Enkelt "herms" bryggverk som jag knåpat ihop
Som jag fattat det så står HERMS för Heat Exchange Recirculating Mash System. Kan det stämma? I alla fall är principen att man cirkulerar mäsken/vörten genom en värmeväxlare. Det har jag knåpat ihop en här hemma och ska visa med lite bilder.
Så här ser det ut:
Fördelar jag upplevt är:
+Smidigt. Inget plask, spill, hälla eller skvalpa med hett vatten.
+Jämn och exakt temperatur.
+ Jag kan höja temperaturen genom att justera termostaten. Enkelt.
+ Klar vört.
+ Jag har mitt lakvatten redo i värmeväxlaren som också tjänar som hetvattentank.
+ Vörten bränner inte om systemet sätter igen och flödet stannar av, vilket kanske kan drabba ett RIMS?
+ Det är roligt att knåpa ihop sånt här. Mycket enkel att bygga av saker man har hemma eller kan köpa i butiken på hörnet, nästan.
Men det går såklart lika bra med selleri, eller den metod som just du föredrar.
Grunden är en sån där smått legendarisk konserveringsapparat från LIDL som jag isolerad med liggunderlag för att minska värmeförlustesterna. Jag har också bytt tappkran på den.
Tillsammans med en kopparspiral på sju meter blir konserveringsapparaten (vattenfylld) en värmeväxlare:
Konserveringsapparatens termostat ställer jag på max. Tempen reglerar jag med en universaltermostat från humlegården. Den har en sond som mäter temperaturen på vörten direkt när den kommer ut ur värmeväxlaren:
Att sonden sitter så nära inpå växlaren gör systemet ganska exakt.
Mäskgrytan är ett jäskärl klätt i liggunderlag. Jag pumpar ur vörten i botten via en ring PVC-slang med 3mm hål i. I toppen av grytan finns en likadan ring som fördelar den recirkulerade vörten jämt över maltbädden.
När jag mäskat klart höjer jag tempen på termostaten och efter en stund är det varmt nog att laka. När det blir dags att laka skiftar jag slang på pumpen och pumpar vörten till kokkäret istället för genom kopparspiralen. Lakvattnet tar jag från värmeväxlaren. Strilar vattnet genom en slangring.

m
Där ser ni också pumpen, som jag har för mig kostade typ 300kr på Jula. Det är en membranpump som klarar att det hänger med lite grums i början av recirkuleringen. Jag driver den med ett justerbart nätagg från kjell&co. Pumpen är på 12v men jag kör på 5 för att sänka flödet. Kanske skulle jag kunna ha ett högre flöde. Jag har inte provat det med den här uppsättningen.
Hoppas det gav inspiration. Det finns ju som sagt många sätt att lösa mäskning och lakning. Det här är mitt.
Blir det god öl då? Vi får se, tre batcher står och jäser, så det är inte helt klart utvärderat ännu.
Ge gärna konstruktiv kritik.