Ölfontän
Hej, jag har postat ett inlägg på shbf.se men som de flesta vet så är aktiviteten något högre på denna sidan så jag skriver här också.
Har stött på ett litet problem, och då det är första gången det händer för mig blir man lite orolig. Flasktappade en belgisk pale ale i helgen som stått på primär i 15 dagar innan den åkte på flaska. FG var stilla mellan torsdag och söndag (1,008) så jag tänkte att nu var det färdigjäst och dags att tappa upp. Primade så att det skulle bli cirka <2,9 Vol Co2> *Edit 2,7*. När jag idag ska öppna en flaska för att kontrollera att kolsyrejäsningen åtminstone hade påbörjats så bokstavligt talat sprutade det skum ur flaska. Den har ju alltså stått knappt 3 dagar i rumstemperatur. Har aldrig öppnat mina brygder så tidigt under kolsyrejäsningen så jag vet inte om det är övergående men man kan väl misstänka att ölet antingen inte var helt utjäst eller att jag fått infektion. Testade kyla ytterligare en flaska och där var det ordentligt med kolsyra men skummade aldrig över. Ölen smakar mycket bra och känner inga bismaker nu iaf.
Är det någon idé att vänta lite(tills flaskorna knäcks) eller är det bara att kyla ner skiten och korka upp?
Fakta om ölen, om det nu gör nån skillnad;
Helmaltsbryggning 16 liter på pale ale-malt, müncher, melanoid, vetemalt samt carapils. Tillsatt epsom i kokkärlet, Calciumcorid i allt mäsk och lakvatten samt Gypsum i mäsken. Jästen som användes var Safbrew T-58. Irishmoss i koket. NB-, Styran G- samt saazhumle OG 1.054 FG 1.008.