Nu börjar jag få kläm på detta med helmaltsbryggning
Nu börjar jag få kläm på detta med helmaltsbryggning. :-)
Här min femte helmaltsbryggning, en APA, en riktig sommaröl med chinook, palisade och cascade, jäst us-05
Trevlig sommar alla!
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Nu börjar jag få kläm på detta med helmaltsbryggning
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Här min femte helmaltsbryggning, en APA, en riktig sommaröl med chinook, palisade och cascade, jäst us-05
Trevlig sommar alla!
Gott att höra! Jag kommer att brygga #5 inom kort även jag. Riktigt fin färg på den ölen!
Härligt!
Det är nästan så att jag sitter och håller tummarna när det kommer in nybörjare på forumet. Man vet ju aldrig om de orkar ta sig igenom
den där första eventuellt besvärliga tiden och bli kvar i hobbyn.
Ett litet tips för snyggare "pints"
Jag ser på bilden att du kanske ska skölja ur dina glas med vatten innan du häller upp ölet i dem.
När kolsyran fastnar och bildar små bubblor på glasets insida är det ett tecken på att det sitter saker där.
Dessa bidrar till att kolsyran snabbare faller/yr/far ur ölet till ditt förtret.
Oftast har det att göra med hur bra ens diskmaskin är, vilket diskmedel man använder och hur vattnet är där man bor ex. kalkrikt.
Hittade en liten video om det http://www.youtube.com/watch?v=YBN2MZeLFKg
Se det inte som ett påhopp av mig, bara ett litet tips för att göra öldrickandet än mer trevligt även om man tror att de redan är utmaxat ![]()
Trevlig sommar alla!
Hej
Nu har du kommit in i en "konstig skuggvärld" som aldrig riktigt kommer att släppa greppet.
Ölet ser mycket smakligt ut. Lycka till i fortsättningen.
Bo
Hittade en liten video om det http://www.youtube.com/watch?v=YBN2MZeLFKg
Se det inte som ett påhopp av mig, bara ett litet tips för att göra öldrickandet än mer trevligt även om man tror att de redan är utmaxat
Nej då, jag ser det inte som ett påhopp alls. Jag är tacksam för alla råd och tips som man kan få. Dessutom har du alldeles rätt, glaset är bara sköljt med vatten. man lär sig nått nytt varje dag :-)
//Ulf
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Nu börjar jag få kläm på detta med helmaltsbryggning