Hjortronöl
Jag har en del hjortron liggandes i frysen och känner mig därför förstås sugen på att prova att brygga en hjortronöl. Tänker mig att en hyfsat stark öl med en stor andel vetemalt kan passa bra till hjortronsmaken.
Här är en receptskiss:
Volym: 7 liter
Recept:
800 g vetemalt (42 %) - hade gärna tagit mer men har inte mer hemma
600 g pale ale malt (31 %)
200 g münchenermalt (10 %)
200 g havremalt (10 %)
100 g caramunich (5 %)
7 g Perle pellets, 8,2 %, 60 min
200 g hjortron (sekundär)
Räknar med en effektivitet på 80 %, vilket skulle ge OG 1,069 och 18 IBU.
Jag tänkte pastörisera hjortronen, göra en puré utan kärnor och sedan låta det hela ligga och mysa i sekundären tills det smakar bra.
Har aldrig bryggt med frukt förut. Vad tror ni om mängden hjortron? 200 g är det jag har i frysen, men det finns ju frysta hjortron att köpa om det skulle behövas mer...
Funderar lite på vilken jäst jag ska använda också. Jag tänkte använda något av torrjästpaketen som jag har liggandes (S-04, US-05, Nottingham eller WB-06). Tänker mig nog något ganska neutralt, typ Nottingham eller US-05, eventuellt med en mindre andel WB-06 också för att få lite veteölsjästkaraktär (vill dock inte att denna ska dominera och kan nog inte jäsa vid lägre temperatur än 20 grader just nu).
Lite googlande har visat att det finns/funnits några kommersiella hjortronöl. Om nån av er har provat dem så vill jag gärna höra vad ni tyckte om dem!