där bryggloggen.

Think globally. Drink locally.