Dålig fart på forumet..
.. .Sitter ni på semestern och avnjuter hembryggda i solen eller? ![]()
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Dålig fart på forumet..
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
.. .Sitter ni på semestern och avnjuter hembryggda i solen eller? ![]()
Skulle gissa det. Eller, tja, jag undrar ju hur många som faktiskt tar med sig sina hembryggder på semestern. ![]()
Dessutom har det varit värmebölja med över 30 grader och då blir det svårt att brygga – i alla fall för mig som inte har möjlighet att ställa mina brygghinkar svalt.
Ja, lite dålig fart är det här. Men det kan vara förståeligt.
Själv har jag faktiskt två brygder på jäsning. En på prim och en på sek. Den ena hade slutat bubbla helt, men nu när temperaturen gick ner lite så satte det igång lite igen. Jag har heller inte möjlighet att ställa svalt för jäsning. Men jag kör på och testar ändå.
Drog iväg en beställning på humle igår. Hoppas på bra bryggtemp framöver. Jobbar i två veckor till och är sen ledig i 8 veckor. Då skall det bryggas ännu mer!
Ett problem är bara att nu börjar jag få ont om flaskor snart. :I
8 veckor!?! Shit vad najs!
Nybliven far vettu!
4 pappaledig och 4 sem. Skall göra min dotter till en framtida bryggmästare! ![]()
Saker och ting står och jäser, men mest laddar jag för att om ett par tre veckor åka ner till polarn som köpt hus i Frankrike, någon mil från både Luxemburg och Belgien.
Då blir det många dagsturer runt om och inköp av flaskor som får vila i hans vinkällare tills han tar bilen upp till Gbg i vinter. Sitter och läser in mig på vart man kan åka och vad jag vill testa, och det är en hel del!
Annars funderar jag på om jag och bryggpolarn borde göra en Saison eller något nu när det ändå är så förbannat varm.
bryggde en porter igår,denna åkte ner i källaren idag då jäsningen hade satt ordentlig fart
16-17 grader där nere.
Smakade av en (rätt så grön) kölsch efter maten och nu en althybrid & dom sitter som en fläskläpp i hettan.
Nästa projekt blir förmodligen en bitter nån gång under nästa vecka .. så här är det ingen stiltje..
Sen så är det väl så att forumet vanligtvis befolkas av hembryggareliten i detta avlånga land och då har man väl inte så mycket att tillföra såsom halvstöpt amatör ![]()
mvh H
Skulle gissa det. Eller, tja, jag undrar ju hur många som faktiskt tar med sig sina hembryggder på semestern.
Dessutom har det varit värmebölja med över 30 grader och då blir det svårt att brygga – i alla fall för mig som inte har möjlighet att ställa mina brygghinkar svalt.
Du är alltid välkommen på en sambryggning här iom. temp contr.
Vilken är eran favoritöl nu på semestern då?
Hej
Jever
Bo
Sedan jag började intressera mig för lageröl har jag varit blivit mer och mer imponerad av öl från Bayern. Spaten (en helles) är en favorit just nu, finns på nästan varje systembolag vad det verkar.
Vad gäller mina egna alster har jag precis fått den Rosa Pilsnern färdig (bryggd med rött ris i enlighet med Randy Moshers recept i Radical Brewing). Den är inte ett dugg rosa. Men den smakar bra.
/Per
Lyx -
Cantillon - Saint Lamvinus eller Struise - Black Albert
Vardag -
Nøgne Ø - Porter eller Imperial IPA
Mikkeller - Singel Hop serie
Sierra Nevada - Pale Ale
favvisöl?
eh.. "rodnar"
min egen ![]()
Därför att..
Jag har i princip inte köpt nån öl på systemet sen jag på allvar började att göra min egen dvs, cirkus 1år. (behovet saknas,kanske dyker upp när nyhetens hembryggareufori börjar att lägga sig)
Blir väl bjuden på en å en annan iofs. bara för att konstarera (självbelåtet) att den egna brygden slår det mesta ![]()
författar detta inlägg drickandes en göööragod svalkande kölsch.
mvh H
Jag har fått välja mellan att köpa öl eller att köpa ingredienser till öl.. Så jag har inte druckit någon köpeöl sedan jag började brygga. Snart 3mån. Sista ölen jag drack innan var Mohawk Summer. Den var god! Men inget man har råd att dricka varje dag.
mmm Mohawk, dock inte mohawk summer utan endast mohawk, den var riktigt smaskig..
annars eftersom det är sommar och varmt måste jag nog slå ett slag för Inwit, inte för att smickra Peter H på nåt sätt
, utan helt enkelt för att den är så djäkla god!
hade själv tappat sugen lite med bryggningen och inte bryggt sedan strax innnan jul!!!
, men efter att druckit min första flaska inwit var inspirationen tillbaka... håller på och brygger mej igenom gamla ingredienser nu, gäller att smaka och lukta ordentligt innan man använder dem.. längst in i frysen hittade jag en påse Northern Brewer som som var från skörden 2006, den luktade dock helt ok så den gick i en ipa tillsammans med 70 gram chinook för smak o arom, den blev helt ok.. dock känns det att basmalten inte är helt fräsch... inte att den smakar illa... men saknar den där "nybakt-bröd-moffigheten", som man som hembryggare blir bortskämd med...
Förresten, jag gjorde i höstas ett litet test, efter att ämnet malthållbarhet varit på tapeten på forumet, då jag medvetet använde den äldsta crystalmalten jag hade... den var då över 1,5 år gammal.. det första som dök upp i huvet vid avsmakningen var; Falcon Bayerskt!
, platt och tråkig med andra ord...
Just nu bubblar det i 21 L av följande öl, kanske nån kan säga mej vad det skulle kunna klassas som??
OG 1.049 BU ca 30
3000 g pilsnermalt
1000 g puffat vete (som jag helt hade glömt att jag hade )
500 g munchener
220 g Lj.karamellmalt
20 g NB 85 min
14 g Pacific Gem 25 min
safale us- 05 jäser i 17.5 C, möjligt att höjer ett par grader när den saktar in...
Sorry för all offtopic här..
Jag hade ju ett uppehåll på mer än två år, och när jag började igen så hade jag en hel del malt som vid det laget var mer än tre år gammalt. Bland annat en halv 25-kilossäck med golden promise.
Jag luktade och jag smakade och bedömde att det var ok att använda, och faktiskt, det blev helt ok. Så malten har längre hållbarhet än man kanske tror. Säkert förlorar den lite fräschör och stuns, men så länge den inte börjat mögla behöver man inte vara så orolig. Mörk specialmalt är tålig, jag använder fortfarande svartmalt från min allra första beställning från Humlegården 2004...
Sorry för all offtopic här..
Ingen fara, med tanke på trådens titel är ju all aktivitet på forumet bättre än ingen alls.
/Per
Jag måste erkänna att det slunkit ner rätt många Brewdog 77 lager denna sommar!
Jag måste erkänna att det slunkit ner rätt många Brewdog 77 lager denna sommar!
Hej
Har aldrig testat den. Har dock några i kylskåpet. Det får bli på fredag dom testas.
Bo
Chubb skrev:Jag måste erkänna att det slunkit ner rätt många Brewdog 77 lager denna sommar!
Hej
Har aldrig testat den. Har dock några i kylskåpet. Det får bli på fredag dom testas.
Bo
Vad tyckte du?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Dålig fart på forumet..