Receptet ser väl ok ut.
Om du vill kan du flytta fram en av 5 minuters-givorna till 0 min för att bevara mer arom, men testa såhär
och testa på de andra sättet nästa gång så märker du vilket du tycker är bäst.
Ang. mashprofile så höll jag på med det i början, men lade ner. Istället började jag göra som så att jag alltid utgick från samma
mäskvolym oavsett recept och justerade receptet istället. Inte superekonomiskt, varje batch blir kanske 1-10:- dyrare vilket innebär ett par öre mer per glas/flaska. Men å andra sidan så gick det väldigt fort att lära sig "träffa sinna värden" dvs. att alltid landa på beräknat OG, volym osv.
Det i sin tur gjorde att jag kunde fokusera på andra delar av bryggningen som gjorde att kvaliten höjdes avsevärt.
En annan viktig grej i början är att mäta väldigt noga. Mät volymer och OG innan och efter kok. Mät sedan hur mycket vätska du förlorar i mäskkärlet. Dels binder malten ett par liter i sig själv, men det är ytterligare en del som blir kvar pga. lakkärlets utformning. Om du inte har falsk botten, då antar jag att förlusterna blir något mindre.
Genom att ta reda på alla dessa värden och mäta dem alltid till en början kan du med hjälp av beersmith(och andra liknande) räkna ut din effektivitet, Brewhouse Efficiency. Denna funktion hittar du upp i högra delen av beersmith. Normalt är den satt till 75% by default.
Det låter som en del extra arbete att göra allt detta, men tro mig, du lägger en bra grund som kommer underlätta alla dina bryggningar i framtiden. Utan denna får du på det hela taget annars jobba mer och vara iställd på varierande resultat.
Fly vs. Batch
Fly eller continuos sparging:
innebär att man under lakningen hela tiden tillsätter vatten till mäsken i samma takt som man lakar ur och håller maltbädden täckt med
ett jämnt lager vatten hela tiden. Det ska ge ngn procents högre effektivitet om man vet vad man gör, om inte kan det lätt bli pannkaka.
Nackdelarna är att att du behöver mer utrustning och att man kan laka ut malten förmycket och då får problem med bittra/beska bismaker.
Fördelar, kan innebära högre effektivitet säger somliga.
Batchspargning:
Enkel metod som till skillnad från fly går ut på att du
1. mäskar in, med ditt vatten, väntar 60-90 minuter beroende på mäsktemperatur osv.
2. under tiden värmer upp x antal liter vatten
3. När du tömt mäsk/lakkärlet och läst av din volym tillsätter du sedan varmvatten nog för att komma upp i din kokvolym.
Väntar ngn minut om man vill och öppnar sedan kranen igen och tappar ut det sista, och landar då på sin kok volym.
Fördelar med batchsparging är att du kan brygga med begränsad utrustning.
Dessutom kan du höja mäsktemperaturen genom att tillsätta varmare vatten i slutet eller i andra batchen väldigt enkelt.
Om man ska göra sk. stegmäskning med flysparging så krävs det en del extrautrustning och arbete.
Angående effektivitet på batchsparging så kan den ändå vara ganska effektiv.
Min eg. effektivitet ligger på 80% vilket är ett ganska bra värde, pga mitt lakkärl landar jag dock på strax under 80 pga förluster på ngn liter.
Jag räknar därför aldrig med 80% utan 77% då hamnar jag mitt i prick varje gång.
100% kommer du aldrig att komma upp i, det är ett "teoretiskt utbyte"
så fås genom att mala malten till mjöl och låta den rinna av genom en kaffefilterliknande mojäng på ett lab under ett par timmar.
ex.
steg 1 - du lakar ut 14 liter din kokvolym är 25 liter
steg 2 - du värmer upp 11 liter vatten till och tillsätter detta
steg 3 - lakar ut de sista 11 litrarna och landar på 25 liter.
Oftast så gör man så att OG't på din vört är något lägre än ditt slut OG, genom avdunstningen i koket kommer du sedan att landa på rätt
koncentration.
Man räknar ut det ganska lätt när vörten väl är i grytan.
Du börjar på 25 liter på 1.046 och vill ha ett slutligt OG på 1.052. Skippa första ettorna och nollorna i OG't och räkna såhär -
25 liter x OG-46 / OG-52 (slut-OG) = 22,11 liter
Genom att använda en sk. dipstick (en pinne du markerat upp varje liter på mätt efter din gryta) ser du när du är framme på din slut OG 1.52
genom att bara stoppa ner pinnen i grytan och läsa av. Skulle det återstå 15 minuter av koket och du redan är där, är det bara att späda med vatten. Genom att använda denna metoden så vet du hur starkt ölet kommer bli och hur många liter du kommer få. Det innebär att du även kan
justera din bittergiva upp eller ner så att den stämmer överens med volym och OG.
Dipstick -

Ang. krossning så vet jag inget bra trix, jag körde först med min kaffekvarn vilket tog en evighet för 5-6 kilo.
Byggde sedan om en pastamasking till maltkross som höll till 2 batcher. Köpte sedan en valskross från humle.
Till en början kan det vara ide att köpa krossad basmalt och krossa specialmalten med en ex brödkavel.
I ditt fall kanske det kan vara ide att mäska ut din slut OG och spända under tiden av koket, då får du ut mer öl på slutet.
Nackdelen är att du förlorar en del effektivitet och vört, men det är sådant man får brottas med eller enklare, bara acceptera och kompensera för.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio