1 Senast ändrad av Bellman (2010-06-23 09:55:26)

Lite frågor om ölbryggningsprocessens senare delar...

Hej alla glada bryggare!

Jag skissar för fullt på ett litet pikobryggeri och de första bitarna av processen är i princip färdiga:

- mäskning (dekoktionsmäskning; temperaturstabilt kärl och en panna)
- lakning (isolerat kärl med falskbotten)
- vörtkokning (kittel och gasolbrännare)
- varmdruvsavskiljning (whirlpool)
- vörtkylning (motströmskylare)

Tanken är att brygga en ljus (internationell) lager. Det här verkar inte vara någon superöl att börja med, men vi är envisa och beredda med misslyckanden i jakten på att bemästra denna brygd. Så klart finns en del frågor, det är trots allt ganska många steg. Hoppas jag kan få svar på några i allafall. smile

1. Finns det något smidigare sätt att avskilja kalldruven än att använda sig av filter (typ kiselgur) eller en separator? Vi vill ha ett jätteklart öl.

2. Sannolikt jäses ölen i en BetterBottle med SimpeFlo-tappkranen. Därefter ska ölen lagras. Målet är att ölet ska mogna, klarna och lösa in mer kolsyra. För detta behöver något kärl trycksättas till cirka 0,5 bar övertryck. Har läst att BetterBottle håller för 1 bar. Någon som har erfarenhet av små övertryck i glasdamejeanne? Alternativet är något metallkärl (t.ex. ett Corneliusfat), men med nackdelen att det med ögat inte går att se vad som händer i kärlet.

3. Lösligheten borde sjunka i.o.m. att temperaturen sänks till cirka 0°C under lagringen. Är det rimligt att tro att ölen är riktigt klar bara den får vila några veckor (närmare tio än fem)? Om inte, vad finns det för alternativ? Har läst om klarningsmedel och att filtrera ölen ytterligare en gång.

4. Ölet ska tappas på flaskor med en mottrycksfyllare. Hur säkerställer vi att det finns minimalt med syre i toppen på flaskan? Alltså efter att flaskan är fylld men innan kapsylen är fastsatt. Vad jag förstått vill man få ölen att skumma. De metoder jag läst om innefattar ultraljud eller en högtrycksstråle av sterilt vatten. Det är förstås industriell tillverkning det handlar om, inget jag gör hemma i badrummet. Finns det något smidigare sätt?

Jag tackar på förhand. Det vore otroligt givande att få svar på några av dessa frågetecken.

Happy brewing,
Carl Mikael Bellman.
(Ja, det är en pseudonym!)

Sv: Lite frågor om ölbryggningsprocessens senare delar...

Well, låt vörten landa kyld i en behållare och ställ denna i kylen fram tills det är dags för pitch, tappa över ölet till ett nytt kärl och tillsätt jästen.
Då hinner kalldruven att sjunka till bottnen i första kärlet...

Om ni har corneliusfat, varför ska ni trycksätta och greja i en better bottle?
Har ni corneliusfat och ska göra en pilsner/lager och det viktigaste är att den ska vara kristallklar så är det väl enklast
att filtrera den med ett ex. plattfilter. Då skär ni dessutom bort en del av lagringstiden.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Fråga 3: Jag tror att 5-10 veckor vid c:a 0 grader gör ölet ganska så fri för sediment. Kanske inte 100% men i alla fall så pass mycket att det inte är något problem.
Använd ev. klarningsmedel som protafloc i koket och gelatin för att bottenfälla jäst vid jäsningens upphör. Min uppfattning är att filtrering primärt är för att snabba på processen så bryggerierna kan börja sälja ölet snabbare...

Fråga 4: Denna guide tillämpar jag när jag tappar öl från fat till flaska: http://www.brewersfriend.com/2009/08/26 … m-the-keg/
När flaskan är fyllt lägger jag kapsylen på och tippar flaskan 90 grader. När skummet fyller hela toppen trycker jag fast kapsylen.

Lyssna ev. på Brew Strong: http://thebrewingnetwork.com/shows/Brew-Strong
Dom har kört teman Counter Pressure Filling,  Beer Haze, Lagering, Filtering...

Jag vill inte verka negativ, men har du inte lagt ribban väldig hög för en första brygd? Att börja med en lager, och dessutom vilja ha den helt klar samt mottrycksfylla är inte lätt. Jag förstår att ni vill bemästra ljus lager, men jag skulle personligen ta ett steg i taget. Dvs, först brygga en lager och skitta i om den är grymlig, och kolsyra med hjälp av kolsyrejäsning (finns gott om saker som kan gå fel även här). Senare prova med "force carbonation" i ett corneliusfat och mottrycksfyllning. Jag skulle dock inte sätta något co2 tryck på better bottle eller DJ. Lycka till!

http://saccharolicious.blogspot.com

Hej.

Jag tycker ni gör helt rätt som sätter ribban högt redan från början, ni säger ju själva att ni är beredda på misslyckanden. 

1&3. Kalldruven separerar du som Thomas beskriver.  Det är vanligt att lageröl hamnar först i en sk settling tank där ölet kyls och kalldruven får sätta sig.  Sedan tappas vörten över i jästanken.  Jästen kan tappas i både i settling tanken eller i jästanken. 

Vill man ha helt jätteklart öl är nog enda sättet att filtrera med plattfilter.  Även med lång kallagring och klarningsmedel som gelatin och isinglass ett visst dis.  Jämför med förträffliga Landsorts Lager.  Är det acceptabelt?  Om inte blir det att filtrera ölet.

Lycka till.

Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Vid vilken temp är det tänkt att ölet ska serveras? Jag sitter å dricker en pilsner nu som är otroligt god. Lite disig vid ca 5-6 grader men klarnar snabbt efter den kommit i glaset. Om jag höjde tempen till 9-10 så skulle den förmodligen vara näst intill glasklar.
Sen.... Vilken temp är det utanför glaset? Är det varmt så ser du ändå inte om ölen är klar då det blir kondens.

Men visst.... Pål har alldeles rätt vad gäller att sätta ribban högst. MEN, att höja ribban ett steg innebär oftast att skaffa utrustning för flera steg.... det för mycket med sig. Jag har hittat en liten medelväg i och med att jag börjat använda 5 liters partyfat. Men även här har jag insett att jag måste skaffa en massa kringutrustning för att bli nöjd.....

Men för att flaska ölen är ju stora corneliusfat enda att tänka på. Går ju inte att flaska från småfat.....

Men att bekymra sej för oxidation i flaskorna tror jag inte du behöver göra. Du får ju alltid lite skum, vilket tyder på att du har kolsyra närmast ölen. Väntar man några sekunder innan man kapsylerar, så har det tryckt ut luften.
Industriellt så fixar det sig själv, för på coronafabriken talade dom om att det vibrerar lite på bandet å skummar, å det är allt som krävs.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

7 Senast ändrad av scaryeyes (2010-06-22 20:23:45)

Sen undrar jag vad ett plattfilter är? Är det ett vin/ölfilter? Jag tänkte nämligen testa att filtrera med det senare för å kolla om det funkar. Sen vidare i samma diskussion.... Kolsyrepump på 5 litersfat.... dom tillför inte tillräckligt med co2 till ölet va?

Min tanke var mest att slippa köpa trapets kopplingen till sodastream som nästan kostar 500 spänn..... Har ingen lust att svarva en heller, vilket tar mer tid än vad 500 spänn är värt.

Var hittar man sen billiga regulatorer? Måste finnas billigt på nåt varuhus som är billigare än dom som är till för ändamålet? Man använder ju kolsyra till MIGsvets.

Detta ses kanske som ett utsvävande från tråden, Men kan vara lite frågor som är bra för nybörjare. Nu ska det ju bryggas lager å tvångskarbonera!

MEN... Har man en frysbox. Då kan man svetsa/ få svetsat ett kärl som passar i där. Som man sen lyfter upp och tappar ur. Alltså ett karboneringskärl. Jag har gjort så med petflaskor och sen tappat om. Men då måste man ha avtappningen ovanför bottensatsen.
Det är en enkel variant skulle jag tro. Du ställer termostaten på ca -2 eller -3  och lagrar ölet efter karbonering i rumstemp. Sen skulle jag tro att man kan tappa ölet rakt ner utan mottryck med flaskfyllaren när det är så kallt, om man är försiktig.

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Skulle dessutom inte rekomendera någon oavsett, att cappa ölet utan att ha bryggt ölet om o om igen så pass att man vet
hur ölet och jästen kommer att svara på en sådan lemlästning. Utan ordentlig kontroll och koll känns det som att man lätt kan
förstöra ölet.

Om ingen av er har bryggt öl tidigare skulle jag föreslå att ni köper en 25kg säck malt och lite jäst och börjar experimentera
och få koll på er utrustning och process. Allt i form av rengöringsrutiner till mätning, effektivitetsberäkning, temperaturkontroll.
Flaskning och tvångskarbonering osv. Alla sådana saker är något man måste bemästra innan man konsekvent kan brygga bra öl.

www.bryggradio.com

OT: När nån säger internationell lager så tänker jag på ölen man köper för 60kr flaket i Tyskland smile

Denna nybörjarfrågetråd är ju ljusår ifrån vad en vanlig nybörjartråd brukar vara. Killarna (chansar hejvilt på könen här) verkar ju ha en bra översikt på hur bryggprocessen går till. Jag skulle dock inte rekommendera att köpa in all den där utrustningen till en första bryggning, tänk om det inte blir nå bra, tänkt om ni tappar intresset eller tänk om det inte alls var eran grej det här med att brygga öl. Jag skulle börja simpelt och som Thomas säger experimentera mycket i början och köpa/uppgradera utrustningen under tidens gång när ni inser vilken utrustning som skulle behövas mest till era bryggningar. Lite så jag har börjat och ligger till nu, nästa del som ska köpas/byggas är en vörtkylare.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Ang. filtrering så finns det ett par olika varianter som förespråkas av olika grupper.
Populärast verkar dock vara plattfiltren

http://www.store.homebrew4less.com/images/LD5280-a.JPG

Dom kopplas mellan två corneliusfat och sedan trycker man igenom ölet till det tomma fatet med hjälp av kolsyra.
Fördelen med plattfilter av modellen ovan är att man kan ha två olika grovlekar på filtren i samma hus, dvs. ett grövre filter
som tar det värsta och ett polerfilter som snitzar till det sista...

Vet inte vad filtren kostar i sverige, men det blir en del pengar och tid om man ska filtrera all sin öl. 

Andra alternativ är patronfilter som inte heller är en direkt billig lösning iom. att man bara kan använda patronen en gång precis som med
plattfiltren.

De filter som säljs i hembryggdsbutiken avsedda för vin och är helt gravitationsmatade fungerar inte alls till öl.
Öl innehåller för mycket grums för att kunna filtreras med enbart hävert, dessutom gör dessa filter att ölet kommer i kontakt med
syre. Har själv testat i ren desperation inför en flyttning en gång.

www.bryggradio.com

Oj, så här många svar på så kort tid. Otroligt! smile Utan att ha diskuterat med min vän känns ändå det mest rationellt att göra så här:

- Avskiljning av kalldruv i en settling tank. Kärl finns det redan gott om, så inget mer behövs köpas.
- Jäsning. Funderar mer och mer på en damejeanne eftersom jag kan få tag i två-tre stycken för lite kaffebröd.
- Lagring. Eventuellt i ett corneliusfat, men det känns inte som väl investerade pengar. Budgetvarianten blir en damejeanne.

Sen finns två olika vägar; utan filtrering och med filtrering. Med filtrering:
- Ölen flyttas till ett corneliusfat.
- Filtrering över till ett annat corneliusfat.
- Justering av kolsyra borde väl ske här, eller kan man ta det redan vid första tappningen?
- Tappning i flaskor.

Utan filtrering:
- Ölen flyttas till ett corneliusfat.
- Justering av kolsyra.
- Tappning på flaska.

För oss är det lika roligt att konstruera utrustningen och utveckla en process som provsmaka sitt alldeles egna öl. Hade vi inte haft två studenters plånböcker hade det säkerligen legat en helt hög med olika givare, PID-regulatorer och en fet PLC bredvid mig... drömma kan man ju alltid. Men vi ska iallafall ha utrustning med potential att brygga upprepade resultat utan att det står ett bryggeni bakom spakarna. smile

Portugisen skrev:

Hej.

Jag tycker ni gör helt rätt som sätter ribban högt redan från början, ni säger ju själva att ni är beredda på misslyckanden. 

1&3. Kalldruven separerar du som Thomas beskriver.  Det är vanligt att lageröl hamnar först i en sk settling tank där ölet kyls och kalldruven får sätta sig.  Sedan tappas vörten över i jästanken.  Jästen kan tappas i både i settling tanken eller i jästanken. 

Vill man ha helt jätteklart öl är nog enda sättet att filtrera med plattfilter.  Även med lång kallagring och klarningsmedel som gelatin och isinglass ett visst dis.  Jämför med förträffliga Landsorts Lager.  Är det acceptabelt?  Om inte blir det att filtrera ölet.

Lycka till.

Pål

Jag hittade till min stora lycka Landsorts Lager på ett Systembolag bara 20 minuters gång hemifrån. Det blir att springa och köpa en eller två imorgon. Det är alltså ett klart fast ändå ofiltrerat öl om jag läser rätt mellan raderna?

Chubb skrev:

OT: När nån säger internationell lager så tänker jag på ölen man köper för 60kr flaket i Tyskland smile

Denna nybörjarfrågetråd är ju ljusår ifrån vad en vanlig nybörjartråd brukar vara. Killarna (chansar hejvilt på könen här) verkar ju ha en bra översikt på hur bryggprocessen går till. Jag skulle dock inte rekommendera att köpa in all den där utrustningen till en första bryggning, tänk om det inte blir nå bra, tänkt om ni tappar intresset eller tänk om det inte alls var eran grej det här med att brygga öl. Jag skulle börja simpelt och som Thomas säger experimentera mycket i början och köpa/uppgradera utrustningen under tidens gång när ni inser vilken utrustning som skulle behövas mest till era bryggningar. Lite så jag har börjat och ligger till nu, nästa del som ska köpas/byggas är en vörtkylare.

Haha, det har runnit ner alldeles för många Slots Guld och Hansa Export i min stackars mage, för att inte tala om Björnebrygd som smakar... äckligt. Du har rätt med könen. Jag har en känsla av att det inte kommer bli så mycket pengar i sjön om vi misslyckas totalt. Vi har många idéer om hur vi bygger saker själva, vi har en del kontakter (om än inte många, men desto nyttigare) och framför allt finns mycket redan ståendes.

Avslutningsvis vill jag tacka för alla tips! Mycket värdefull och konkret information. smile

Carl Mikael Bellman