Dåligt med kolsyra, dags att panika?

Provade en IPA som tappades på flaska för 2.5 veckor sedan. Det var ganska kasst med kolsyra i den, det fanns en del kolsyra men även lite söt smak så jag antar att all maltextrakt inte jäst ut än. Hur som helst, detta har hänt förut för mig med och då vätnade jag bara 1-2 veckor till så hade fixat sig.

Hur lång tid brukar det ta för er att få full kolsyra? Blir ju lite orolig när man läser om flaskfontäner efter 3 dar och själv lyckas man inte få kolsyra på 2.5 vecka smile Flaskorna står i rumstemperatur. Kommer inte ihåg nu hur mycket maltextrakt / liter jag använde men det var ungefär samma som jag brukar använda och brukar få bra med kolsyra.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Sv: Dåligt med kolsyra, dags att panika?

Vad har du kört med för jäst? Är det en jäst med tendens att tidigt flockulera så kan det hjälpa att rysta om flaskorna lite så att jästen går i suspension igen. Detta hände mig med en batch bryggd med Safale us-05. Där hjälpte en lätt omskakning, då jag inte heller hade fått knappt någon kolsyra på två veckor. Hur länge fick brygden stå i jäshink?

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-17 10:52:17)

Att använda maltextrakt till priming är inte helt lätt alltid.
Om det var en maltextrakt med låg färjäsbarhet så kan det vara som så att jästen i princip ätit upp vad den klarar av, och att
återstående inte klaras av av jästen. (aningen långsökt, men inte helt omöjligt som katten sade)

Hur lång tid det tar för din öl att kolsyras helt är det nog ingen annan än du själv som kan svara på om ett par veckor.

Kanske inte det svaret du hoppats på wink

Tänkvärt är att humle har en konserverande effekt genom att dess harts lägger sig som en hinna runt celler ex. jästceller, eller bakterier.
Det gör att dessa celler blir "uträknade" och sjunker till botten. I en IPA med mycket humle (som sig bör) är detta formodligen mer sant
än i en ölsort med mindre humle och lägre alkoholstyrka osv. Antar att du gjort en amerikansk IPA och använt amerikansk jäst? Förutom
american ale II som jag själv inte testat, så tenderar dessa att flocka väldigt dåligt. Till skillnad från ex. engelsk jäst...

Maltextrakt är ju inte fullt lika lättsmält  som ex. strösocker eller druvsocker, så jästen jobbar förmodligen haltande men så gott det går.

Varför inte testa strösocker nästa gång? Eftersom du skriver att du haft problem tidigare så är det kanske dags att ändra ngt..
Se över jästpitchen, lagrings tid och temp innan flaskning osv.
Funkar inte det så tillsätt ngt gram torrjäst innan flaskning.

Du kan tom. göra en förkultur på sockerlag och jäst och pitcha denna i ölet vid flaskning.
Då är allt igång och jästen vet vad den håller på med och är pigg och kry.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ska ge lite mer info kanske,  när man får såhär utförliga och givande svar. Nästan så man skäms smile

Iaf, Jästen jag har använt är faktiskt American Ale II. Jag körde faktiskt strösocker i den senaste ölen jag buteljerade, en veteöl med hallon i. Maltextraktet jag använde var munton extra light, spraymalt. Kan även tillägga att ölen borde ligga på ca 7% alkohol, glömde mäta FG.

Trenden på min förra öl var att när jag smakade en flaska första gången var det väldigt dåligt skum, ganska dålig kolsyra och smaken var balskig och tunn! Aromen var också sunkig, lite stickande. Men sedan efter lagring några veckor till så blev den riktigt bra. Skummar som faen, bästa skummet jag fått till hittills. Jag känner samma balskighet och dålig arom denna gång med, så jag hoppas verkligen den fixar sig med lite lagring. Får bli att testa en flaska igen om 1.5 vecka kanske.

Nästa gång jag gör en IPAaktig öl ska jag testa med bryggsocker eller strösocker till primningen som du skriver Frasse.

Ska nog testa att vända flaskorna några gånger senare idag, inte för att jag kommer veta om det gör susen smile

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

5 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-17 11:51:11)

Oftast behövs det ett tag för jästen att fallar ur igen.
Mycket jäst i ölet ger en rätt "muddig" och dan smak tycker jag.

Det är en balansgång det där som med så mycket annat, att vara konsekvent och ändra en sak i taget tills man är nöjd med sin öl eller process.
Bara för att det funkar på "Kalles" öl så är det inte säkert att resultatet blir det samma när "Lisa" gör likadant med sin öl.

