Mohhawk Extra India Pale
Hej
Smakade en Mohawk EIP i dag. Jag är en hophead av gammal vana, gillar humlesläggor. Denna öl tyckte jag absolut helt klart om. Den skall ju va Sveriges beskaste öl, ok det var ingen veteöl, den var häftig i humlen.
BU skall rent teoretiskt, vad jag läst ligga på 160, men i praktiken verkar den ligga på 125.
Jag läste i en öl blogg att den har humlats med 16 g/liter. Det tycker jag egentligen inte säger mig ett smack. Det jag vill i så fall ha reda på det är ju inte mängden humle/liter utan mängden Alfasyra/liter.
Säj att ett öl humlas med ok då 16 g/liter. Det blir ju en enorm skillnad om humlen har en alfasyra på 3,5 % eller om den har 14 %.
Jag själv bryggde i slutet av april en som jag kallade en DIPA med en enligt mina beräkningar en beska på 80. Min var ju absolut besk samt en ordentlig smak, mindre arom. Inga andra jämförelser, bortsett från att min oxså smakade bra.
Mohawken var ju klart över min i humlingen. Bra då vet jag att jag som gillar humle kan öka på mängden i min nästa DIPA
Efter att ha testat Mohawken som jag tyckte var en hel skog av kåda tall grape samt nästan lite tvål, jag bara älskade den.
Någon här som kanske kunde tänka sig att ge mig ett clone recept?
Humlen står ju på flaskan, kan det oxså tänkas att den humlen som står på flaskan är i den ordningen från beska ner till torrhumling?
Jag läste på någon blogg att 1/3 del av humlen låg i sekundärtanken? Kan det stämma?
En god öl
Bo