1 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2010-04-02 21:54:53)

Enkelt "herms" bryggverk som jag knåpat ihop

Som jag fattat det så står HERMS för Heat Exchange Recirculating Mash System. Kan det stämma? I alla fall är principen att man cirkulerar mäsken/vörten genom en värmeväxlare. Det har jag knåpat ihop en här hemma och ska visa med lite bilder.

Så här ser det ut:
http://img263.imageshack.us/img263/3452/307v.jpg

Fördelar jag upplevt är:
+Smidigt. Inget plask, spill, hälla eller skvalpa med hett vatten.
+Jämn och exakt temperatur.
+ Jag kan höja temperaturen genom att justera termostaten. Enkelt.
+ Klar vört.
+ Jag har mitt lakvatten redo i värmeväxlaren som också tjänar som hetvattentank.
+ Vörten bränner inte om systemet sätter igen och flödet stannar av, vilket kanske kan drabba ett RIMS?
+ Det är roligt att knåpa ihop sånt här. Mycket enkel att bygga av saker man har hemma eller kan köpa i butiken på hörnet, nästan.

Men det går såklart lika bra med selleri, eller den metod som just du föredrar.

Grunden är en sån där smått legendarisk konserveringsapparat från LIDL som jag isolerad med liggunderlag för att minska värmeförlustesterna. Jag har också bytt tappkran på den.
http://img231.imageshack.us/img231/2598/308fp.jpg

Tillsammans med en kopparspiral på sju meter blir konserveringsapparaten (vattenfylld) en värmeväxlare:
http://img39.imageshack.us/img39/1048/313x.jpg

Konserveringsapparatens termostat ställer jag på max. Tempen reglerar jag med en universaltermostat från humlegården. Den har en sond som mäter temperaturen på vörten direkt när den kommer ut ur värmeväxlaren:
http://img237.imageshack.us/img237/2113/314wa.jpg
Att sonden sitter så nära inpå växlaren gör systemet ganska exakt.

Mäskgrytan är ett jäskärl klätt i liggunderlag. Jag pumpar ur vörten i botten via en ring PVC-slang med 3mm hål i. I toppen av grytan finns en likadan ring som fördelar den recirkulerade vörten jämt över maltbädden.
http://img405.imageshack.us/img405/3826/315e.jpg

När jag mäskat klart höjer jag tempen på termostaten och efter en stund är det varmt nog att laka. När det blir dags att laka skiftar jag slang på pumpen och pumpar vörten till kokkäret istället för genom kopparspiralen. Lakvattnet tar jag från värmeväxlaren. Strilar vattnet genom en slangring.
http://img255.imageshack.us/img255/2654/317h.jpg
http://img186.imageshack.us/img186/1936/333yl.jpg
m
Där ser ni också pumpen, som jag har för mig kostade typ 300kr på Jula. Det är en membranpump som klarar att det hänger med lite grums i början av recirkuleringen. Jag driver den med ett justerbart nätagg från kjell&co. Pumpen är på 12v men jag kör på 5 för att sänka flödet. Kanske skulle jag kunna ha ett högre flöde. Jag har inte provat det med den här uppsättningen.

Hoppas det gav inspiration. Det finns ju som sagt många sätt att lösa mäskning och lakning. Det här är mitt.

Blir det god öl då? Vi får se, tre batcher står och jäser, så det är inte helt klart utvärderat ännu.

Ge gärna konstruktiv kritik.

Sv: Enkelt "herms" bryggverk som jag knåpat ihop

Detta verkar vara ett genomtänkt koncept, skulle själv kunna tänka mig att bygga på detta viset..

Salle

Men kokar du inte i lidel grytan? Ser ut som du häver över där i en vanlig rostfri......

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Ja var kokar du.........

5 Senast ändrad av Extatiskt Rasande (2010-04-03 08:55:41)

Jag kokar på spisen i vanliga grytor. Det funkar bra för mig för jag hålls i köket. Sen använder jag kopparspiralen för att kyla vörten.

Lidl grytan är ju full med vatten i början av laket, så då går det ju inte att pumpa vörten dit.

Jag mäter tempen både i mäskgrytan och direkt efter värmeväxlaren. direkt när jag hällt i malten så skiljer det lite. Efter en stund, 5-10 min eller så, skiljer det en grad eller två. Hittills har jag ställt termostaten på 65 grader. Då har mäsken som helhet stigit från ca 62 till 65 på runt 40 minuter. Sen ställer jag termostaten på 78 grader. Då tar det kanske en kvart innan mäsken som helhet är ca 75 grader. De sista graderna är långsammast.

Om du pumpar över vattnet från LIDL-grytan till en annan gryta eller kanske till jäshinken så kan du pumpa till LIDLgrytan och koka i den.

Salle

7 Senast ändrad av geandhei (2010-04-03 23:03:18)

Ser helt OK ut men verkar som att det blir rätt mycket utrustning som ska diskas, rengöras och förvaras. Har upptäckt att en stor del av bryggtiden försvinner i disk och desinfektionsträsket.

Med dagens råvaror och recept blir nog de flesta öl som bryggs i hemmet i världsklass tycker själv och även krögare från Harrys som har kommersiella ölprovningar att mina bryggningar är helt OK. Så mitt mål numera är förenkling tidsförkortning tex skippar jag numera alltid sekundär jäsning använder alltid gelatin och mer och mer har jag övergott till torrjäst som ger ett i mitt tycke en bra slutprodut mm mm. Så min mantra just nu är förenkla, förkorta, förbättra men målen ändras med tiden!

Men som vi alla vet så är det inte farten som dödar utan smällen. eller fritt översatt som vi Norrlandscowboys säger " It´s not the fart that kills, it´s the smell"

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

salle: Fast vad är det för fel i att koka i grytan på spisen? Fattar inte.

geandhei: Jag håller med dig. Men det som blir mer att diska här än med vanligt är pumpen och slangarna. De spolar jag rent på någon minut eller två. Faktiskt har det nog blivit mindre. Förut körde jag hink i hink, nu är det bara en hink att diska efter mäskning/lakning. Lidl-grytan är det bara hett vatten i så den behöver inte diskas.

Min förutfattade mening var att grytan på spisen inte var lika stor som LIDLgrytan.

Salle

Aha, ok. Då förstår jag hur du tänkte. Jag har ett par finfina grytor på 25 l som jag kokar i.

Ser nästa identiskt ut med mitt eget bryggverk, bortsett från att jag nu håller på att sajsa upp mig till 50 liter. MEn VAR var du fått tag på den transparenta slangen och t-kopplingarna? Har letat mig fördärvad.

12 Senast ändrad av geandhei (2010-04-05 11:10:57)

T kopplingar används mycket i vacumsystem på bilar så titta på OK, biltema någon verkstad etc. Slangen kan du köpa på vilken vvs butik som helst PEM-slang (kanske skulle fungera med humlegårdens grövre hårdare silikonslang men jag vet inte hur mycket den mjuknar när den blir varm). Värm slangändan i kokhett vatten tryck på T-röret och dra åt ett buntband fungerar klockers

Alla djur utom människan vet att livets huvudsakliga mening är att njuta av det.

Ja, som geandhei skriver. T-rören hittade jag på biltema. En sats med olika storlekar och former. Slangen har jag köpt på clas ohlson,men den finns som sagt på biltema eller jula etc.

HUR kunde jag missa det? Tack!

Av en slump hittade jag Grönwalls järnhandel vid Vanadisplan  i Stockholm, som jag verkligen kan rekommendera! Hade ett 10-tal olika transparenta slangar på löpmeter, slangkopplingar, t-rör mm. Typ samma priser som Clas Olsson men med kunnig personal och lugnare tempo. Ett bra alternativ för oss som har lite svårt att ta oss till industriområden och stormarknader.

En liten åsikt angående PVC-slang: som jag har förstått det så är bara PVC livsmedelsklassat för vätskor under 60 grader celcius. Antar att du kommer upp i lite högre temperaturer under din mäskning

Ja, samma kanske gäller för jäshinken jag har som mäskkärl. Vad har det för konsekvenser?

Jäshinken är inga problem, ska klara minst 140 grader. Slangen däremot är jag lite mer skeptisk till efter lite efterforskningar. Uppenbarligen rekommenderar man inte att använda PVC över huvud taget över 60 grader på grund av bristande hållfasthet. Frågan är ju om plasten börjar släppa ifrån sig elaka saker över 60 grader eller om den bara blir mjuk och sladdrig...

gedman skrev:

Jäshinken är inga problem, ska klara minst 140 grader. Slangen däremot är jag lite mer skeptisk till efter lite efterforskningar. Uppenbarligen rekommenderar man inte att använda PVC över huvud taget över 60 grader på grund av bristande hållfasthet. Frågan är ju om plasten börjar släppa ifrån sig elaka saker över 60 grader eller om den bara blir mjuk och sladdrig...

Den blir oval istället för rund och den förblir i den formen, vilket gör att flödet genom slangen begränsas samt att det är väldigt lätt att få veck på slangen.
Har testat PVC slang en gång, inget problem med smaken på ölet, men det blev att köpa dyra silikonslangar efter det.

Slangen blir sladdrig, men det har inte barit nåt större problem för mig. Om den släpper ifrån sig kemikalier som jag inte vill ha i mig är det en annan sak IMO. Vore väldigt tacksamt om någon visste att svara på detta.

Jäshinken är i PP, det ska inte vara några problem. Därmed så skulle jag personligen undvika PVC i höga temperaturer, men hur höga säkerhetsmarginaler de har för att livsmedelsklassa något, och om man får ut några farliga ämnen från varm PVC kan jag inte svara på

pvc är väl mineralbaserad polymer, vilket pp och pe inte är. Jag skulle nog undvika pvc till ölbryggning. Däremot är den bra till starkare kemikalier, som bilmiljö.....

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house