Lycka till med bryggandet mr. Chubb

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Hej

Jag har oxså genom åren då och då råkat ut för dålig till nästan helt platt öl, trots hyfsad mängd prime, mellan 5-7 g strö socker/liter.

det där med att skaka flaskorna har jag aldrig tänkt på trots många års bryggning
D roll

Jag har nu som standard dom senaste åren tillsatt några g torrjäst till primen. Nu har jag alltid kolsyra, ibland till och med lite för mycket.

Jag tror nog att ca 1 g torrjäst till prime räcker att få bra kolsyra till 20 liter.

Det där med att få ok kolsyra vid flask tappning är inte alltid så lätt som det verkar, det verkar va mycket som spelar in, men försök med torrjäst och se hur det funkar.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

Hej

Hej

Jag gillar veteöl,  belgiska, men spec dom sydtyska. Mina öl har väl blivit ok, det är inte det, utan dom har varit så svår lakade för mig. Ölvännerna på den västra sidan brukar ju använda ris skal för att underlätta lakningen. Det är svårt att få tag i här, jag har använt kruskakli, det har väl funkat sisådär. Kanske använt för lite. Men kruska är ju vete så det funkar ju så sett, men det blir väl extrakt bidrag och det är ju inte det jag är ute efter.

Jag har slängt ut lite frågor på forumet och fått en del ok svar, tycker jag, men spec ett svar visade sig att bli helt kanon. Kenneth : Jag citerar ett inlägg från dig

Kenneth wrote:

Ratatosk wrote:

Kruska/vete-kli känns som ett uppenbart val, men det kanske inte fungerar alls? Kanske för klent, eller sväller och har sig; vad vet jag?

Det kanske fungerar, men kommer att ge ett smakbidrag (och ett extraktbidrag).
    Halm kan fungera också, fast även där gäller att koka (sterilisera) den.
    Jag vet att man traditionellt använt halm till lakbädd vid ölbryggning.
    Så det borde fungera att blanda ner halm i malten inför lakningen.

I dag bryggde jag mig en veteöl med mixen 55 % vete samt 45 % Pilsnermalt.

I går grovklippte jag ca 1 liter halm, kokade halmen i ca 15 min. Vattnet blev alldeles brunt så kokning är nog att föredra.

Jag placerade ut halmen på tidningar för en lätt tork och i dag så mixade jag halmen med malten.

Det fungerade helt perfekt ingen som helst stopp under hela lakningen på 60 min.

Tidigare lakning med vete så har jag fått ha helt öppen ventil, i dag använde jag ca 25 %. Gick jag över 45 % vete tidigare så tvärstoppa lakningen, i dag 55 % vete och det rann på som en vårflod

Det känns trevligt med att en strulig sak förhoppningsvis är ett minne blott

Samlade upp 25 liter med ett OG på 52.

Bra tips Kenneth. Priset blir 1 påse torrjäst lol

Nu skall det bryggas veteöl

Bo

Hej.

Beroende på att min ovan nämnda vete öl, som blev jäst med "fel jäst" så beslöt jag mig för att vid omtappningen dela ölen i 2 batschar.

Den ena på ca 9 liter pytsade jag i 1,5 kg hallon för en hallon weiss. Den andra batschen på samma volym  tänkte jag göra mig en fuskwit på skalen från 2 st citroner samt 5 g krossade koriander som jag lät ligga i sekundären i ca 6 dygn.

Hallon weissen hade en klar samt mäktig färg samt att den jäste på i ca 4 dagar.

OG på ordinarie vört innan splitten var 52. SG var 10. Hallon weissen fick ett FG på 7. Fusk witen ett FG på 10 (efter sekundären)

Jag primade varje batsch med ca 8,5 g socker/liter samt ca 1,5 g torr jäst.

I dag så har det gått 10 dagar efter kapsyleringen. Jag var lite nyfiken på hur kolsyran var angående min fusk wit. Jag kylde 1 st 33 cl: flaska i några timmar samt öppnade den.

Ridå! Ett mycket litet ynkligt ljud vid öppnadet av flaskan det där ynkliga ljudet som en gång gjorde att jag började med torr jäst för att få kolsyra.

Ok flaskan har bara varit kolsyrad i 10 dagar, men med 8,5 g socker/liter samt 1,5 g torrjäst, det skall bara bli som champagne!

Jag har ju fått i gång kolsyra med en 8,0 % DIPA med en beräknad BU på ca 85 på 1 vecka.

Ok Jag får vända på flaskorna samt vänta i ytterliggare 1 vecka.

Smaken: Denna min fusk wit jäst på en neutral ale jäst samt lite urlakad på skal från citron samt koriander blev rent smak mässigt en av dom absolut bästa 5 öl jag bryggt.

Enormt fräsch i smak samt en liten men trots allt god känsla av citron/citrus i smaken, dra åt helv... lime klyfta!

Får jag inte kolsyra på denna då kommer jag att bli enormt besviken.

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20