Antar att om man fråga 10 olika hembryggare så får man 11 olika svar...
Jag brukar göra som så att jag låter ölet stå ca 10-12 dagar i primären (tills ölet klarnat mao.)
Sedan tappar jag det till ett fat och på med locket. Upp med trycket på regulatorn till ca 40 PSI och trycker i kolsyra, stänger av kolsyran och öppnar säkerhetsventilen i locket. Upprepar proceduren totalt ca 3-4 ggr.
Genom att göra så späder du ut luften i headroomet på fatet och minskar oxidationen.
Efter 3-4 omgångar sätter jag på regulatorn igen och trycker till med 40 PSI till, då trycks locket på plats och alla packningar håller tätt.
Sedan beroende på öltyp osv. låter jag ibland fatet stå ett par dagar innan jag kolsyrar det. Mest för att låta kvarvarande partiklar kunna sedimentera lättare.
Karbonering
Om man inte vill eller ölet inte behöver stå en extra stund innan karbonering/kolsyrning kan man göra på ett par olika sätt.
1. Sätt regulatorn på ca. 30 PSI, tryck i gas i fatet, koppla bort gasen och vagga fatet över knäet, upprepa till ölet är kolsyrat ca 30min - 2h
beroende på temperatur, öltyp och hur ihärdig man är
Man kan även göra det med gasen på, se då bara till att ha gasventilen uppåt och böj gärna gasslangen i en vacker "svanhals" för att inte få
öl upp i slangen. Det blir inte bra i det långa loppet!
Nackdelen med denna metod är att kolsyran i ölet blir väldigt ostabil och faller lätt ur lösning, orsakar onormal skumning vid upptappning.
Tänk dig samma fenomen som om du skakar en flaska läsk eller annan kolsyrad dryck...
2. Sätt regulatorn på ca. 25 PSI, låt gasen stå på konstant tills kolsyrenivån är där du vill ha den (vanligtvis efter 3-6 dagar beroende på temp,
öltyp osv.)
Nackdelen med metod 2 är att om du har en läckande gaskoppling, packning eller gasslang så kommer du att köra slut på din gas innan du
hinner säga Galapagosöarna. Så vill man vara försiktig så kan man med fördel köra på kolsyra. Koppla ifrån gasen och pyttsa i ett par ggr
om dagen.
Man kan, som du säkert hört kapa av 2 cm på stigarröret för att slippa dra upp bottengrumlet i fatet.
Eller så får man helt enkelt hälla ut första glaset. Men det motsvarar väl volymen man missar om man kapar röret...
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio