Frågor ang volymer, boil/batchsize samt mäskning. Första All-grainförs

Hej!

Jag har under alla år trott att det är svårt att brygga öl, så jag har inte ens tagit reda på hur det går till.
Jag testade för några år sedan att  göra lite vin, men det blev en smärre katastrof och sedan dess så har jag inte jäst någonting. Inte ens bullar. smile

Men på gizmodo.com (som är en blogg som tar upp ditten och datten) så läste jag något inlägg om hembryggning. Inlägget i sig var totalt ointressant, men jag fick för mig att kolla upp hur man brygger öl hemma.
Några (ganska många) tiotal timmar spenderade på youtube och div forum så har jag nu börjat att inhandla div redskap och ingredienser.
Jag (syndade) har förra helgen tappat på flaska en coopersats (Real Ale) som jag dock modifierade till den graden att jag använde dextros och en annan jäst. Men det bryggförsöket var mest en parantes i min framtida bryggarkarriär. För nu är det dags, på riktigt!

Jag har precis fixat mig ett mäskkärl i form av kylbox, jag har inhandlat en kastrull på 15 lit och annan utrustning som behövs har jag sedan tidigare.

Nu sitter jag och filar på recept i BrewSmith. Men jag förstår mig inte riktigt på Equipment-valet och då även Batch och boil-size alternativen.
Min kastrull är ju som nämnt på 15lit. Detta motsvarar väl 4 gallon? (15/3,7)
Nu vet jag inte om jag har fel, men jag borde väl kunna koka ca 11-12liter i min kastrull. Eller blir det för tight?

Skall jag kanske skapa en egen post under Equipment eller har jag valt rätt när jag valt 4gallon?

Just nu när jag kryssar i "set boil vol based on eq." så har jag Batch på 15 och boil blir då 7,81lit.

Och en annan fundering är hur jag avgör vilken volym jag skall ha på mitt mäskvatten. Jag har tänkt tillämpa flysparging. Eller har metoden någon större betydelse? Vad lämpar sig bäst för första försöket?

Jag känner mig väldigt snurrig just nu och har väl knappt formulerat någon klar fråga. Hoppas ni förstår vad jag vill veta.

http://hpnanobrewery.blogspot.com/
På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]
Jäser: 1^6+5 Porter
Planer: Brygga mer

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-03 23:09:55)

Sv: Frågor ang volymer, boil/batchsize samt mäskning. Första All-grainförs

Om du lägger till en "New" på my eq, så kan du skriva in dina värden där i ex. volymen på kylväskan, grytan osv.
evaporation och sådant är från början satta till standardvärden, dessa får du ändra med tiden som du lär känna ditt system.

Om du gjort en ny template med din utrustning och sedan går tillbaka till receptfönstret och sätter batchsize till ex. 11 liter så kommer boil volume att hamna på 12.59 liter. Det borde gå att klara i din gryta om man passar den vid uppkok och bittergivan.

Angående lakning och mäskning, det lätta med batchspargning är att du kan pytsa i ex. 11 liter vatten i kylväskan och få ut ca 6 liter beroende på mängd malt. Fick du ut 6 liter och ska ha 12,59 ~ 12,6 liter är det sålunda bara att andra lakningen tillsätta 6,6 liter vatten och PANG!
så är du hemma med dina 12,6liter redo att börja kokas.
Under mäskningen kommer malten att dra till sig runt 1+ liter/kg malt så det får man kompensera för sedan.

Du får räkna med att du förlorar ngn liter under resans gång.
Först genom avdunstning i koket, sedan till kalldruv efter kylning, ngn deciliter i slangarna du använder och lite till grumset i botten av jäshinken.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Många tack för din input!

Detta är receptet jag knåpat ihop nu efter de rätade frågetecknen jag hade:

2,70 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 77,14 %
0,50 kg Caramunich Malt (90,0 EBC) Grain 14,29 %
0,30 kg Vetemalt (5,9 EBC) Grain 8,57 %

10,00 gm Simcoe [12,90 %] (60 min) Hops 21,6 IBU

5,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (30 min) Hops 6,1 IBU

10,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (20 min) Hops 9,6 IBU

15,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (10 min) Hops 8,6 IBU

15,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (5 min) Hops 4,7 IBU
30,00 gm Cascade [6,30 %] (5 min) Hops 6,5 IBU

30,00 gm Cascade [6,30 %] (0 min) (Aroma Hop-Steep) Hops - 

Est Original Gravity: 1,072 SG
Est Final Gravity: 1,018 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,98 %
Bitterness: 57,1 IBU
Est Color: 26,1 EBC

Jag lyckas inte riktigt förstå hur jag skall få till min "mash Profile", men det är inte den viktigaste biten i receptet.

Så rekomenderas att batchsparga? Vad skiljer gentemot en flysparging? Vilken är mest effektiv?

Vad säger ni om receptet? Skall jag köra på det som det ser ut, eller rekomenderas några ändringar?

Nästa problem blir hur jag skall krossa malten.. Har inte råd med en kvarn just nu. sad Men jag har en fin liten mortel som kommer till användning. smile

På flaska: IPA C², Farfars Imperial Stout, IPA M. Castra, Samuel Smith Oatmeal Stout Clone, Eriks Special Bitter, Not so Pale Citra Ale, New Chaos IIPA, Imperial Stout, Barley Winter [i]The Revenge of the Cardamom[/i], Hp's Apa [i]The Cardamom Strikes Again[/i]

4 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-04 11:00:08)

Receptet ser väl ok ut.
Om du vill kan du flytta fram en av 5 minuters-givorna till 0 min för att bevara mer arom, men testa såhär
och testa på de andra sättet nästa gång så märker du vilket du tycker är bäst.

Ang. mashprofile så höll jag på med det i början, men lade ner. Istället började jag göra som så att jag alltid utgick från samma
mäskvolym oavsett recept och justerade receptet istället. Inte superekonomiskt, varje batch blir kanske 1-10:- dyrare vilket innebär ett par öre mer per glas/flaska. Men å andra sidan så gick det väldigt fort att lära sig "träffa sinna värden" dvs. att alltid landa på beräknat OG, volym osv.
Det i sin tur gjorde att jag kunde fokusera på andra delar av bryggningen som gjorde att kvaliten höjdes avsevärt.

En annan viktig grej i början är att mäta väldigt noga. Mät volymer och OG innan och efter kok. Mät sedan hur mycket vätska du förlorar i mäskkärlet. Dels binder malten ett par liter i sig själv, men det är ytterligare en del som blir kvar pga. lakkärlets utformning. Om du inte har falsk botten, då antar jag att förlusterna blir något mindre.

Genom att ta reda på alla dessa värden och mäta dem alltid till en början kan du med hjälp av beersmith(och andra liknande) räkna ut din effektivitet, Brewhouse Efficiency. Denna funktion hittar du upp i högra delen av beersmith. Normalt är den satt till 75% by default.

Det låter som en del extra arbete att göra allt detta, men tro mig, du lägger en bra grund som kommer underlätta alla dina bryggningar i framtiden. Utan denna får du på det hela taget annars jobba mer och vara iställd på varierande resultat.

Fly vs. Batch

Fly eller continuos sparging:
innebär att man under lakningen hela tiden tillsätter vatten till mäsken i samma takt som man lakar ur och håller maltbädden täckt med
ett jämnt lager vatten hela tiden. Det ska ge ngn procents högre effektivitet om man vet vad man gör, om inte kan det lätt bli pannkaka.
Nackdelarna är att att du behöver mer utrustning och att man kan laka ut malten förmycket och då får problem med bittra/beska bismaker.
Fördelar, kan innebära högre effektivitet säger somliga.

Batchspargning:
Enkel metod som till skillnad från fly går ut på att du
1. mäskar in, med ditt vatten, väntar 60-90 minuter beroende på mäsktemperatur osv.
2. under tiden värmer upp x antal liter vatten
3. När du tömt mäsk/lakkärlet och läst av din volym tillsätter du sedan varmvatten nog för att komma upp i din kokvolym.
    Väntar ngn minut om man vill och öppnar sedan kranen igen och tappar ut det sista, och landar då på sin kok volym.

Fördelar med batchsparging är att du kan brygga med begränsad utrustning.
Dessutom kan du höja mäsktemperaturen genom att tillsätta varmare vatten i slutet eller i andra batchen väldigt enkelt.
Om man ska göra sk. stegmäskning med flysparging så krävs det en del extrautrustning och arbete.
Angående effektivitet på batchsparging så kan den ändå vara ganska effektiv.
Min eg. effektivitet ligger på 80% vilket är ett ganska bra värde, pga mitt lakkärl landar jag dock på strax under 80 pga förluster på ngn liter.
Jag räknar därför aldrig med 80% utan 77% då hamnar jag mitt i prick varje gång.

100% kommer du aldrig att komma upp i, det är ett "teoretiskt utbyte"
så fås genom att mala malten till mjöl och låta den rinna av genom en kaffefilterliknande mojäng på ett lab under ett par timmar.

ex.

steg 1 - du lakar ut 14 liter din kokvolym är 25 liter
steg 2 - du värmer upp 11 liter vatten till och tillsätter detta
steg 3 - lakar ut de sista 11 litrarna och landar på 25 liter.

Oftast så gör man så att OG't på din vört är något lägre än ditt slut OG, genom avdunstningen i koket kommer du sedan att landa på rätt
koncentration.

Man räknar ut det ganska lätt när vörten väl är i grytan.

Du börjar på 25 liter på 1.046 och vill ha ett slutligt OG på 1.052. Skippa första  ettorna och nollorna i OG't och räkna såhär -

25 liter x OG-46 / OG-52 (slut-OG) = 22,11 liter
Genom att använda en sk. dipstick (en pinne du markerat upp varje liter på mätt efter din gryta) ser du när du är framme på din slut OG 1.52
genom att bara stoppa ner pinnen i grytan och läsa av. Skulle det återstå 15 minuter av koket och du redan är där, är det bara att späda med vatten.  Genom att använda denna metoden så vet du hur starkt ölet kommer bli och hur många liter du kommer få. Det innebär att du även kan
justera din bittergiva upp eller ner så att den stämmer överens med volym och OG.

Dipstick -
http://silverlucebrewery.files.wordpress.com/2008/08/mini-dipstick.jpg

Ang. krossning så vet jag inget bra trix, jag körde först med min kaffekvarn vilket tog en evighet för 5-6 kilo.
Byggde sedan om en pastamasking till maltkross som höll till 2 batcher. Köpte sedan en valskross från humle.

Till en början kan det vara ide att köpa krossad basmalt och krossa specialmalten med en ex brödkavel.

I ditt fall kanske det kan vara ide att mäska ut din slut OG och spända under tiden av koket, då får du ut mer öl på slutet.
Nackdelen är att du förlorar en del effektivitet och vört, men det är sådant man får brottas med eller enklare, bara acceptera och kompensera för.

www.bryggradio.com

Återigen ett stort tack för ditt svar! Väldigt bra förklarat!
Särskilt det lilla tipset hur man kan räkna ut vid vilken volym man har det förväntade OG:t. Det är sådana små tips som kommer att underlätta i längden!
Jag har inte använt mitt mäskkärl än, men jag har hällt i vatten och sett hur mycket jag har kvar i det efter att ha tappat ur vattnet.. Ca 6-8dl vätska är kvar. Jag fick tappkranen lite för högt upp. Det blir bättre på nästa försök. En kylbag kostar trots allt bara 150kr.

Ang OG förresten. Vad jag läst är att man mäter vid ca 20gr. Hur mäter man då innan kokningen. Finns det någon tabell för temperaturkompensation?

Det kommer nog att bli en första all-grainbryggning idag! Skall börja förbereda nu, och även fixa mig en bryggbok..
Tack för hjälpen!

6 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-04 11:16:14)

Bra gjort!

Jupp, kolla din hydrometer, på  baksidan av skalan brukar det stå vilken kalibreringstemperatur den har.
Jag har två som är kalibrerade på 20 en och en som är kalibrerad på 21 eller 22 tror jag.

Känner inte till vilken faktor man ska räkna med, men i beersmith finns det ett verktyg för detta som heter "Hydrometer Adjust"
du hittar det i vänstra kolumnen rätt långt ner under "trädet" Tools.

Red house painters?

www.bryggradio.com

RHP indeed! Något av det bästa man kan lyssna på. Även om jag inte är lika insnöad på dem nu som jag var för tio år sedan. Kanske drar på lite RHP till min första riktiga bryggning. smile
För er som inte fattar vad vi pratar om http://www.youtube.com/watch?v=M1u0vdIke2E

Nu skall jag hämta ut ett nyankommet paket ifrån hulmegården! Helt otroligt vilken snabb service!

Pust. Har nu mäskat. Det gick väl sådär.

Först så körde jag i 11lit vatten och hamnade på temperaturen 67.
Detta kändes ganska bra, så jag lämnade mäsken i strax under en timma. När jag kom åter var tempen 65.
Jag började tappa ur försiktigt, cirkulerade om ett par liter så det blev lite klarare. Inte lätt att se med tanke på färgen. smile
Sedan när det runnit klart så stängde jag kranen och fyllde på med 5lit vatten (då jag redan fått ut 8lit).
Jag röde lite gran och lät sedan stå i ca 10 min innan jag tappade ut detta.

Mitt problem är att jag nu hamnar på OG 40 (efter temperaturjustering) Inte alls effektivt med tanke på att jag ville hamna på 72.
Kan jag göra något nu innan jag kokar eller skall jag bara köra vidare och acceptera läget?

Snälla hjälp! (snabbt!) smile

Två saker kan du göra.

1. koka längre så att vörten kondenseras och koncentreras. Det ger dig en vört med högre OG. Ger du vörten 2 timmar borde du kunna koka ner vörten till 1.060 eller mer.  Sedan kan du alltid späda ut igen om du vill.  Tänk dock på att ölets bitterhet kommer att öka, du vill kanske sänka bitterheten i ölet?

2. tillsätt socker.  700gram om du vill komma upp i 1.065 cirka.

Satsa på alternativ 1. Socker kan du tillsätta efter om du fortfarande inte är nöjd.

Mvh
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Jag har maltextrakt. Muntons Medium spraymalt. Skall jag möjligtvis använda den..?

Annars så får jag helt enkel sikta på ett lägre OG. Dock lite högre än 40.

Tack för hjälpen!

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2010-06-04 18:49:42)

klart, dunka i den påsen, lägg in siffrorna i beersmith så kommer du upp ett par punkter.
Släng i 5-10% socker också om det skulle behövas.

www.bryggradio.com

Såhär dagen efter när jag har funderat lite så har jag en teori.
Jag tror att jag pga utebliven maltkross fick en dålig effektivitet på mäskningen. Jag improviserade med en mixer, men var kanske för försiktig, så det var nog en hel del malt som inte blev krossad.

Efter ovanstående tips så slängde jag i 500g maltextrakt och även 250g socker.
Efter att ha kokat i nästan 120min så fick jag ut tio liter till jäsning. OG låg då på planerade 72.

Jäsningen satte igång någon gång under natten/morgonen så det bubblade för fullt när jag vaknade.

Det blev lite annat recept än vad jag planerade först, men jag är ändå spänd på hur slutresultatet kommer att bli.
Nu jäser jag primären i 4 dagar ca, och tappar sedan över för sekundären i ca 7 dagra och de tre sista med 30g Cascadekottar.

Receptet:
Obs, min effektivitet hamnade på 44% så det ser starkare ut än vad det blev.
Planerad batch 11lit, blev till 10lit.

,50 kg Amber Dry Extract (24,6 EBC) Dry Extract 11,76 %
2,70 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 63,53 %
0,50 kg Caramunich Malt (90,0 EBC) Grain 11,76 %
0,30 kg Vetemalt (5,9 EBC) Grain 7,06 %
0,25 kg Sugar, Table (Sucrose) (2,0 EBC) Sugar 5,88 %

10,00 gm Simcoe [12,90 %] (60 min) Hops 23,6 IBU
5,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (30 min) Hops 6,6 IBU
10,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (20 min) Hops 10,5 IBU
15,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (10 min) Hops 9,4 IBU
15,00 gm Amarillo Gold [8,50 %] (5 min) Hops 5,2 IBU
30,00 gm Cascade [6,30 %] (0 min) (Aroma Hop-Steep) Hops - 
1 Pkgs SafAle American Ale (DCL Yeast #S-05) Yeast-Ale

30,00 gm Cascade [6,30 %] (Dry Hop 3 days) Hops -

Ett gott råd är att välja tidpunkt på när du tappar om till sekundären när primärjäsningen är över, inte efter ett förutbestämt antal dagar.  Ibland är jäsningen över på ett par dagar, ibland behöver jästen 2 veckor att äta upp all socker.  I ditt fall, med ett så pass högt OG, behöver säkert jästen lite tid att jobba igenom ölen.  När ploppandet sjunkit drastiskt kan du tappa om.

/Pål

Ok. När kan man senare vara nöjd med sekundärjäsningen? Är det mera OG-bestämt?

Sekundären brukar inte sänka OG speciellt mycket möjligt någon pinne eller två. Sekundären är till för att låta den jäst som finns kvar att sjunka till botten och att säkerställa att din öl blir så klar och god som möjligt.

Jag brukar som regel(läs:oftast) på ale köra en vecka primär och en dryg vecka sekundär. Bubblandet brukar vara över efter fyra dagar ungefär i primären. Sekundären får gärna vara längre. Men som alltid är lagom bäst.

/Hans

Jag brukar som regel låta mina ales få 3 veckor i sekundären, ibland längre (för att jag inte får tummen ut), de två sista veckorna får ölet stå lite kallare, 10-14C. beroende på säsong.  Som sagt, det handlar om klarning och mognad.

Måste flika in och säga att Red House Painters är underbara!

http://chubbsnanobryggeri.blogspot.com/

Igår tappade jag om ifrån pri till sek. Och jag började även med förberedelser för ett nytt kok idag.
Jag vägde och "malde" (mixade) malten. Och då upptäckte jag att jag inte alls bryggt en IPA. Jag har på något vit fått för mig att jag använde caramunich I, men jag hade använt Dark Crystal. Jag tyckte väl att ölen var lite väl mörk..
Det trista var att jag upptäckte detta efter att jag malt klart och sedan blandat malten till dagens kok. Tänkte göra en APA, men det kommer snarare att bli en ADA..
Nu är väl inte detta hela världen, men lite störigt är det allt när man inte kan kalla ölen IPA. Den klassar liksom inte in någonstans.
OG. 72
FG runt 16
EC. 57, tror dock att det är lite ljusare.
IBU. 57

Just nu kallar jag den iaf Housepainter's Very Dark IPA

Nu skall här värmas upp mäskvatten till nästa bryggd. Jag hoppas på en bättre effektivitet denna gången.
Receptet blev som följer:

2,80 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC) Grain 82,84 %
0,40 kg Dark Crystal (300,0 EBC) Grain 11,83 %
0,18 kg Caramunich Malt (90,0 EBC) Grain 5,33 %
5,00 gm Simcoe [12,90 %] (60 min) Hops 10,9 IBU
10,00 gm Warrior [15,80 %] (15 min) Hops 14,7 IBU
10,00 gm Warrior [15,80 %] (5 min) Hops 5,9 IBU
10,00 gm Warrior [15,80 %] (0 min) Hops - 

Est Original Gravity: 1,060 SG
Est Final Gravity: 1,015 SG
Estimated Alcohol by Vol: 5,78 %
Bitterness: 31,5 IBU
Est Color: 45,3 EBC

Vid og på 72 är det väl egentligen en IPA heller, snarare en DIPA, så om det är tanken som räknas what' in a name? Annars är det väl en Amber Ale du har gjort rent färgmässigt? Kalla den Double Amber ale, vet ja!

Tycker mer att det är mot Barley Wine hållet.
När jag räknar på %vol så får jag 7,35 (OG-FG)*0,105*1,25
Med en färg på 57 och ett IBU på 57 så stämmer det också in rätt bra på en BW.

Men det spelar inte så stor roll, tror att det blir riktigt bra.

Behöver jag tillsätta någon mer jäst inför primningen sen? Eller lever jästen kvar utan problem?

Jag fick en bättre effektivitet på min mäskning idag. Jag mixade malten lite längre än sist. Dock blev det nog lite för fint då det efter ett tag rann lite väl långsamt. Var ett topplager som var väldigt kompakt. Så jag fick stänga kranen och röra runt lite i mäsken innan jag kunde tappa vidare. Lakningen rann på bra.

Nu är jag inne på aromhumlingen på mitt kok. Snart dags för kylning. Det luktar verkligen gott!

Jäst håller sig levande i flera månader.  Det är egentligen bara om du har lagrat vid noll grader länge som du behöver oroa dig.

/Pål