brandemannen skrev:Hej!
Ny i bryggarsvängen. Tänkte tillsammans med en vän prova på Bergssnö enl. receptet på humle.se.
Blir lite fundersam dock på några saker. Det ena är om det är tänkt att man skall göra en liten delmäskning med crystal malt el. om den får koka tillsammans med maltextraktet till en vört. Det andra är den där frågan som fler har ställt men som jag inte riktigt får grepp om. Ska jag låta vörten koka på full vattenvolym, dvs 25 liter eller är det enklare att späda efteråt? Vad jag förstår bör väl inte vörtstyrkan förändras i de två olika metoderna? Här går det väl eg. helt att räkna fram vörtstyrkan eftersom det är en vört gjord på maltextrakt (om man bortser från den crystal malt man dessutom tillför)? Ett litet aber ang. receptet är att om man räknar vörtstyrkan som ju inte står anggiven/kg maltextrakt i shopen men enl. "öltillverkning - en översikt" borde hålla sig kring 375Öl/kg torrvara så stämmer inte den beräknade OGn med vad som står på receptet (55 Öchsel). Jag får då istället OG på 1060 (om man dessutom bortsel från kristallmaltens bidrag). Vad är det för tankefel jag gör om något? Obs. att jag är nybörjare.
Mvh
Love
Hej
Tänkte svara dig direkt utan att läsa vad dom andra har skrivit. Då kan du få svar som inte är direkt påverkade av vad andra har skrivit.
Nu har jag inte direkt sett receptet hos Humle.se
Men som svar på din första fråga: Cryst malt skall aldrig kokas. Punkt slut. Du kan ha den i en delmäsk/stöpning tillsammans med basmalt
Lät krångligt:
Så här är det: (ungefär)
S.K. Basmalt: som: Pale malt, Pilsner malt, Vete malt, Muncher malt, måste mäskas.
Resten av malt sorterna: Cryst i olika stadier, chocklad malter i olika stadier samt rostat korn, samt resten av dom olika mörka cryst malter, kan du stöpa.
Till volymen: Om du håller på med extrakt, kan du försöka att koka så stor volym du bara kan. Har du grytor till sammanlagt 25 liter så är det bättre att dela upp volymen på dom än att bara koka i en kastrul,l samt sen späda ut.
Vid all öl framställning koka så stor volym du bara kan= mindre mörk öl.
Det finns något som kallas för, nu är jag osäker, på ordet, men ungefär Mailaiard reaktion.
Det betyder, att, en vört som kokas vid en lägre volym,i liter, än som receptet säger, betyder att ölen mörknar allt mer ju längre kokningen håller på
Alltid inte så lämpligt vid framställning av ljusa öl
Ju lägre volym du kokar ju lägre blir beskan (utbytet minskar)
Tappar du bara 5 streck i en hel volym så är det inga prob
Slutsats vid bryggnig med malt extrakt:
1: Använd spray extrakt
2: Koka om du kan, hela din tänkta volym, tillsammans med humlen
3: Alla mörka malter kan du använda om du stöper dom i en påse i 75 c i minst 40 min
4: Du kan brygga en alldeles utmärkt stout om du stöper dom mörka sorterna.
5:När du bryggt dig några goda stouts med spray extrakt så går du över till delmäsk
6:Sen till helmäskning, där du helt själv styr din öl med beska samt alch m.m
Bo
Contact light, ok engine stop. 1969 07 20