Jag lakar betydligt snabbare än Kenneth och Techno med kylväska och manifold och ligger på 77% (upp till 1.075 i vart fall)
När jag satsar på ett post boil på 1.090+ med normal koktid ligger effektiviteten på 71%...
Det går att höja effektiviteten och när jag testat brujar jag hamna jag på 83 - 86%, men jag är lite för lat för att ändra mig
Batchlakning handlar ju om att få sockret löst i vörten och få ut skiten. Tänker man rent logiskt så borde man kunna lösa problemet
ganska enkelt..
Ex. genom tjock mäsk och högre utmäsknings temp på batch ett och sedan 77-79 grader på andra lakningen.
Men det är kanske enklare att mäska ut batch ett med samma temp dvs. 64-67C relativt tjockt och sedan komma upp i kokvolym och temp
med batch 2 eftersom denna endast handlar om att lösa resterande socker och forsla ut det.
Flödeslakning är känsligare för lakningshastigheten pga. kanaliseringsrisken. Ngt som batch/sats-lakning inte lider av.
En annan grej kan vara att 1-2 ggr under mäskning röra om i mäsken.
Den där 10 minuters-rasten är ganska överflödig. Jag dunkar oftast i vattnet, recirkulerar lite snabbt och öppnar kranen. Max 3-4 minuter.
Men man kan så klart även röra upp mäsken igen...
Berätta gärna mer i detalj om hur du gör när du mäskar och lakar.
1. Hur mycket vatten mäskar du in med? (temp räknar jag att du har koll på)
2. Rör du ordentligt i bottnen och hörnen av kylväskan för att få bort alla klumpar, man blir förvånad vilka bjässar man kan hitta ibland..
3. Vilken typ av manifold/bazooka screen har du?
4. När du "mäskar in" för andra lakningen, hur lös är mäsken då, rör du om i den igen, höjer du temperaturen för att lättare kunna lösa
sockret i vörten och få ut mer av det?
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio