Sv: Brew in a bag

peps skrev:

Nu har jag inte köpt någon 50-litersgryta, och inte flyttat granne med något mälteri. Men med dåraktigt hjältemod kommer jag ge mig på detta igen i morgon. Denna gången blir det "Bag-in-box", alltså mäskning i kylbox. Helt omodifierad, inga bazookas och finurliga borrhål. Det blir alltså satslakning med malten i en muslinpåse, baserar bryggningen på mina slutsatser från mitt senaste försök.

Om det finns intresse kan jag rapportera om äventyret här på forumet. Det vankas rauchbier.

/Per

Gör gärna det, jag skulle själv vara intresserad av att prova detta som nästa steg. Min senaste bryggning så körde jag 4,5kg extrakt och stöpte 1kg färdigkrossad malt. Funkar BIB relativt enkelt med hyffsat utbyte så skulle jag gärna gå över till det.

Det verkar som att jag måste revidera mina tidigare slutsatser. Först en stor brasklapp: jag gör en 10-litersbatch denna gången, eftersom jag behöver bygga upp lite jäst inför min Noche Buena (se annan tråd).

Recipe: Spezial Rauchbier

Wort Volume Before Boil: 15.00 l
Wort Volume After Boil: 11.00 l
Final Batch Volume: 10.00 l
Expected Pre-Boil Gravity: 1.038 SG
Expected OG: 1.052 SG
Expected FG: 1.013 SG
Expected ABV: 5.2 %
Expected IBU (using Rager): 23.9
Expected Color: 23.5 EBC
Mash Efficiency: 70.0 %
Boil Duration: 90.0 mins
Fermentation Temperature: 10 degC

Rökmalt (Weyermann) 2.0 kg (83.3 %)
Melanoidinmalt (W) 0.3 kg (12.5 %)
Caramünch (W) 0.1 kg (4.2 %)

Spalter Select (5.3 % alfa) 16 g kottar 60 min
Spalter Select (5.3 % alfa) 12 g kottar 15 min

Wyeast 2308-Munich Lager

Inledningen gick lika smidigt (för att inte säga smidigare) än förra gången. Malde malten rakt ner i säcken kvällen innan, ställde säcken i kylväskan och hällde i vattenjustering (1g CaCl2). På morgonen hettade jag upp 10 liter vatten till 83°C, som jag hällde över säckens innehåll i väskan, rörde runt, justerade tempen till 66°C med kallt vatten och stängde locket.

Sedan tog jag mina två dagisbarn till dagis, minsta dottern och jag traskade ner till Saluhallen och handlade inför helgen, traskade hem, och två timmar efter inmäskning låg temperaturen kvar på 66°C. Tappade av mäskvörten och lät påsen droppa av lite genom ett durkslag innan jag slog på 10 liter 80-gradigt vatten för en andra sats. Rörde ordentligt (mäsken nu vid 77°C), lät det stå i 15 minuter medan den andra grytan kokade upp. Tappade av andrasatsen på samma sätt som den första.

Nu är koket påbörjat, och jag har vad det verkar 15 liter vört vid 1.047 i grytan. Det är 85% utbyte. Så nu får jag problem åt andra hållet. Antingen blir det en rauchbock på OG 1.063 (vilket jag knappt tror min enliters förkultur orkar) eller så får jag inte plats i mitt tilltänkta jäskärl. Kanske fryser jag lite av vörten och använder till förkultur (även om rökvört inte är vad jag helst skulle använda till det syftet...)

Måste räkna lite på detta. 85% är alldeles för högt för min smak, men det är ju inga problem att justera utbytet nedåt i framtida bryggningar. Så länge processen är förutsägbar och likartad från bryggning till bryggning vill säga.

Återkommer när jag är färdig med bryggningen.

/Per

Think globally. Drink locally.

Stötte på en del huvudbry mot slutet av bryggningen, men det hade mer att göra med storleken på dagens sats. Till exempel är vörtkylaren gjord för användning i stora grytan, men med 10 liter i når kylaren knappt ner... Men det har ju ingenting med brew in a bag att göra.

Ett större problem är mängden druv när man inte har någon filterbädd att jobba med eller möjlighet att recirkulera. Det kanske bara är jag som är nojig, eller snarare van vid att det skall fungera på annat sätt. I och med att kylningen inte gick att genomföra som jag tänkt mig (eller rättare sagt: jag hade inte tänkt igenom hur jag skulle göra, så det fick bli som det blev) så gick där en hel del finkornig druv ner i jäskärlet. Normalt sett hade det inte bekymrat mig jättemycket, men en av anledningarna till att jag bryggde den här satsen var ju att odla upp jäst till nästa bryggning. Nå ja, det går ju att tvätta bort innan jag pitchar om den.

Med tanke på det höga utbytet så unnade jag mig lite svinn vid omtappningen för att i görligaste mån minska mängden druv i jäskärlet, så det slutade med 10 liter vört vid OG 1.054. Helt inom de planerade ramarna.

Summa summarum: det verkar funka. Det är inte enklare eller bekvämare än bryggning med andra mäsk- och lakningssystem, men man kan göra det utan någon som helst specialutrustning. Om man inte räknar en hyggligt stor gryta som specialutrustning, då.

När jag funderat lite på det har jag kommit fram till att det i princip blir bag-in-a-box bryggning som jag började med. Men istället för en påse använde vi en hink med hål i. Principen blir den samma, med skillnadend påse, hink... Diskmässigt tror jag hink är lättare.

Har aldrig mätt utbyte men tror inte det var så stor skillnad mot nu.

Det negativa som jag såg i den bryggmetoden var att allt blev så väldigt mycket grumligare, trots irish moss och sånt.... Men man sparande mycket plats och när jag hemma brygger på vintern är det perfect. Det går att ha malt i grytan och allt i princip klart för bryggning. Som ett litet kit.

Per, om du vill låna hinken och prova med den utrustningen som vi använde så går det jättebra. Den står mest ivägen numera sen jag köpte min stora gryta...

Mmm, avsaknaden av en ordentlig filterbädd bekymrar mig också. Ursprungligen var jag ju på jakt efter en liten och lättviktig procedur för att göra mindre batcher med öl, med så lite specialutrustning som möjligt. Hade man kunnat köra alltihopa (mäsk, kok, kylning) i stora grytan hade det varit perfekt.

Mitt förra försök var jag inte så nöjd med (som kan läsas i tråden ovan), men jag tror att jag hade fel förväntningar på hur det skulle fortlöpa.

Jag tänker göra ytterligare försök med detta, mina senaste erfarenheter var trots allt positiva. Och det finns ju folk på forumet som brygger med denna metoden hela tiden, och det fungerar bra för dem. Målet med nästa försök är att nå 70% utbyte för en 10-literssats vid OG 1.050, no sparge. Det känns som att det är inom räckhåll.

Tack för erbjudandet om hinken, jag hojtar till om jag får ett infall att prova. Fast jag skulle nog hellre låna din stora gryta någon gång...

/Per