Dåligt utbyte från malten

Jag har använt min kylväska vid några tillfällen nu och jag får ett väldigt dåligt utbyte från malten. Ligger alltid under 60%.

Den översta delen av malten är bra urlakad. Men längre ner i väskan är det mycket sötma kvar i malten
Jag har efter den senaste bryggningen försökt komma på vad jag gjort för fel.
Jag kan tänka mig att jag låter lakvattnet rinna genom för snabbt. Men jag vet inte om det borde påverka så mycket.
En annan sak som som stör mig är att den färdigkrossade vikingmalten inehållar kanska många okrossade maltkorn, detta måste även vara med att bidra till det dåliga utbytet.

Någon som har fler tips och idéer att komma med?

Sv: Dåligt utbyte från malten

Lakningshastigheten påverkar helt klart utbytet, temperaturen på mäsken och lakvattnet spelar också in. Om du kör 90 minuters försockringsrast och försöker ställa lakningsflödet till max 1 liter per minut, och ser till att lakvattnet håller 74-77°C så borde du hamna åtminstone uppemot 75% utbyte hur du än gör.

Sedan finns det ju naturligtvis möjligheten att du har kanalbildningar som gör att urlakningen blir ojämn. Men att den övre delen av mäsken är mer urlakad än den nedre är snarare en fysikalisk nödvändighet än en indikation på att någonting är fel.

Skulle inte bekymra mig sådär jättemycket över några okrossade maltkorn, men det är klart, är det en mycket stor andel så påverkar ju det också.

Think globally. Drink locally.

Jag brukar köpa krossad pilsnermalt när jag är på gotland, och nu senast när jag skulle brygga på den malten så va d jätte mycket hela korn och utbytet blev katastrof. Så det kan absolut va en anledning.
Jag fick iaf en jättegod folköl:)

Har du gjort ett jodprov innan lakning för att se om du uppnått full konvertering?
Ska fungera med jodofor - http://en.wikipedia.org/wiki/Iodine_test
Om vörten vid utlakning är klar och blank är det ett tecken på att största delen av stärkelsen är konverterad.

Testa en annan krossad basmalt om du kan, eller ta kontakt med någon med en kvarn och se om resultatet blir bättre.

Är allt i sin ordning så är det kanske mer en fråga om teknik.
Hur tjock mäsken är under lakning. Se till att du har ordentlig volym på din andra lakning (förutsätter att vi pratar om batchlakning)
En utmäskning (strax under 80C) som peps skriver kan även hjälpa till att få sockret löst i vörten.

En annan ganska trevlig halvlösning kan vara att ladda ner denna - http://www.thebrewingnetwork.com/shows/540
till din mp3spelare och ta en lång promenad. alt. sätt dig och ta en öl på ngt trevligt ställe och lyssna.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Mitt tips är att du lakar för fort, dvs låter det rinna igenom för fort så att det inte får med sig allt socker från malten.
Jag brukar laka ur c:a 0,5 liter per minut i mitt läkkärl som består av 2st 25 liters hinker som sitter i varann.
"Öppna spjäll" ger alltid dåligt utbyte för mig.
Senast var jag lite otålig eftersom jag kom igång senare än jag tänkt.
Därför låt jag det rinna lite snabbare än vanligt och direkt sjönk utbytet ner till 65% istället för de 80-85% som jag brukar ha.

Visst försämras utbytet av okrossade korn. Men inte så mycket såvida inte det är en stor mängd okrossade korn.

Stryp flödet så att det bara sipprar. Låt lakningen ta den tid den behöver.

Kenneth skrev:

Mitt tips är att du lakar för fort, dvs låter det rinna igenom för fort så att det inte får med sig allt socker från malten.
Jag brukar laka ur c:a 0,5 liter per minut i mitt läkkärl som består av 2st 25 liters hinker som sitter i varann.
"Öppna spjäll" ger alltid dåligt utbyte för mig.
Senast var jag lite otålig eftersom jag kom igång senare än jag tänkt.
Därför låt jag det rinna lite snabbare än vanligt och direkt sjönk utbytet ner till 65% istället för de 80-85% som jag brukar ha.

Visst försämras utbytet av okrossade korn. Men inte så mycket såvida inte det är en stor mängd okrossade korn.

Stryp flödet så att det bara sipprar. Låt lakningen ta den tid den behöver.

Ja det är det som är felet måste vara. Ska försöka att inte vara så otålig nästa ggn. Lugn och fin. smile

Hej

Jag håller helt med K. Jag kanske till och går ner ännu lägre i flödet.

Jag brukar laka ut ca 28-29 liter normalt ner till ett SG på 1011. Tiden för min lakning på dom literna är ca 80-90 min.

Jag kör med stötvis lakning, alltså en sorts puls lakning. Jag låter bädden nästan torka ut, då pytsar jag med min 10 liters blomkanna med stril väta hela bädden med några liter vatten och sedan vänta till att ytan nästan är torr och då "pulsa" på med mer vatten tills 20 liter vört är upptappat. Där stoppar jag samt låter det "självrinna" till 28 liter eller SG 1011

Bo

Contact light, ok engine stop.    1969 07 20

I den här tråden: http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=3068
så fick jag tips om att satslaka, vilket jag testade på senaste bryggningen. Det funkade kanoners! Jag uppmanar dig till att testa, det höjde min effektivitet en del och det borde råda bot på ditt problem att den undre delen av malten inte blir lakad lika bra.

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

vad jag har förstått så är det satslakning jag gör.  Men jag undrar hur flödeslakning går till?

Flödeslakning är helt enkelt att man fyller på lakvattnet successivt, i samma tempo som man tappar ur vörten. Det förutsätter att man har ett lakkärl med falskbotten (eller motsvarande). Lite knixigare än satslakning, men ger (för vad det är värt) potentiellt bättre utbyte.

En viktig poäng här är att om du kör satslakning så spelar flödeshastigheten inte någon större roll. Du recirkulerar och tappar ut förstabatchen, så fort du kan utan att det sätter igen, och sedan i med allt lakvatten, rör runt, väntar lite, recirkulerar och tappar ur, återigen så fort du kan.

Think globally. Drink locally.

Jag blir nu fundersam.
I första inlägget skriver du att längre ner i botten på lakkärlet så är det mycket sötma kvar.
Skulle du använda satslakning så rör man om malten med "väldigt" mycket vatten.
Väntar en stund tills att malten lagt sig till ro, och därefter tappar av all vätska.
Detta återupprepas tills att man är nöjd.

Om det är satslakning så förstår jag inte att det skulle bli mer längre ner i lakbädden.
Det symptomet får man väl enbart vid flödes/kontinuerlig lakning?

Jag lakar betydligt snabbare än Kenneth och Techno med kylväska och manifold och ligger på 77% (upp till 1.075 i vart fall)
När jag satsar på ett post boil på 1.090+ med normal koktid ligger effektiviteten på 71%...

Det går att höja effektiviteten och när jag testat brujar jag hamna jag på 83 - 86%, men jag är lite för lat för att ändra mig wink
Batchlakning handlar ju om att få sockret löst i vörten och få ut skiten. Tänker man rent logiskt så borde man kunna lösa problemet
ganska enkelt..

Ex. genom tjock mäsk och högre utmäsknings temp på batch ett och sedan 77-79 grader på andra lakningen.
Men det är kanske enklare att mäska ut batch ett med samma temp dvs. 64-67C relativt tjockt och sedan komma upp i kokvolym och temp
med batch 2 eftersom denna endast handlar om att lösa resterande socker och forsla ut det.

Flödeslakning är känsligare för lakningshastigheten pga. kanaliseringsrisken. Ngt som batch/sats-lakning inte lider av.

En annan grej kan vara att 1-2 ggr under mäskning röra om i mäsken.

Den där 10 minuters-rasten är ganska överflödig. Jag dunkar oftast i vattnet, recirkulerar lite snabbt och öppnar kranen. Max 3-4 minuter.
Men man kan så klart även röra upp mäsken igen...

Berätta gärna mer i detalj om hur du gör när du mäskar och lakar.

1. Hur mycket vatten mäskar du in med? (temp räknar jag att du har koll på)
2. Rör du ordentligt i bottnen och hörnen av kylväskan för att få bort alla klumpar, man blir förvånad vilka bjässar man kan hitta ibland..
3. Vilken typ av manifold/bazooka screen har du?
4. När du "mäskar in" för andra lakningen, hur lös är mäsken då, rör du om i den igen, höjer du temperaturen för att lättare kunna lösa
    sockret i vörten och få ut mer av det?

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio