Hjortronöl

Jag har en del hjortron liggandes i frysen och känner mig därför förstås sugen på att prova att brygga en hjortronöl. Tänker mig att en hyfsat stark öl med en stor andel vetemalt kan passa bra till hjortronsmaken.

Här är en receptskiss:
Volym: 7 liter

Recept:
800 g vetemalt (42 %) - hade gärna tagit mer men har inte mer hemma
600 g pale ale malt (31 %)
200 g münchenermalt (10 %)
200 g havremalt (10 %)
100 g caramunich (5 %)
7 g Perle pellets, 8,2 %, 60 min
200 g hjortron (sekundär)

Räknar med en effektivitet på 80 %, vilket skulle ge OG 1,069 och 18 IBU.

Jag tänkte pastörisera hjortronen, göra en puré utan kärnor och sedan låta det hela ligga och mysa i sekundären tills det smakar bra.

Har aldrig bryggt med frukt förut. Vad tror ni om mängden hjortron? 200 g är det jag har i frysen, men det finns ju frysta hjortron att köpa om det skulle behövas mer...

Funderar lite på vilken jäst jag ska använda också. Jag tänkte använda något av torrjästpaketen som jag har liggandes (S-04, US-05, Nottingham eller WB-06). Tänker mig nog något ganska neutralt, typ Nottingham eller US-05, eventuellt med en mindre andel WB-06 också för att få lite veteölsjästkaraktär (vill dock inte att denna ska dominera och kan nog inte jäsa vid lägre temperatur än 20 grader just nu).

Lite googlande har visat att det finns/funnits några kommersiella hjortronöl. Om nån av er har provat dem så vill jag gärna höra vad ni tyckte om dem!

Jäser: julöl

Sv: Hjortronöl

Hjortronöl, vilken bra idé!

200g bär till 7 liter är inte mycket. Jag gjorde en hallonporter för ett tag sedan, där hade jag 1 kg bär till 7 liter. Å andra sidan har hjortronen en ganska säregen smak som kanske kommer igenom ändå.

Think globally. Drink locally.

Jag har druckit Cantillon Soleil de Minuit. Det är en hjortronlambik vilket ju gör den lite extra speciell. Nu är det några år sedan men enligt mina anteckningar så tyckte jag att det var lite väl syrligt och att hjortronaromen var för klen. Det blev svårt att fullt ut uppskatta hjortronaromen och utan så mycket annan arom blev det mest bara surt. Jag har också provat Grythyttans hjortronvin. Inte heller den var väl någon succé men jag skulle inte heller kalla någon av dem för misslyckade. Spännande upplevelser är nog bästa beskrivningen.

Det går säkert att göra ett både gott och välbalanserat hjortronöl men med hjortronens säregna smak så tror jag också att det blir en tuff utmaning. Vad gäller mängden så hade jag provat med åtminstone 500 g bär till 7 liter.

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-04-27 07:25:21)

Poetiskt namn, soleil de minuit wink
Fick aldrig möjlighet att testa den själv, men dom var väldigt malliga över den verkade det som.

Jag får för mig att man nästan skulle vilja kombinera en mild och hjortron.
Tror inte heller att det är någon risk att få för mycket hjortronsmak oavsett vilken öl man gör.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Jag rekommenderar en extremt låg beska om man ska brygga frukt/bär öl. Mindre än 10 IBU
Beskan passar sällan bra ihop med fruktsmaker (förutom grapefrukt;)
Undvik också att få tanniner från malten, dvs laka inte sönder ölet.
Sedan ska man vara medveten om att fruktsockret jäser ut helt så man ska inte räkna med någon sötma från frukten.
Vill man ha hög restsötma så se till att ha ett mäskschema som passar.

Då köper jag mer hjortron. 600 g i sekundären får det bli!

Mindre än 10 IBU?! Tycker att det låter konstigt, men litar på Kenneths ord i den här frågan...

Budweiser sägs ligga på 8 wink

Kikade runt i böcker och tidningar på fruktölsrecept och bestämde mig efter det för att inte köra på minmal beska trots allt. Får väl se om jag kommer att ångra det... smile

Bryggde ölen igår. Bestämde mig för att öka volymen och att göra en något svagare öl. Fick dessutom dåligt utbyte och därmed en ännu svagare öl. Nåja smile Nästa lördag ska den tappas över till sekundär med hjortronen. Slutgiltigt recept:

HNOSS HJORTRONÖL
Volym: 8 liter
Uppmätt OG: 1,051 (effektivitet 67 %)
Uppskattat FG: 1,013 (ABV 5,2 %)
IBU: 18

Malt:
800 g Vetemalt (Weyermann) (41 %)
600 g Pale ale malt (Weyermann) (31 %)
200 g Münchenermalt (Weyermann) (10 %)
200 g Havremalt (Thomas Fawcett) (10 %)
100 g Caramunich I (Weyermann) (5 %)

Jäst/jäsning:
Blandning: 2/3 US-05, 1/3 WB-06
6 dagar i primär
? dagar i sekundär, med 750 g hjortron

Humleschema:
12 g Styrian/Savinjski Goldings, pellets, 5,2 %, 60 min - 18 IBU

Mäskade i 90 minuter. Startemperatur 68,5 och sluttemperatur 66 grader.

Nyfiken, är hjortronölen provsmakad än?

Kenneth skrev:

Budweiser sägs ligga på 8 wink

Har den överguvudtaget en mätbar IBU? wink smile  big_smile

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH