Börja med fatöl

Skall börja med fatöl och tänker nu beställa ett corneliusfat. Jag tänker ta det i två etapper och vänta med inköp av gasanläggning.
Vad behöver jag då? Följer det med ett lock till fatet?
Hur gör jag när mitt öl har jäst färdigt? Tappar jag bara över det till fatet och sätter på locket? Hur länge kan det stå där innan jag kolsyrar det?
Känner mig heldum på detta område och tycker inte att jag får några fullständiga svar när jag kollar gamla trådar  samt i Humles "Bibliotek".
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-23 20:49:02)

Sv: Börja med fatöl

Antar att om man fråga 10 olika hembryggare så får man 11 olika svar...

Jag brukar göra som så att jag låter ölet stå ca 10-12 dagar i primären (tills ölet klarnat mao.)
Sedan tappar jag det till ett fat och på med locket. Upp med trycket på regulatorn till ca 40 PSI och trycker i kolsyra, stänger av kolsyran och öppnar säkerhetsventilen i locket. Upprepar proceduren totalt ca 3-4 ggr.

Genom att göra så späder du ut luften i headroomet på fatet och minskar oxidationen.
Efter 3-4 omgångar sätter jag på regulatorn igen och trycker till med 40 PSI till, då trycks locket på plats och alla packningar håller tätt.

Sedan beroende på öltyp osv. låter jag ibland fatet stå ett par dagar innan jag kolsyrar det. Mest för att låta kvarvarande partiklar kunna sedimentera lättare.

Karbonering
Om man inte vill eller ölet inte behöver stå en extra stund innan karbonering/kolsyrning kan man göra på ett par olika sätt.

1. Sätt regulatorn på ca. 30 PSI, tryck i gas i fatet, koppla bort gasen och vagga fatet över knäet, upprepa till ölet är kolsyrat ca 30min - 2h
    beroende på temperatur, öltyp och hur ihärdig man är wink

Man kan även göra det med gasen på, se då bara till att ha gasventilen uppåt och böj gärna gasslangen i en vacker "svanhals" för att inte få
    öl upp i slangen. Det blir inte bra i det långa loppet!

Nackdelen med denna metod är att kolsyran i ölet blir väldigt ostabil och faller lätt ur lösning, orsakar onormal skumning vid upptappning.
    Tänk dig samma fenomen som om du skakar en flaska läsk eller annan kolsyrad dryck...

2. Sätt regulatorn på ca. 25 PSI, låt gasen stå på konstant tills kolsyrenivån är där du vill ha den (vanligtvis efter 3-6 dagar beroende på temp, 
    öltyp osv.)

Nackdelen med metod 2 är att om du har en läckande gaskoppling, packning eller gasslang så kommer du att köra slut på din gas innan du
    hinner säga Galapagosöarna.  Så vill man vara försiktig så kan man med fördel köra på kolsyra. Koppla ifrån gasen och pyttsa i ett par ggr   
    om dagen.

Man kan, som du säkert hört kapa av 2 cm på stigarröret för att slippa dra upp bottengrumlet i fatet.
Eller så får man helt enkelt hälla ut första glaset. Men det motsvarar väl volymen man missar om man kapar röret...

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Missade en grej, fat och fattappning är en utomordentligt bra metod för att minska oxidation om man nu är så långt framskriden
i sitt bryggande att det är en sak man ska fokusera på för att finslipa sin öl.

Eftersom kopplingar är som vuxenlego så kan du koppla gas på en ölkoppling till "C-fat" och fylla fatet underifrån med kolsyra.
Det innebär att du tappar ölet i ett fat med minimal kontakt med syre.

Man kan även roa sig med att föra över öl i en helt syrefri miljö mellan två eller flera fat osv.
Du har nu även att filtrera ditt öl vilket innebär att du i princip kan få ett öl drickfärdigt på samma tid som ett kommersiellt bryggeri kan.
Primärjäsning 2-5 dgr, kallkrasch, filtrering och tvångskarbonering och du har ett drickfärdigt öl på under en vecka...
Kan vara bra att ha sådana tricks i rockärmen om man glömt bort sin eller en bekants födelsedag eller liknande wink
Daisychaining (kedjekoppling) kan vara roligt.

www.bryggradio.com

Kanske några korkade frågor:
1. Är det ok att efter primären lägga över till fat och låta ölen vila där, säg några veckor, och sen karbonisera när jag skall dricka?
2. Hur pass mycket kan jag fylla fatet med öl? Jag tänker att det skall finnas "plats" till kolsyran också.
/Mats

Du skall inga andra gudar hava förutom Jan Hedh och Leif Mannerström.

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-26 21:02:57)

1. Inga problem
2. Man bör inte fylla över kolsyrans stigarrör för att undvika öl i co2-slangen, men jag har gjort det ngn gång utan
    problem. En gång lyckades jag tom. fylla fatet så det svämmade över wink 19,8 liter är väl den offeciella volymen.

Vill man vara precis så kan man ju alltid ställa fatet på en badrumsvåg innan man börjar fylla det...

www.bryggradio.com

Golfkompis skrev:

Kanske några korkade frågor:
1. Är det ok att efter primären lägga över till fat och låta ölen vila där, säg några veckor, och sen karbonisera när jag skall dricka?
2. Hur pass mycket kan jag fylla fatet med öl? Jag tänker att det skall finnas "plats" till kolsyran också.
/Mats

1. om det handlar om 2-3 v tycker jag det lättaste är att bara lämna den ifred, kanske ställa den llite svalare bara.. annars kunde du ju prima i fatet, tänk dej fatet som en stor flaska, men då måste du ju skaffa de där reg. o slang grejer iaf innan du kan börja dricka

"You can't be a real country unless you have a beer and an airline. It helps if you have some kind of football team, or some nuclear weapons, but at the very least you need a beer."- Frank Zappa