Er nya Ölradio!! Namntävling (OT)

Snart är det dags för Sveriges första(?) egna ölradio att börja sända!!
Det blir intervjuer med hembryggare, microbryggerier, föreningar, tekniksnack, tips och trix mm.
Är det någon av er som gärna vill vara med så är det bara att maila mig.

Vi går ut starkt och ökar sedan
I första programmet har vi en mycket välkänd svensk hembryggarprofil på intervjupallen, missa det inte wink

Men...
Vi behöver ett namn på radion, ett namn som även skall fungera som domän.
Eftersom det är ni som ska besöka sidan och bestämma vad programmen ska handla om så är det ju inte mer än rätt att ni även får vara med och bestämma
vad radion ska heta. Det är som sagt er radio.

Helst undviker vi å,ä och ö'n samt substitut för dessa i namnet ex. www.ölradio.se eller www.olradio.se

Låt fantasin flöda!

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Sv: Er nya Ölradio!! Namntävling (OT)

En liten fråga, kommer det vara fokus på hembryggning eller mer öl i allmänhet?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-27 15:38:39)

Fokus ligger på bryggning. Men vi vill som sagt gärna ha öppna dörrar och kunna låta ex. öldommare berätta om vad de gör och
hur du själv eventuellt kan bli öldommare om du vill. Vilken nytta du kan ha av det i din egen hembryggning genom att ex. lära dig hitta bismaker och på så vis kunna förbättra din öl, odla egen humle, mälta själv, bygga utrustning osv.

Det finns mycket runt om hobbyn som man ofta missar när man bara tänker malt, humle, vatten och jäst.
Mycket som man kan ha nytta för att kunna göra bättre öl eller ha trevligare och till och med större glädje av sin hobby.

www.bryggradio.com

En riktigt bra idée. Varför inte  köra detta genom shbf de ska ju eventuellt lägga ner tidningen. Skulle ju vara guld om all ansträngning lades på en shysst web-ölradio ist.

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-27 17:20:34)

Jag har mailat dem, de får vara med så ofta och mycket de vill.  Samtidigt vill vi vara "oberoende" jag tror det blir enklast så.

Men jag tycker att det hade varit tråkigt om tidningen försvann, förhoppningsvis kan vi göra något bra tillsammans och förhoppningsvis
öka intresset för tidningen också. Vem vet hur många hembryggare som sitter ute i stugorna som har mycket att bidra med.

En förening är ju som bekant inte som kommunen, det är medlemmarna själva som får ta initiativ och hjälpas åt för att få det schysst.
Dags att gemensamt öka trivselfaktorn bland Sveriges hembryggare till 11 wink

www.bryggradio.com

Kom gärna med namnförslag som sagt.

www.bryggradio.com

Vilket kul initiativ!

Har inte sådär jättemycket kreativa förslag till namnet, men i och med att det blir den första och än så länge den enda så kan du ju dra till med något ganska allmänt, i stil med "Svensk (eller Nordisk) Bryggradio". Alltid bra att ha ett hyggligt ambitiöst och seriösklingande namn när man vill snacka sig till intervjuer med svårflörtade eller småskeptiska motparter.

Think globally. Drink locally.

8 Senast ändrad av UMB65 (2010-07-28 08:38:03)

Jag håller med Peps, nåt allmänt och seriöst i  stil med de förslag Peps gav

Jag vet att jag drömde om ett jättebra namn i natt. Men u kommer jag inte ihåg var det var.. sad

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

Funkar kanske annars att bara döpa den till Bryggradio eller Bryggradion isf? Att den är just svensk framkommer nog rätt väl av namnet ändå.

Chubb skrev:

Att den är just svensk framkommer nog rätt väl av namnet ändå.

Asch, det var bara att jag tyckte det skulle vara roligt om man kunde få in våra danska, norska och finska bryggarbröder och -systrar i detta initiativet också. Men det är naturligtvis upp till initiativtagarna att bestämma hur pass svensk täckningen och profileringen skall vara.

Think globally. Drink locally.

Riktigt rolig initiativ, Thomas.  Behöver du hjälp så ställer jag gärna upp.

/Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

E de ok med engelska?
I så fall är mitt förslag "Brewcast". Om det redan finns någon annan stans så tar jag tillbaka det...
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

Först av allt så vill jag tacka alla som hurrat och bidragit med namnförslag.

Namnet har nog varit det svåraste i projektet, det får inte vara för flamsigt, inte för stelt, inte ge intryck av att vara enkelspårigt och smalt osv...
Helst skulle det gärna vara på svenska, fast alla namnförslag känns så fåniga på svenska jämfört med engelska...
Hur toppar man ex. Basic Brewing eller Brewing Network?  Med www.fermenstationen.se? wink

Sedan vill jag tacka alla som erbjuder sin hjälp och kunskap, antingen genom att ev. hjälpa till att sätta upp en RSS-feed eller ta bort en ful grej
på hemsidan om man kan lite php osv. Det är som sagt allas radio. Tro inte att bara för att du "bara" bryggt två öl att det inte finns de som inte vill höra vad du lärt dig.

Så fort vi fått ordning på domänen så kommer vi vilja att ni mailar in förslag, berättelser och frågor.
Innan dess så är folk med php, grafik och allmän it-kunskap välkomna att höra av sig för att hjälpa till med att möblera hemsidan så att den blir trevlig mysig för oss alla.

www.bryggradio.com

Jag glömde nästan säga att vi valt ett namn nu, men för att undvika domain-jacking så låter vi er vänta med spänning wink

www.bryggradio.com

Tycker att det är ett skitbra initiativ! Ska bli otroligt roligt att följa. Hoppas att era första avsnitt blir lyckade så att intresset växer. Ett tips kan vara att hålla avsnitten ganska korta och att inte sväva ut för mycket, när man själv har gjort något så vill man gärna ha med så mycket som möjligt av det material man producerat och blir lite förblindad och har ganska svårt att tänka sig in vad en lyssnare tycker är intressant eller inte. Sätter man en maxlängd så tvingar man sig till att klippa bort segare delar och på så sätt skapar man med största sanolikhet ett intressantare program. Kill your darlings.

Skoj initiativ!
Jag föreslår ändå "www.bryggaradio.se", även om ni bestämt er redan. Skrev ett inlägg på Bryggaren och tyckte att det namnet låg och skavde lite i munnen, lite skönt sådär.

18 Senast ändrad av megen (2010-07-29 23:59:42)

Namnet var visst klart. Men jag skriver ändå.

www.shbr.se (svenska hembryggarradion eller The swedish home brewing radio)

Vi har inte köpt domänen ännu, så sista minutenförslag är inte ovälkomna.

www.bryggradio.com

När kommer första avsnittet då? big_smile

Snart

www.bryggradio.com

Ska ni inte slänga upp en sida på Facebook också så man kan bli ett fan?

Grymt bra initiativ!

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Tack!

Bra ide

www.bryggradio.com

Hej Thomas

Vilken KANON ide. Att du bara orkar, det är värt det mesta. Kommer det att funka rent praktiskt så här.?

Jag ställer en fråga: Hur mycket socker skall jag ha för att nå en covol på ca 2,8 %, mitt öl stod si länge på primen samt så långt på sekundären.

Du samt andra svarar. ?

Eller rent allmänt FQ? I vilket fall som helst, en kanon ide Thomas.  Jag önskar dig samt resten av teamet all lycka i framtiden och jag skall göra allt jag kan för att hjälpa er att svara.

En enkel fråga samt svar har jag direkt: Jag har bryggt en veteöl som basöl. Jag har låtit halva volumen (8 l) blandats med 1,5 kg hallon i en vecka. Efter sekundären så tappades dom 8 literna på flaska samt  primades med 8 g socker/liter.

Efter 3 veckor så provsmakades ölen. En god kolsyra samt ett väldigt torrt öl.

Tips som jag gör: Jag kokar en sockerlag på 4 tsk socker samt lika delar vatten, blandar den med hallonölen sakta.

Resultat: Ett helt annat öl: Mycket sötare, min broders fru bara älskade det, ett helt annat öl alltså.

Lite tips till ölradion

Namn: RADIO ÖL

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Jag är lite spännd inför denna ölradio. Kan verkligen bli bra. Thomas verkar vara en otroligt driftig persson. Så jag har höga förväntningar.

No preasure!! smile