1 Senast ändrad av pekktur (2010-06-16 20:36:53)

Ölfontän

Hej, jag har postat ett inlägg på shbf.se men som de flesta vet så är aktiviteten något högre på denna sidan så jag skriver här också.

Har stött på ett litet problem, och då det är första gången det händer för mig blir man lite orolig. Flasktappade en belgisk pale ale i helgen som stått på primär i 15 dagar innan den åkte på flaska. FG var stilla mellan torsdag och söndag (1,008) så jag tänkte att nu var det färdigjäst och dags att tappa upp. Primade så att det skulle bli cirka <2,9 Vol Co2> *Edit 2,7*. När jag idag ska öppna en flaska för att kontrollera att kolsyrejäsningen åtminstone hade påbörjats så bokstavligt talat sprutade det skum ur flaska. Den har ju alltså stått knappt 3 dagar i rumstemperatur. Har aldrig öppnat mina brygder så tidigt under kolsyrejäsningen så jag vet inte om det är övergående men man kan väl misstänka att ölet antingen inte var helt utjäst eller att jag fått infektion. Testade kyla ytterligare en flaska och där var det ordentligt med kolsyra men skummade aldrig över. Ölen smakar mycket bra och känner inga bismaker nu iaf.

Är det någon idé att vänta lite(tills flaskorna knäcks) eller är det bara att kyla ner skiten och korka upp?

Fakta om ölen, om det nu gör nån skillnad;

Helmaltsbryggning 16 liter på pale ale-malt, müncher, melanoid, vetemalt samt carapils. Tillsatt epsom i kokkärlet, Calciumcorid i allt mäsk och lakvatten samt Gypsum i mäsken. Jästen som användes var Safbrew T-58. Irishmoss i koket. NB-, Styran G- samt saazhumle  OG 1.054 FG 1.008.

Sv: Ölfontän

pekktur skrev:

Primade så att det skulle bli cirka 2,9 Vol Co2.

Hur mycket primingsocker, och för vilken temperatur har du beräknat?

Think globally. Drink locally.

Jäklar vilket snabbt svar:) 122 gram socker i 16 liter öl, temperaturen som jag matade in i beersmith var 22 grader, som var temperaturen i garderoben som ölen stått i de sista dagarna. Ser nu att jag skrivit i mitt första inlägg att jag siktade på 2,9 vol CO2, 2,7 ska det vara. Sockret tillsattes som sockerlag i min "flaskfyllarhink"

Jag vet att en god vän till mig råkade ut för samma sak på just en flaska i en batch. Då drogs misstankarna till att någon bassilusk hade tagit sig ner i den flaskan.

Men känns ju lite fort att det ska bli sådan extrem effekt på 72 timmar

/Hans

7,625g/liter är inte för mycket.

Så vida du inte råkat slarva med att få primingsockret jämnt fördelat i vörten innan flaskning, så kan du nog råkat ut för en sk. "gusher infection"
Har du bara öppnat en flaska?

Ställ ölen kallt om du har möjlighet till det, och drick fort wink

John Palmer:
"Cause 2: Gusher Infection However, the sustained bubbling is often due to "gusher type" infection. These infections can occur at any time and are due to wild yeasts or bacteria that eat the higher order sugars, like dextrins. The result in the fermentor is a beer that keeps bubbling until all of the carbohydrates are fermented, leaving a beer that has no body and very little taste. If it occurs at bottling time, the beer will overcarbonate and will fizz like soda pop, fountaining out of the bottle.
Cure: Improve your sanitation next time.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Har gjort som jag gjort tidigare när jag tillsatt sockerlaget, alltså i med det i hinken innan jag tappar i grönölet och sen en lätt omröring. Kan ju vara så att man ska vara mer noggrann med omröringen !? Men jag har nu ställt in backarna i kylen, ska testa en flaska ikväll och se hur den beter sig, de tidigare (2) flaskorna jag testade var sk. "slattflaskor" som tappades upp mot slutet, den ena var ej helt fylld.

Ska nog ta en oechslemätning ikväll ur en flaska och se om det ligger lägre än mitt FG, gör det det så är det väl oundvikligt en infektion.

Tackar så hemskt mycket för alla svar!

Ökat headroom i flaskorna bidrar till överkarbonering.

En bortglömd aspekt att ta hänsyn till vid flaskjäsning.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Korkade precis upp en annan flaska, och eftersom alla flaskorna åkte i kylen i förmiddags så var den väl kyld. Ingen flaskfontän, och inte överdrivet med kolsyra heller, lagom sådär att det pärlar fint i glaset när man tappat upp. Intressant det du säger med luft ovanför ölen i flaskan, för de flaskorna jag öppnade igår var det mer rum än vanligt i, men jag har haft slaskflaskor innan, som iofs har givit ifrån sig ett ordentligt pys, men aldrig sprutat rätt ur flaskan. Jaja, tålamod är bryggarens bästa vän så jag ger mig till tåls och ser om nån flaska exploderar, gör de inte det så dricker jag nog upp alltsammans för det smakar smaskens.

Väl mött/ Pekktur

Jag undrar om det hänt er att en köpt flaska exploderar...? Det gjorde det nämligen för mig med en Polsk honungsöl som jag bara hade två flaskor kvar av och som var helt otroligt god. Det var kapsylkork på så jag tycker det var lite märkligt att inte kapsylen gick av först, men det kanske det inte gör...?

Jag har råkat ut för samma sak några ggr nu också och bara på mina senaste bryggningar. Jag har en egen teori. Eftersom det är varmare ute och inne så är det svårare att binda koldioxiden till vätskan. Så när du öppnar en flaska så sprutar det för att all kolsyra vill ut på en gång. När jag kyler flaskorna beter de sig helt normalt.

En sak jag tycker ar bra vid karbonering, ar att tappa nagra 0.5L pet. Och da trycka ihop dom lite. Sen marker man ju ganska snart hur karboneringen fortgar om plaskan blir hard. Och jo... Man kan fa fontanol med kopta ol. Om man oppnar en ol som ar narmare 25 grader varm sa beter den sig lite sa att kolsyran inte ar bunden. Men sa klart sa sprutar det inte ut, beroende pa att den ar kallagrad. Det binder ju kolsyran. Den ar aven battre bunden da an om olen ar helt farsk som i detta fallet.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house