Besök på Anchor Brewing Company i San Francisco

Hejsan.

Var som sagt ute och reste med familjen i USA i somras.  Försökte hinna med besök på bryggpubbar och bryggerier men det blev tyvärr sällan tid.  Men sista anhalten på resan var San Francisco och under vår sista heldag i USA skulle jag bara hinna med ett besök på Anchor Steams bryggeri.

Jag hade inte hört talas om ölet när jag var i San Francisco första gången i 1995. Jag bodde då i Denver och bilade med en kompis först till Seattle och sedan ned Pacific Highway 1 till San Fran.  Jag minns mycket väl då jag stegade in i en mysig brun välsutten bar i North Shore och fick smaka på min första Anchor Steam.  Föll pladask för detta härliga öl, som är så mycket bättre på fat än på flaska.  När jag började brygga var en Steam beer också bland det första ölet jag försökte brygga. 

Men det höll på att inte bli något besök på Anchor Brewing. Väl i San Fran läste jag på deras hemsida att man bokar nu bryggturer i september och när jag ringde så fanns det bara en öppning dagen efter vi skulle flyga hem.  Så på vinst och förlust, och mot rekommendationen från Anchors adminsistration, tog jag trick och buss till deras bryggeri i Potrero Hill och stegade in på vinst och förlust halv ett på eftermiddaden.  Gissade att man skulle ha en tur klockan ett och det visade sig vara rätt.  Tjejen som höll i turen var snäll nog att låta mig vänta med de andra som bokat tur och när det väl blev dags fanns det plötsligt plats för mig också.  Lite flyt skall man ha.

Turen bestod av 45 minuters titt på bryggeriets faciliteter och 75 minuters ölprovning av Anchors 6 öl som man säljer just nu: Anchor Steam, Anchor Summer Ale, Humming Ale, Liberty Ale, Anchor Porter och Old Foghorn.

Tänkte berätta lite av vad jag lärde mig under turen.  Men först några bilder.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

2 Senast ändrad av Portugisen (2010-07-23 13:32:32)

Sv: Besök på Anchor Brewing Company i San Francisco

Bryggeriet ligger lite söder om San Francisco downtown, tar cirka 15 minuter med buss från Market street, i området Potrero Hill.  När man stiger av bussen känner man genast lukten av malt.  Bryggeriet är dock inte alls stort, trots at man numera kan hitta Anchor Steam överallt i världen, och det är det enda stället där man brygger.  I tillägg innehåller bryggeriet utrymme för destillationsapparat för Anchors Rye Whiskey och Gin, och på andra sidan gatan produceras Maytags viner.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Anchor%20Brewing%20from%20Mariposa.jpg

Bryggeriet låg tidigare inne i stan, detta är sjätte inkarnationen, och har använts sedan 1979.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Old%20brick%20wall%20outside%20brewery.jpg

Från bryggeriet ser man downtown i fjärran.  Vackert!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/View%20from%20brewery%20of%20downtown.jpg

I turen får man se dessa tre kärl användas, men det finns flera bryggkärl i bryggeriet som vi inte fick titta på.  Till vänster mäskärlet, i bakgrunden lakningskärlet, och till höger kokkärlet. Man stegmäskar, men ville inte ge mer detaljer än så, tyvärr.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Mash%20tun%2C%20Boiling%20kettle%20and%20Lauter%20tun.jpg

Jag fick chansen att smyga iväg några pics från deras humlerum, där det fanns Hallertauer, Northern Brewer, Cascade, East Kent Goldings, Galena och ett par sorter till som jag tyvärr inte kunde se vilka de var.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Hops%20room%2C%20Hallertauer%2C%20Northern%20Brewer%20and%20Cascade.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Hops%20room%2C%20East%20Kent%20Goldings%20and%20Cascade.jpg

Tyvärr fick man inte ta fotografier på jäsningstankarna, som var öppna historier i rostfritt stål!  Anchor Steam jäses på tre dagar i långa öppna simbassänger, breda men inte särkilt djupa, max en meter, i så kallade Cool ships.  Allt för att ölet skall hålla låg temperatur.  Anchors ales jäses i 3-5 dagar i öppna cylindrar.  Man håller alltså rummen där jäsningarna sker så kallt och desinficerat som möjligt.  Därefter tappas ölen om till slutna fat i källaren för sekundärjäsning.  Dessa kärl kyls till sina individuella temperaturer.  Sekundärjäsningen av Anchor Steam tar 3-4 veckor.  För ales är den i regel kortare, undantaget är Old Foghorn som också får längre sekundärjäsning.

Bryggeriet innehåller också flasktappningsutrustningen.  Det skummade rejält och luktade ordentligt av Anchor Steam där inne.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Bottling%20machine.jpg

Kul! Jag var själv där i förra veckan, tisdag den 13:e juli närmare bestämt! Jag blev förvånad över hur pass litet bryggeriet var i förhållande till den mängd öl dom producerar. Räknade ut att dom spottar ur sig drygt 50 000 liter öl om dagen och allt produceras i Potrero Hill-bryggeriet (det enda bryggeri dom har). Men dom jobbar skift och bryggeriet verkar ju vara igång i stort sett dygnet runt som jag uppfattade det. Effektivt utnyttjade kvadratmeter minst sagt. 

Vi fick också reda på att bryggeriet nyligen har sålts till en grupp investerare, bland annat en snubbe från Brewdog. Försäljningen blir officiell först 1:a augusti. Det blir intressant att se vad som händer med det anrika bryggeriet som har varit igång sedan 1896 (med undantag för tiden mellan 1920-1933 då alkoholproduktion var förbjuden i USA). Anchor gör ju stabila och högkvalitativa öl (särskilt förtjust är jag i Anchors porter och olika varianter av julöl, men en och annan Liberty och Steam beer slinker ju ner emellanåt) men dom är långt ifrån Brewdogs (enligt mig på gränsen till överdrivna) experimentlusta. Jag var inte speciellt förtjust i den nya Humming ale dock, tyckte den smakade kött, rost och blod (på ett dåligt sätt alltså). Men Anchor ska definitivt, som ungdomarna säger, ha fett med cred för deras roll som räddare av ölkulturen. Utan dom kanske vi alla hade tvingats dricka Bud Light hela dagarna...

Berätta gärna mer om ditt besök Portugisen, vilken är din Anchor-favorit?

OK, det fanns fler bryggkärl alltså. Det förklarar ju hur dom lyckas hålla uppe produktionen. Tyckte väl att det verkade lite snålt...

Jag skrev ett långt inlägg här om Anchors historia och de olika ölen och så fukkade jag upp och sumpade allt.  Så det blir en lie rumphuggen avhandlig här, ber om ursäkt, men jag orkar helt enkelt inte skriva om allt en gång till.

Steam beer har sitt namn från ångan bryggerierna släpper ut när dom brygger men det som är unikt med Steam beer är att det är lageröl som jäses till en högre temperatur, ca 15 grader, än vad som är fallet med annan lageröl. Jästen och jäsningsförfarandet med låga breda cool ships gör det möjligt att brygga ett gott lageröl utan kylningsutrustning, som inte fanns på 1800-talet.  Däremot finns det inget som bevisar att Steam beer smakmässigt skall förknippas med Anchor Steam.

Men med kylutrustning, prohibition och amerikanernas förtjusning av ljus smaklös lager gjorde att i 1965 fanns det bara ett enda bryggeri kvar som gjorde Steam beer, Anchor Steam, och detta var nu konkursfärdigt. Det är då Fritz Maytag stiger in i bilden och räddar bryggeriet.  Man sanerar bryggeriet och Maytag utbildar sig till mästerbryggare i England.  Under 1970-talet förvandlar man bryggeriet till ett modernt bryggeri och i 1975 utökas sortimentet till 3 nya fasta öl och ett säsongsöl.  Anchor är i princip först med att dra igång hela mikrobryggerivågen som kom att förändra amerikansk ölindustri under 80- och 90 talen.  Man är också pionjär med "nya" ölsorter som pale ale, porter och barley wine.

På Anchor är det tydligt att Anchor Steam, som fortfarande är storsäljaren, är något av en katt bland hermelinerna. Övriga öl i sortimentet är alla ales och bryggs f.ö. med en och samma jäst (Wyeast 1272).  Idag har man fortfarande 4 fasta öl i sortimentet samt ett säsongsöl per årstid.  Det betydde att när jag var där i måndags så kunde jag även få prova sommarölet och höstölet.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/97_Brews%20on%20tap.jpg

Anchor Steam - 4,8%.  Bryggeriets klassiska bärnstensfärgade Steam beer, häftigt kryddad med amerikansk Northern Brewer.  Luktar, smakar och ser underbart ut.  Ett av mina absoluta favoritöl.

Liberty Ale - 5,9%. En ljus amerikansk pale ale med bra smak från Cascade humle.  Torrhumlad.  En av mina favoriter bland APAs.  Bra humlad utan att gå överstyr.

Anchor Porter - 5,6%.  Söt och karamellig, med inslag av kaffe.  Jag gillar den, trots att jag inte är någon porterälskare, men vissa tycker kanske att den är lite väl söt?  East Kent Goldings i denna?

Old Foghorn - ca. 9%.  Kryddig och vällagrad barley wine, bra balans mellan sötma och humle, cascade igen och torrhumlad.  Mycket god, fast en öl räcker.

Anchor Summer Beer . 4,5%. Anchors sommaröl. Amerikansk veteöl utan exotiska inslag från belgisk och tysk veteölsjäst.  Inget vidare. Weissbier ist scheissbier och denna är väldigt smaklös.  Kryddad med lite (mycket lite) Hallertauer.

Humming Ale - 5,9%.  Ny i samlingen säsongsölm Anchors höstöl sedan förra året.  Lik Liberty Ale men med Nya Zeeländsk humle.  Nelson Sauvin eller (och?) Riwaka.  Mycket grapefruit.  Jag tyckte om den.

I övrigt har även Anchor ett julöl och ett våröl:

Anchor Christmas Ale är aldrigt bryggd med exakt samma recept och är söt och kryddig med inslag av julkryddor.  Ett gott öl men överreklammerad.

Anchor Bock är trots namnet inte en lager utan en ale delvis bryggd med vetemalt.  Har inte provat den och tror inte jag bryr mig om det heller.  Vetemalt och alejäst är inget jag förknippar med bocköl.

Provningsrummet var riktigt trevligt, med mycket "stuff" på väggarna.  Tänkte lägga ut några bilder med kommentarer så ni får "vara med på besöket".

Gillade skarpt Anchor fatölsanläggning, inbyggd i en träbyrå.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Tap%20in%20Anchor%20tasting%20room.jpg

Många skultar och gammal reklam på väggarna.  Jag gillade speciellt den längst nederska skylten!

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Signs%20in%20the%20tasting%20room.jpg

http://www.humle.se/punbb/images/upload/No%20Strong%20beers.jpg

Snej skrev:

Kul! Jag var själv där i förra veckan, tisdag den 13:e juli närmare bestämt! Jag blev förvånad över hur pass litet bryggeriet var i förhållande till den mängd öl dom producerar. Räknade ut att dom spottar ur sig drygt 50 000 liter öl om dagen och allt produceras i Potrero Hill-bryggeriet (det enda bryggeri dom har). Men dom jobbar skift och bryggeriet verkar ju vara igång i stort sett dygnet runt som jag uppfattade det. Effektivt utnyttjade kvadratmeter minst sagt.

Nej, vad roligt.  I princip var jag där en vecka efter dig.  Var ni bara i San Fran eller har ni också bilat runt?

Jag frågade angående arbetstiderna och fick svaret att man brygger i regel mellan 6 på morgonen och 9 på kvällen, eller något liknande. 

Snej skrev:

Vi fick också reda på att bryggeriet nyligen har sålts till en grupp investerare, bland annat en snubbe från Brewdog. Försäljningen blir officiell först 1:a augusti. Det blir intressant att se vad som händer med det anrika bryggeriet som har varit igång sedan 1896 (med undantag för tiden mellan 1920-1933 då alkoholproduktion var förbjuden i USA). Anchor gör ju stabila och högkvalitativa öl (särskilt förtjust är jag i Anchors porter och olika varianter av julöl, men en och annan Liberty och Steam beer slinker ju ner emellanåt) men dom är långt ifrån Brewdogs (enligt mig på gränsen till överdrivna) experimentlusta.

Jaså.  Det nämndes det inget om när jag var där, men däremot kunde man mellan raderna förstå att bryggeriet leddes väldigt hands-on av en gammal man (som förmodligen inte längre orkar driva själv) och att det inte fanns någon arvtagare utsedd. 

Jag är inte någon anhängare av Brewdog men det viktiga är väl att de nya ägarna förvaltar ölsorterna och kvaliteten.  Jag misstänker att bryggeriet har behövt en ny kraft och nya vindar, guiden (Belle hette våran) hintade lite om det.  Dom som jobbade där såg lite glåmiga ut, kanske är det flera som är rädda om jobben nu?

Här är mina betyg:

Anchor Steam - klassiker! Ordentligt med NB-träsmak i käften, ingen i röven. God, men inte mer. 6/10
Liberty - Stilren och snygg APA, kan dricka hur många som helst. 8/10
Porter - Fyllig, chokladigt söt med rostade kaffetoner. Porterklassisk, något tillbakadragen, humlearom. 8/10
Old Foghorn - Tungt söt, karamellig med inslag av torkad frukt. Känns som att torrhumlingen var för snål eller har avtagit rejält med lagringen, mer engelsk BW än amerikansk i min mening. Påminner lite om Nynäshamns Bötet. God, men jag vill ha mer humle-punch i mina barley wines. 7/10
Summer Beer - Blek och relativt menlös, men kanske god som törstsläckare. Räcker bara till 4/10
Humming ale - Som ovan beskrivet, den Nya Zeeländska humlen förstör för mig. 3/10

Vad gäller julölen är det ju svårt att säga något generellt eftersom recepten varierar, men jag tycker att förra årets Cypresslagrade variant var fantastiskt fin! 8/10

Portugisen skrev:
Snej skrev:

Nej, vad roligt.  I princip var jag där en vecka efter dig.  Var ni bara i San Fran eller har ni också bilat runt?

Jag frågade angående arbetstiderna och fick svaret att man brygger i regel mellan 6 på morgonen och 9 på kvällen, eller något liknande. 

Snej skrev:

Vi fick också reda på att bryggeriet nyligen har sålts till en grupp investerare, bland annat en snubbe från Brewdog. Försäljningen blir officiell först 1:a augusti. Det blir intressant att se vad som händer med det anrika bryggeriet som har varit igång sedan 1896 (med undantag för tiden mellan 1920-1933 då alkoholproduktion var förbjuden i USA). Anchor gör ju stabila och högkvalitativa öl (särskilt förtjust är jag i Anchors porter och olika varianter av julöl, men en och annan Liberty och Steam beer slinker ju ner emellanåt) men dom är långt ifrån Brewdogs (enligt mig på gränsen till överdrivna) experimentlusta.

Jaså.  Det nämndes det inget om när jag var där, men däremot kunde man mellan raderna förstå att bryggeriet leddes väldigt hands-on av en gammal man (som förmodligen inte längre orkar driva själv) och att det inte fanns någon arvtagare utsedd. 

Jag är inte någon anhängare av Brewdog men det viktiga är väl att de nya ägarna förvaltar ölsorterna och kvaliteten.  Jag misstänker att bryggeriet har behövt en ny kraft och nya vindar, guiden (Belle hette våran) hintade lite om det.  Dom som jobbade där såg lite glåmiga ut, kanske är det flera som är rädda om jobben nu?

Vi bilade från NY till Austin men fick nog av bilåkandet och fuskflög sista biten till SF. Skönt att slippa fler dagar i bilen. Vilken väg åkte ni?

Ja, jag förstod det också som att dom jobbade två olika skift och hade bryggeriet igång från tidig morgon till sen kväll.

Minns inte vad "min" guide hette, men det var inte Belle. Hon var mörkhårig och kan ha hetat Molly eller något liknande. Ska fråga tjejen när jag kommer hem, hon har bättre minne. Här finns förresten lite mer info om den stundande försäljningen: http://articles.sfgate.com/2010-04-27/n … steam-beer

Ha ha ha.  Kanske åkte vi samma väg?  Vi startade i NY på midsommarafton och drog till Chicago via West Virginia.  Sedan längs Route 66 till Santa Fé och sen upp till Denver.  Från Denver in i Klippiga Bergen och Utah, Mesa Verde, Monument Valley, Goosenecks, Zion.  Las Vegas, Los Angeles, Hgwy One och San Fran. 8500 kilometer med tre ungar i baksätet och massor av väskor. Gick kanonbra.  Men så gillar ju jag att åka.

Tack för artikeln. Synd att man inte kände till det när man var där. Kan tänka mig att det har lite med glåmigheten hos arbetarna att göra. Atmosfären kändes lite pyrt när jag var där. Nu förstår jag varför.  Hon som satt i receptionen, till höger när man kom i förmaket till avsmakarrummet var väldigt ohjälpsam.  Jag hade ju ringt två gånger och två gånger hade hon tyckte att jag skulle ringa för att kolla tillgängligheten men inte att komma dit på vinst och förlust.  Nu gjorde jag det ändå och det gillade hon verkligen inte.

Hon var noga att påpeka till min guide att det var hennes "call" och att jag inte fick knysta om att jag fick plats på touren utan bokning.  Hon satt och surade sen.

Belle hette vår guide, liten mörkhårig, med asiatiskt ursprung.

Kul med ett resebrev
Satt precis och kollade på lite bilder från bryggeriet.

Hur var det någon beskrev Fritz, "He always looks like it's the worst day of his life"

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio