Inga tillsatser?

Man läser ju en hel del om hur härligt det är med hembryggd öl som är mycket mer naturlig än komersiell ofta filtrerad öl. Man hör ganska ofta possitiva kommentarer om att hembryggd öl inte innehåller nå tillsatser jämfört med fulöl. Men när man kollar runt i bryggtrådar och recept här på forumet så märker man att rätt mycket tillsatser används i våra hembryggda öl!

Hur många här på forumet brygger öl utan någon form av tillsatser, t.ex. protafloc, irish moss, gelatin, kemikalier till vattenjustering eller jästnäring?

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Inga tillsatser?

Jag tycker att det finns tillsatser och tillsatser...

Oftast defenieras begreppet tillsatser utifrån reinheitsgebot från 1516 (494 år sedan) och gällde då endast i bayern innan den
upptogs av tyskland vid deras sammanslagning runt 1909. Det var något bayern krävde.
Resultatet var att flera tyska ölsorter gick i graven eftersom dess process eller råvaror gjorde dem "olagliga" att tillverka.

England hade/har haft en helt annan filosofi än tyskland, även om britter varit över och tittat i tyska bryggerier och vise versa.
Där är processen och ölen annorlunda. Har man hittat en lösning på ett eventuellt problem så har man tillämpat denna. ex. isinglas osv.
Klart att det finns skräckexempel med diverse narkotiska preparat och annat skit som har hamnat i britternas öl...

Men även i övriga europa och övriga världen har man, eller har åtminstånde Haft en annan syn på vad som är tillsatser gent emot tyskland och
bayern. Ibland baserat på kunskap, ibland på tillgångar och eller förutsättningar...

Även stora tyska bryggerier som idag skriver reinheitsgebot på sina flaskor dejoniserar sitt vatten och bygger upp det igen med hjälp av salter.
Likaså använder ett par av dem färgtillsatser i sin öl för att ge en snyggare look... Detta sedan reinheitsgebot upphävdes av EU 1992 med
motivationen att det var ett handelshinder. Jag vet inte om guinnes har börjat leverera sin stout bryggd på orginalreceptet till tyskland, eller om
de fortfarande inte använder rostat omältat korn i dom tyska batcherna...

Kontentan av mitt resonemang är att man ska inte stirra sig blind på ordet tillsatser utan att veta vad som defenierar begreppet. Vilket i de flestas
fall är vad ett land tycker. Samt att man är införstådd med konsekvenserna runt om. 
Tänk om man tillämpat samma princip inom politik :rolleyes i synnerhet om Nazisterna vunnit WWII wink

När det handlar om att använda industriella enzymer och omältat korn i kombination för lägre produktionskostnader tycker jag dock att det
börjar kännas obehagligt.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

ja vart går gränserna egentligen? det är en svår fråga...
...tror att självaste Gunde Svan skulle rynka på näsan åt en havregrynsgröt utan tillsatt NaCl, hehe..

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

för min del faller det sig naturligt att inte bertrakta tillsatser såsom isinglas, irish moss etc. som "fel"
medans ex svavel å annat mög faller ....
Filtreringen är ju i sig ingen tillsats utan snarare en frånsats, då den "snor" en massa gott till förmån för "klarhet"
Vad beträffar jästnäring så är det väl en smula enklare att ta en tsk sådden ,istället för att hänga i ett Köttstycke i jäskaret wink)

mvh H

Själv skulle jag dra gränsen vid kemi utöver bryggsalter, dvs askorbinsrya, protafloc, etc. Sen finns en gråzon med t.ex. E150 karamellfärg vilket egentligen mer eller mindre är bränt socker. Omältad, irish moss och vattenjustering räknas inte som tillsatser i min värld. För då kan man i te använda vanligt kranvatten heller. Det är ju också behandlat. Det kan vara okej med tillsatser ibland, bara man har en bra anledning smile reinheitsgebod har inget med kvalité att göra, det är bara en överreklamerad skatteregel.

http://saccharolicious.blogspot.com

heh det blev en hel del försvar för att använda diverse "tillsatser" (ganska olkart vad som räknas som tillsats i denna tråd smile ), är det ingen här som kör utan?

Själv har jag faktiskt inte använt mig av någon form av tillsats än, men funderar på protafloc eftersom jag har problem med köldgrumling. Funderar även på vattenjustering mest eftersom det är ett sånt hett ämne här på forumet. Alltid kul att testa nya metoder!

7 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-05 09:48:22)

Ja, det är nog oftast så att rätt "extra ingredienser" inte är ngt dåligt. Även om man kan tro så efter att ha sett spendrups reklam med robert gustavsson för ett par år sedan wink

http://www.humle.se/punbb/images/upload/ful.JPG

http://www.youtube.com/watch?v=7zrjTzzvM_s

Men det är ett bra försälningsargument till de som inte vet exakt vad det innebär och vilka sk. tillsatser det finns...

www.bryggradio.com

sen när man sitter där efter att sett den här reklamfilmen så undrar man givetvis: vad var det där för råcool musik i bakgrunden?? smile
  svaretlyder; det var ett svenskt band vid namn Komeda!!
har man Spotify så knappar man in Komeda och ut kommer snart underbar musik, ja är det inte fantastiskt så säg!?!?
smile smile

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

9 Senast ändrad av megen (2010-07-05 11:00:06)

Tillsatser är bara ett flumutryck likaså kemikalier. Eller rättare sagt det har blivit det idag pga av att industrin står för de flesta livsmedel.

Tillsatser och tillsatser. När jag brygde min rochefortklon kryddades den med koriander. Vadå skulle en örtkrydda räknas som en tillsats.

Vad nu en tillsats är vilket jag inte förstår. Jag fattar heller inte vad kemikalier är.

Saker jag förstår är: ekologiskt, naturligt, konstgjort, artificiellt , biodynamisk.

Har kikat lite i den där boken Äkta vara. Den är delvis bra, men man märker ibland att han är en flumare som inte helt begriper vad han talar om. Tex dömmer han ut tillsatsen askorbinsyra i ett visst livsmedel. Yeah Right... Askorbinsyra är ren c-vitanmin och säkert superfarligt.

Chubb skrev:

är det ingen här som kör utan?

Klart jag har provat att köra enligt reinheitsgebot, det är ju bra att veta vilken "bassmak" ens råvaror och metoder ger. Sedan kan man gå in med justering om man vill öka eller minska någon aspekt i ölet (mouthfeel, beska, syra, sötma, eventuella kryddor etc.) Klarningsmedel som protafloc, irish moss eller gelatin och isinglass påverkar ju (helst inte) slutresultatet på något sätt, de gör ju bara att ölen blir drickfärdig marginellt fortare.

/Per

Think globally. Drink locally.

Utan vidare analyser av vad tillsatser innebär skulle jag nog säga att jag brygger utan tillsatser, klarningsmeled och liknande. Jag har nog inte gjort det med någon speciell tanke bakom. Klarar mig bra utan klarningsmedel och är än så länge för lat för att vatten behandla och sånt.... :-)

Hej

Jag har i stort sett bryggt utan tillsatser i alla år. Vet ej om det är någon fördel med det. Jag glömmer varje gång protaflocken, mina öl blir bortsett från det nästan alltid blanka i rumstemp men köldgrumlar oftast.

Köldgrumlingen släpper nästan alltid (i 9 av 10 öl) efter 2-4 veckor i kylskåp.

Attt jag inte har använt salter det beror helt enkelt på att jag är för dåligt insatt i det.

Vid nästa köp från Humlegården skall jag testa PH stabilisatorn.

Vet man att man kan få något bättre med någon tillsats så är det väl ok.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

När jag brygger Lättöl till barna så brukar jag alltid tillsätta lite bisfenol, men ungefär där går gränsen för min del.. hmm

Flasktömmaren skrev:

När jag brygger Lättöl till barna så brukar jag alltid tillsätta lite bisfenol, men ungefär där går gränsen för min del.. hmm

Hur är det med melamin? Eller är det bara i mjölk man har det? big_smile

Flasktömmaren skrev:

Varför använder du bisfenol? Vad har det för funktion?

Bisfenol är en gift, likaså melamin. Don't try this at home wink

belgaren skrev:

Bisfenol är en gift, likaså melamin. Don't try this at home wink

Aha ironi. Fattade inte den. dohhh!!

http://shop.humle.se/se/grp/tillsatser.php

Humlegårdens webshop klassar allt från jästnäring, vattejustring och protafloc som tillsatser smile

19 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-11 12:37:34)

More beer har dem under rubriken "Brewing Ingredients"...
http://morebeer.com/search/102148/beerw … ngredients

Att dömma av svaren i tråden så verkar det inte vara så att folk har något mot att använda vattensalter, jästnäring, frukt, bär, kryddor, klarningsmedel osv. Samt att de inte klassar dessa som direkta tillsatser = världen 1, tyskland 0

Men är det så att någon inte vill använda ex. jästnäring, vattensalter, frukt, bär eller klarningsmedel så är det fritt fram för dem att göra så.
Då kan de säga att deras öl är bryggd efter den tyska renhetslagen som skrevs för nästan 500 år sedan.
Dvs. på den tiden då det ännu inte var helt solklart om jorden var platt eller rund...

Men vad säger man sedan om man bjuder sina vänner på en hembryggd stout, belgisk trippel eller en Lambic.
Är pediococcus, lactobacillus också tillsatser?

Som hembryggare väljer man själv vad man stoppar i sin öl. Om det är för att man är vegetarian och inte vill ha gelatin eller är allergisk mot citrus och gör en wit utan citrusskal...

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

Då kan de säga att deras öl är bryggd efter den tyska renhetslagen som skrevs för nästan 500 år sedan.
Dvs. på den tiden då det ännu inte var helt solklart om jorden var platt eller rund...

Det är viktigt att poängtera att bryggerier på den tiden - precis som nu - försökte dryga ut ölen med billiga tillsatser, och allt som oftast hällde i direkt hälsovådliga saker i ölen. Även England har ju haft lagar i linje med reinheitsgebot när bryggerierna tog sig lite för stora friheter.

Någonstans måste man ju bestämma sig för vad begreppet "öl" egentligen betyder. De flesta av oss skulle antagligen tveka inför att kalla en dryck gjord på 100% betsocker, vatten och humle för öl. Så var går gränsen? I Tyskland bestämde man sig för att det var 100% kornmalt som gällde. Vet inte hur definitionen ser ut i Belgien, men jag kan lova att det finns en definition.

Man kan ju alltid roa sig med den svenska definitionen:

Alkohollagen skrev:

Med öl avses en jäst odestillerad dryck med torkat eller rostat malt som den huvudsakliga råvaran och som innehåller mellan 2,25 och 3,5 volymprocent alkohol.

Inser plötsligt att jag aldrig någonsin bryggt en enda öl, om man skall gå efter svensk myndighetsterminologi...

Think globally. Drink locally.

peps skrev:

Det är viktigt att poängtera att bryggerier på den tiden - precis som nu - försökte dryga ut ölen med billiga tillsatser, och allt som oftast hällde i direkt hälsovådliga saker i ölen. Även England har ju haft lagar i linje med reinheitsgebot när bryggerierna tog sig lite för stora friheter.

Någonstans måste man ju bestämma sig för vad begreppet "öl" egentligen betyder. De flesta av oss skulle antagligen tveka inför att kalla en dryck gjord på 100% betsocker, vatten och humle för öl. Så var går gränsen? I Tyskland bestämde man sig för att det var 100% kornmalt som gällde. Vet inte hur definitionen ser ut i Belgien, men jag kan lova att det finns en definition.

Jupp, tog upp det en bit länge upp i tråden.

Och det är just grejen av att det finns olika defenitioner jag vill poängtera.

www.bryggradio.com