Det verkar som att jag måste revidera mina tidigare slutsatser. Först en stor brasklapp: jag gör en 10-litersbatch denna gången, eftersom jag behöver bygga upp lite jäst inför min Noche Buena (se annan tråd).
Recipe: Spezial Rauchbier
Wort Volume Before Boil: 15.00 l
Wort Volume After Boil: 11.00 l
Final Batch Volume: 10.00 l
Expected Pre-Boil Gravity: 1.038 SG
Expected OG: 1.052 SG
Expected FG: 1.013 SG
Expected ABV: 5.2 %
Expected IBU (using Rager): 23.9
Expected Color: 23.5 EBC
Mash Efficiency: 70.0 %
Boil Duration: 90.0 mins
Fermentation Temperature: 10 degC
Rökmalt (Weyermann) 2.0 kg (83.3 %)
Melanoidinmalt (W) 0.3 kg (12.5 %)
Caramünch (W) 0.1 kg (4.2 %)
Spalter Select (5.3 % alfa) 16 g kottar 60 min
Spalter Select (5.3 % alfa) 12 g kottar 15 min
Wyeast 2308-Munich Lager
Inledningen gick lika smidigt (för att inte säga smidigare) än förra gången. Malde malten rakt ner i säcken kvällen innan, ställde säcken i kylväskan och hällde i vattenjustering (1g CaCl2). På morgonen hettade jag upp 10 liter vatten till 83°C, som jag hällde över säckens innehåll i väskan, rörde runt, justerade tempen till 66°C med kallt vatten och stängde locket.
Sedan tog jag mina två dagisbarn till dagis, minsta dottern och jag traskade ner till Saluhallen och handlade inför helgen, traskade hem, och två timmar efter inmäskning låg temperaturen kvar på 66°C. Tappade av mäskvörten och lät påsen droppa av lite genom ett durkslag innan jag slog på 10 liter 80-gradigt vatten för en andra sats. Rörde ordentligt (mäsken nu vid 77°C), lät det stå i 15 minuter medan den andra grytan kokade upp. Tappade av andrasatsen på samma sätt som den första.
Nu är koket påbörjat, och jag har vad det verkar 15 liter vört vid 1.047 i grytan. Det är 85% utbyte. Så nu får jag problem åt andra hållet. Antingen blir det en rauchbock på OG 1.063 (vilket jag knappt tror min enliters förkultur orkar) eller så får jag inte plats i mitt tilltänkta jäskärl. Kanske fryser jag lite av vörten och använder till förkultur (även om rökvört inte är vad jag helst skulle använda till det syftet...)
Måste räkna lite på detta. 85% är alldeles för högt för min smak, men det är ju inga problem att justera utbytet nedåt i framtida bryggningar. Så länge processen är förutsägbar och likartad från bryggning till bryggning vill säga.
Återkommer när jag är färdig med bryggningen.
/Per
Think globally. Drink locally.