Besök på Anchor Brewing Company i San Francisco
Hejsan.
Var som sagt ute och reste med familjen i USA i somras. Försökte hinna med besök på bryggpubbar och bryggerier men det blev tyvärr sällan tid. Men sista anhalten på resan var San Francisco och under vår sista heldag i USA skulle jag bara hinna med ett besök på Anchor Steams bryggeri.
Jag hade inte hört talas om ölet när jag var i San Francisco första gången i 1995. Jag bodde då i Denver och bilade med en kompis först till Seattle och sedan ned Pacific Highway 1 till San Fran. Jag minns mycket väl då jag stegade in i en mysig brun välsutten bar i North Shore och fick smaka på min första Anchor Steam. Föll pladask för detta härliga öl, som är så mycket bättre på fat än på flaska. När jag började brygga var en Steam beer också bland det första ölet jag försökte brygga.
Men det höll på att inte bli något besök på Anchor Brewing. Väl i San Fran läste jag på deras hemsida att man bokar nu bryggturer i september och när jag ringde så fanns det bara en öppning dagen efter vi skulle flyga hem. Så på vinst och förlust, och mot rekommendationen från Anchors adminsistration, tog jag trick och buss till deras bryggeri i Potrero Hill och stegade in på vinst och förlust halv ett på eftermiddaden. Gissade att man skulle ha en tur klockan ett och det visade sig vara rätt. Tjejen som höll i turen var snäll nog att låta mig vänta med de andra som bokat tur och när det väl blev dags fanns det plötsligt plats för mig också. Lite flyt skall man ha.
Turen bestod av 45 minuters titt på bryggeriets faciliteter och 75 minuters ölprovning av Anchors 6 öl som man säljer just nu: Anchor Steam, Anchor Summer Ale, Humming Ale, Liberty Ale, Anchor Porter och Old Foghorn.
Tänkte berätta lite av vad jag lärde mig under turen. Men först några bilder.
Mvh
Pål