Jag tycker att det finns tillsatser och tillsatser...
Oftast defenieras begreppet tillsatser utifrån reinheitsgebot från 1516 (494 år sedan) och gällde då endast i bayern innan den
upptogs av tyskland vid deras sammanslagning runt 1909. Det var något bayern krävde.
Resultatet var att flera tyska ölsorter gick i graven eftersom dess process eller råvaror gjorde dem "olagliga" att tillverka.
England hade/har haft en helt annan filosofi än tyskland, även om britter varit över och tittat i tyska bryggerier och vise versa.
Där är processen och ölen annorlunda. Har man hittat en lösning på ett eventuellt problem så har man tillämpat denna. ex. isinglas osv.
Klart att det finns skräckexempel med diverse narkotiska preparat och annat skit som har hamnat i britternas öl...
Men även i övriga europa och övriga världen har man, eller har åtminstånde Haft en annan syn på vad som är tillsatser gent emot tyskland och
bayern. Ibland baserat på kunskap, ibland på tillgångar och eller förutsättningar...
Även stora tyska bryggerier som idag skriver reinheitsgebot på sina flaskor dejoniserar sitt vatten och bygger upp det igen med hjälp av salter.
Likaså använder ett par av dem färgtillsatser i sin öl för att ge en snyggare look... Detta sedan reinheitsgebot upphävdes av EU 1992 med
motivationen att det var ett handelshinder. Jag vet inte om guinnes har börjat leverera sin stout bryggd på orginalreceptet till tyskland, eller om
de fortfarande inte använder rostat omältat korn i dom tyska batcherna...
Kontentan av mitt resonemang är att man ska inte stirra sig blind på ordet tillsatser utan att veta vad som defenierar begreppet. Vilket i de flestas
fall är vad ett land tycker. Samt att man är införstådd med konsekvenserna runt om.
Tänk om man tillämpat samma princip inom politik :rolleyes i synnerhet om Nazisterna vunnit WWII 
När det handlar om att använda industriella enzymer och omältat korn i kombination för lägre produktionskostnader tycker jag dock att det
börjar kännas obehagligt.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio