Wieneröl
Tänkte jag gör en ny tråd av detta i stället för att kapa den utmärkta tråden om mexikansk wiener.
Som hårdnackad överjäsare med endast misslyckanden på min lista av underjäsningsförsök tänkte jag likväl att jag skulle ge det en chans till: Wieneröl till påsk.
Efter lite bakgrundsforskning har jag fått följande idé till recept (trivialt gränsande till ointressant):
100% Wienermalt (från Weyermann). Mäskar vid 67°C i 90 minuter, utmäskning vid 75°C.
25 IBU från Hallertauer Mittelfrüh, 75% vid 60 minuter och 25% vid 15 minuter.
2782PC Staro-Prague, 2L förkultur.
Men eftersom jag misslyckats kapitalt med mina tidigare lagerbrygder (de har varit astringenta, disiga och dåliga i största allmänhet) så vore jag jätteglad om jag kan få lite kommentarer och pekare.
1. Är det en bra idé att köra 100% wienermalt? Blir färgen ok? Tänkte att om jag mäskar högt behöver jag inte blanda i någon cara-fluff för smakens skull. Men hur blir det med skummet?
2. Tänkte tillsätta 8g (2 tsk) MgSO4 till 25 liter för att närma mig Wiens vattenprofil, och för att få ungefär rätt Cl2/SO4-kvot. Det låter mycket i mina öron, vad tror ni?
3. Vilken är den lämpliga jästen för den här stilen? Staro-Prague ser ju väldigt lovande ut, och den verkar vara populär för Wieneröl, men vad skulle ni ha valt?
4. Jag tänkte göra en förkultur på 2 liter som jag kyler ner till jästemp (10°C) efter 18 timmar, och sedan tillsätta den till den likaledes nerkylda vörten. Sedan får det stå tills det är färdigjäst, plus några dagar, varefter jag sänker temperaturen till 0°C och lagrar (fortfarande i samma kärl) till någon vecka innan påsk. Tappar på fat, kolsyrar och dricker. Borde jag tappa om den ytterligare någon gång under processen för att undvika jästsmak, eller bör jag lita på jästens rensande egenskaper och låta den ligga kvar?
5. Hinner man brygga en sådan här öl från inmäskning till tappkran på 10 veckor, eller behöver den längre tid?
Tacksam för alla kommentarer och synpunkter!
/Per