Hemma byggd kapsyleringsapparat.

Hade köpt mig en liten enkel kapsylknakare för tio kronor men det lessnade man ganska fort på att stå där å banka.
Så i föra veckan knåpade jag i hopp en maskin av det jag hade hemma en liten enkel domkraft å lite fyrkants profil 50*50 och hylsan som satt i kapsylknakare.

Så nu kan barnet sova lugnt å pappa kan varar ute och kapsylera i lugn och ro.

Fungerar väldigt bra lite kraft behövs för att få på kapsylen men kräver lite känsla ett halv varv för mycket så smäller nog flaskan. Har inte provat än man kan ju tänka sig hur resultatet blir.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/Rollo.JPG

Sv: Hemma byggd kapsyleringsapparat.

häftigt!!
En gummimatta 8-10 mm i botten så minskar du nog risken betydligt för knäckta flaskor.
mvh Heikki

Ska du sen göra cider av egenpressade äpplen så verkar ju konstruktionen till pressen redan vara klar.....

Salle

nä vänta lite här nu, den där flaskan är ju grön...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa

Flasktömmaren skrev:

nä vänta lite här nu, den där flaskan är ju grön...

+1!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-29 10:19:06)

smile

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag köpte ett enkelt kappsyleringsdon för ca en 50-lapp, en sån där med två armar man fäller ner. Vad är skillnaden på ett sånt och ett dyrt? Jag har aldrig haft problem med den och tycker den är lätt att använda. Och den har funkar på alla flasktyper också. Har läst här på forumet att de som köpt dyra har haft problem med vissa flasktyper.  Varför är ett dyrt bättre?

Jag har haft en "wing capper" Tyckte inte att det fanns några fördelar förutom priset.

Ibland hamnade kapsylerna på sniskan, ibland så lyckades man välta ut en eller flera flaskor när man pressade ner/ut handtagen.
När det började bli trångt på arbetsytan...

Bytte till en bänkmodell och vips blev flaskningen enligt mig till en fröjd. Att kunna arbeta med en hand ledig, snabbare och effektivare.
Den gör dessutom ett väldigt bra jobb på champagnekorkar i plast.

Det enda jag har haft problem med är en batch kapsyler jag köpte. Kapsyler kan skifta i kvalitet, i synnerhet de som säljs till hembryggare.
Ofta kanske tillverkaren anväder ett annat material än vanligt och producerar en batch måndagskapsyler. Dessa skickas oftast till hembryggarkretsar. Ett bryggeri hade skickat tillbaks dem på en gång, men det är sällan hembryggare gör sådant...

Men är du nöjd med din så är det bra.
Jag är samtidigt väldigt nöjd med min bänkmodell och skulle aldrig byta ut den mot en wing capper igen.

Smaken är som röven - klöven...

www.bryggradio.com

+1 på Thomas! Rakare, snabbare, tätare, enklare - bänkmodell FTW.

Thomas Fransson skrev:

Det enda jag har haft problem med är en batch kapsyler jag köpte. Kapsyler kan skifta i kvalitet, i synnerhet de som säljs till hembryggare.
Ofta kanske tillverkaren anväder ett annat material än vanligt och producerar en batch måndagskapsyler. Dessa skickas oftast till hembryggarkretsar. Ett bryggeri hade skickat tillbaks dem på en gång, men det är sällan hembryggare gör sådant...

Hej Thomas!

Vilka kapsyler är det du haft problem med? Några du köpt av oss?

Våra kapsyler i guld köper vi in pallvis från fabrik och säljer dels på hela kartonger till småbryggerier och dels ompackade på mindre påsar till hembryggare. Det är alltså samma kvalitet som går till bryggerier och hembryggare. De vita, röda, gröna och blå köper vi in färdigpackade på småpåsar från Brouwland.

-- Svante

Har aldrig haft problem med kapsyler, men med mindre bra kapsylerings apparater, min bänkmaskin funkar perfekt till alla flaskmodeller jag har testat.

12 Senast ändrad av scaryeyes (2010-07-03 22:47:29)

majstroboj skrev:

Har aldrig haft problem med kapsyler, men med mindre bra kapsylerings apparater, min bänkmaskin funkar perfekt till alla flaskmodeller jag har testat.

Samma här. humles modell 300 kronors. oslagbar

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

13 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-07-04 02:44:30)

Svante skrev:
Thomas Fransson skrev:

Hej Thomas!

Vilka kapsyler är det du haft problem med? Några du köpt av oss?

Våra kapsyler i guld köper vi in pallvis från fabrik och säljer dels på hela kartonger till småbryggerier och dels ompackade på mindre påsar till hembryggare. Det är alltså samma kvalitet som går till bryggerier och hembryggare. De vita, röda, gröna och blå köper vi in färdigpackade på småpåsar från Brouwland.

Hallå Svante, jo kapsylerna är köpta från humlegården. Det är de färgade.
Tilläggas kan att det var förmodligen 2 år sedan jag köpte dem.

De färgade kapsylerna jag har fastnar i kapsylpåsättaren och flaskan kan hänga med upp i luften när man släpper upp handtaget på kapsyleraren. Det är oftast inte att man får lirka loss dem, men man känner helt klart att det är ett hårdare material i dessa kapsyler.
Kapsylerna känns inte riktigt lika tätslutande/säkra som de guldfärgade.

Det kan ha varit en olycklig batch från brouwland, har dock inte vågat beställa fler av dem sedan dess.
Trist för det är trevligt med färgglada kapsyler tycker jag för att hålla ordning på dom olika bryggderna

Era guldkapsyler har jag aldrig haft problem med, dom är kalas.

www.bryggradio.com

14 Senast ändrad av jrm (2010-07-05 08:27:10)

Jag känner igen problemen med de färgade kapsylerna, dock inte köpt från Humlegården. Jag vet iofs inte om mina är från Browland men färgvalet var samma så det är nog sannolikt samma typ av kapsyler...
Blir att kapsyler guld-kapsylerna när det blir dags att köpa nya, fast det går så lite kapsyler när man tappar på fat så det kan ju dröja :-)

Thomas Fransson skrev:

De färgade kapsylerna jag har fastnar i kapsylpåsättaren och flaskan kan hänga med upp i luften när man släpper upp handtaget på kapsyleraren. Det är oftast inte att man får lirka loss dem, men man känner helt klart att det är ett hårdare material i dessa kapsyler.
Kapsylerna känns inte riktigt lika tätslutande/säkra som de guldfärgade.

Det kan ha varit en olycklig batch från brouwland, har dock inte vågat beställa fler av dem sedan dess.
Trist för det är trevligt med färgglada kapsyler tycker jag för att hålla ordning på dom olika bryggderna

Era guldkapsyler har jag aldrig haft problem med, dom är kalas.

Jag har haft samma problem som ovan med min bänkmodell av påsättare även med guldfärgade kapsyler (från Humlegården). Jag tror inte kapsylerna är problemet här utan "huvudet" på påsättaren. På min är (eller var) det av någon gulmetall och då sannolikt av en metall som är mjukare än den i kapsylerna. Hela flaskan fastar då och får avlägnas med visst våld. Detta verkade ibland resultera i att det uppkom en viss otäthet mellan flaska och kapsyl.

Jag har därför byggt om den och satt dit ett "huvud" från en "handknackare" (stål) som användes med hammare el.dyl. förut. Den kom dock inte till användning någon längre stund eftersom bottenplattan jag skruvat fast hela påsättaren på sprack vid första försöket - någon utvärdering har därför inte låtit sig göras ännu. Jag har fortsatt köra med min gamla Inart ("wing"-modell) tillsvidare och den funkar utmärkt i och för sig.

Jag brukade skicka ner kapsylerna i kokande vatten innan, men sen jag hade haft en del problem med kapsyler som "tog snett" och hamnade på den berömda sniskan, det hände med kanske en av tio eller så... så slutade jag med det och bytte till doppa i jodofor, vips så var det problemet över.. det gällde då en sån "Wingcapper", jaja, ville bara delge den erfarenheten...

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa