Lite frågor om ölbryggningsprocessens senare delar...
Hej alla glada bryggare!
Jag skissar för fullt på ett litet pikobryggeri och de första bitarna av processen är i princip färdiga:
- mäskning (dekoktionsmäskning; temperaturstabilt kärl och en panna)
- lakning (isolerat kärl med falskbotten)
- vörtkokning (kittel och gasolbrännare)
- varmdruvsavskiljning (whirlpool)
- vörtkylning (motströmskylare)
Tanken är att brygga en ljus (internationell) lager. Det här verkar inte vara någon superöl att börja med, men vi är envisa och beredda med misslyckanden i jakten på att bemästra denna brygd. Så klart finns en del frågor, det är trots allt ganska många steg. Hoppas jag kan få svar på några i allafall. ![]()
1. Finns det något smidigare sätt att avskilja kalldruven än att använda sig av filter (typ kiselgur) eller en separator? Vi vill ha ett jätteklart öl.
2. Sannolikt jäses ölen i en BetterBottle med SimpeFlo-tappkranen. Därefter ska ölen lagras. Målet är att ölet ska mogna, klarna och lösa in mer kolsyra. För detta behöver något kärl trycksättas till cirka 0,5 bar övertryck. Har läst att BetterBottle håller för 1 bar. Någon som har erfarenhet av små övertryck i glasdamejeanne? Alternativet är något metallkärl (t.ex. ett Corneliusfat), men med nackdelen att det med ögat inte går att se vad som händer i kärlet.
3. Lösligheten borde sjunka i.o.m. att temperaturen sänks till cirka 0°C under lagringen. Är det rimligt att tro att ölen är riktigt klar bara den får vila några veckor (närmare tio än fem)? Om inte, vad finns det för alternativ? Har läst om klarningsmedel och att filtrera ölen ytterligare en gång.
4. Ölet ska tappas på flaskor med en mottrycksfyllare. Hur säkerställer vi att det finns minimalt med syre i toppen på flaskan? Alltså efter att flaskan är fylld men innan kapsylen är fastsatt. Vad jag förstått vill man få ölen att skumma. De metoder jag läst om innefattar ultraljud eller en högtrycksstråle av sterilt vatten. Det är förstås industriell tillverkning det handlar om, inget jag gör hemma i badrummet. Finns det något smidigare sätt?
Jag tackar på förhand. Det vore otroligt givande att få svar på några av dessa frågetecken.
Happy brewing,
Carl Mikael Bellman.
(Ja, det är en pseudonym!)