Wieneröl

Tänkte jag gör en ny tråd av detta i stället för att kapa den utmärkta tråden om mexikansk wiener.

Som hårdnackad överjäsare med endast misslyckanden på min lista av underjäsningsförsök tänkte jag likväl att jag skulle ge det en chans till: Wieneröl till påsk.

Efter lite bakgrundsforskning har jag fått följande idé till recept (trivialt gränsande till ointressant):

100% Wienermalt (från Weyermann). Mäskar vid 67°C i 90 minuter, utmäskning vid 75°C.
25 IBU från Hallertauer Mittelfrüh, 75% vid 60 minuter och 25% vid 15 minuter.
2782PC Staro-Prague, 2L förkultur.

Men eftersom jag misslyckats kapitalt med mina tidigare lagerbrygder (de har varit astringenta, disiga och dåliga i största allmänhet) så vore jag jätteglad om jag kan få lite kommentarer och pekare.

1. Är det en bra idé att köra 100% wienermalt? Blir färgen ok? Tänkte att om jag mäskar högt behöver jag inte blanda i någon cara-fluff för smakens skull. Men hur blir det med skummet?
2. Tänkte tillsätta 8g (2 tsk) MgSO4 till 25 liter för att närma mig Wiens vattenprofil, och för att få ungefär rätt Cl2/SO4-kvot. Det låter mycket i mina öron, vad tror ni?
3. Vilken är den lämpliga jästen för den här stilen? Staro-Prague ser ju väldigt lovande ut, och den verkar vara populär för Wieneröl, men vad skulle ni ha valt?
4. Jag tänkte göra en förkultur på 2 liter som jag kyler ner till jästemp (10°C) efter 18 timmar, och sedan tillsätta den till den likaledes nerkylda vörten. Sedan får det stå tills det är färdigjäst, plus några dagar, varefter jag sänker temperaturen till 0°C och lagrar (fortfarande i samma kärl) till någon vecka innan påsk. Tappar på fat, kolsyrar och dricker. Borde jag tappa om den ytterligare någon gång under processen för att undvika jästsmak, eller bör jag lita på jästens rensande egenskaper och låta den ligga kvar?
5. Hinner man brygga en sådan här öl från inmäskning till tappkran på 10 veckor, eller behöver den längre tid?

Tacksam för alla kommentarer och synpunkter!
/Per

Think globally. Drink locally.

Sv: Wieneröl

Jag är inge vidare bra på öltypen, men bättre på det tekniska:

1. Du landar på en färg runt 10 EBC, vilket är alldeles för ljust för Wiener. Det är trots allt klassat som mörk lager...
2. Om du har ett väldigt sulfatfattigt vatten låter 2 gram bra, eftersom du får 125 mg/l från 2 gram och vill till just 125. Annars kan du minska något. Men använd våg! Teskedar diffar lite för mycket för vattentillsatser, tycker jag.
3. Wyeast själv rekommenderar 2124, 2308 och 2633. http://www.wyeastlab.com/hb_styledetails.cfm?ID=129
4. Om detta tvistar de lärde. Personligen rekommenderar jag definitivt att du tappar om till sekundär, eftersom jag upplever att jag får en friskare smak och inte riskerar att få konstiga bismaker eller drabbas av autolys. Men andra säger annorlunda, det finns säkert 50 trådar här som tarupp det. Om du nu har misslyckats tidigare - varför inte göra tvärtom från förra gångerna? Däremot kan det kanske vara på sin plats att göra en diacetylrast.
5. Inga problem alls. Primärjäsningen bör inte ta längre tid än 4 veckor och sekundären 2, plus 2 veckor för kolsyran. Sedan ska den ju lagras men det är ju en annan femma...

Lycka till!

Till att börja med måste jag säga att jag har liten erfarenhet av wienermalt.
Men lite allmänna råd om lagerbryggning.

- Oerhört viktigt med en rejäl mängd jäst. Antingen göra en stor förkultur eller många påsar torrjäst. Jästvalet beror på vilken profil du vill ha på ölet. Ska det vara väl utjäst (torrt) eller ska det vara maltigt?
- Enligt vad de flesta säger är det bättre att jäsa förkulturen vid ungefär samma temperatur som man jäser ölet.
- Jag brukar försöka jäsa runt 12ºC, vid lägre temperaturer så ökar risken att jäsningen blir väldligt trög
- Koka vörten ordentligt ("rullande kok") 75-90 minuter, bort med DMS och disighet
- Laka inte för varmt (lakvattnet max 78ºC) eller för länge för att undvika astringens. Avbryt hellre lakningen för tidigt än för sent. Mjölksyra i lakvattnet underlättar att förhindra att pH blir för högt under lakningen. Prova med 1-2 ml/10 liter lakvatten.
- Färsk humle, ta inte någon gammal öppnad humlepåse. Helt rätt med en lågalfasort som Mittelfrüh.
- 8 gram MgSO4 låter alldeles för mycket i mina öron också.  Hälften är nog bättre.
- Om man räknar med kanske två veckors jäsning så får du åtta veckors kallagring. Det känns som på gränsen.
- Jag skulle tappa om efter primärjäsningen, 10 veckor på gammal jäst och druv kan inte vara bra.

Hej Peps.

Jag utger mig inte för att vara någon lager- eller wienerexpert men några råd kan jag ge dig.

1. Nu har jag inte min Promash framför mig, så jag kan inte räkna på hur mycket EBC du får med 100% Wienermalt. 10 EBC är nog i ljusaste laget, jag har för mig att Wiener börjar vid gyllene och det är väl cirka 13/14 EBC? och slutar vid 35/40 EBC. 

Jag skulle ha i cirka 10% CaraHell både för smakens, skummets och färgens skull.  Ville du inte ha i karamellmalt kan du ju ha i 1% svartmalt eller kanske en 10-20% münchnermalt?  I minsta fall skulle jag ha i CaraPils/CaraFoam, cirka 10%, för skummet och stabiliteten.

2. Vattenjustering är något jag just börjat titta på - kan inte hjälpa dig.

3. Jag skulle rekommendera Bohemian lager 2124, en bra kompromiss mellan tjeckisk och tysk jäst. 

4. När man jäser lager skall man alltid tappa om från primär till sekundär.  Smaken skall vara så ren som möjligt och det betyder att så fort jäsningen är över så skall ölet tappas från jästkakan så att man slipper onödig smaksättning från jästen.  På samma vis bör man helst undvika kalldruv innan man tillsätter jästen, dvs att tappa om från en hink till en annan när kalldruven lagt sig.

Flera jäster, i regel de tjeckiska och definitivt Wyeast 2124, genererar diacetyl och man brukar rekommendera en diacetylrast på 24-36 timmar efter fullbordad primärjäsning, särskillt om du följer Kenneths råd och jäser i den högre temperaturskalan.  Med ett långt kok och lägre jästemperatur (8-10C) genereras mindre diacetyl men som Kenneth säger blir jäsningen ofta trögare.  Och diacetylrasten, dvs låt hinken stå i normal rumstemperatur i 24 timmar, är något man kan kosta på sig oavsett.  Så jag skulle följa Kenneths råd och använda en diacetylrast vid primärens slut.

2 liter förkultur kan vara för lite.  Jamil Z, MrMalty, brukar rekommendera 4 Wyeast activator smack packs för en normal lager på 20 liter eller en förkultur på 4 liter!  Kolla på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html så får du hjälp att räkna fram hur mycket du behöver.

5. 10 veckor är i kortaste laget.  Skall man klara det måste man se till att ha rikligt med livskraftig och väl syresatt jäst till att börja med.  Definitivt bör du tappa om så att du inte tar med kalldruven.  Jäs vid en högre temperatur, 12 grader och använd en 24 timmars diacetylrast när SG har nått 1.015-1.016.  Skulle rekommendera att jäsa i hink med tappkran så att du utan att behöva öppna locket kan följa jäsningens gång.   Vid optimala förhållanden tar primären 14-21 dagar.

Efter diacetylrasten tappar du genast om till sekundär och stället tillbaka ölet i kylen/kylrummet vid 10-12 grader. Om du har möjlighet att styra temperaturen är detta förträffligt.  Efter 5 dagar skall du nämligen varje dag sänka temperaturen med 2 grader.  Helt ner till 1-2 grader.  Det bör alltså ta cirka fem dagar.  Låt stå vid 1-2 grader i 5 dagar, rör därefter i isingglass/gelatin och låt står några till (3-5).  Nu är ölet klart att tappas om till sin sista förvaring, ungefär 35-45 dagar efter bryggning.

Om du skall servera ölet på corneliusfat så tappar du om till det och lagrar fatet vid 0-2C. i ytterligare 3-4 veckor innan du kolsyrar ölet.  Skall det på flaska tappar du om till primningshink, primar och tappar på flaska.  Låt flaskorna stå i rumstemp i 14 dagar och kallt 0C tills det är dags att korka upp. 

Lycka till
Pål

Har inte bryggt på ett jävla tag men börjar blir rejält sugen nu.

Hej Portogisen,
Bra beskrivning!
Jag brukar kolsyra ölen så fort den nått sin slutförvaring.
Mest för att driva bort all syre som kan ha kommit dit vid tappningen till fatet.
Vad vinner man på att vänta 3-4 veckor med kolsyrningen när ölen nått fatet?

/Kjell

Kjell skrev:

Vad vinner man på att vänta 3-4 veckor med kolsyrningen när ölen nått fatet?

/Kjell

Hej Kjell,

ingenting, tror jag. Själv använder jag numera bara flaskor, men min gissning är att kolsyra är det sista man gör i fat.  Min erfarenhet är att man hela tiden (pga av läckage etc) får fylla på med mer CO2 under tiden ölet är kolsyrat i fatet, så min gissning är nog baserat på att man av ren sparsamhet väljer att kolsyra så sent som möjligt i processen, men jag kan säkert ha fel.  Det ger nog iallafall ingen skillnad på ölets kvalitet vilket alternativ man nu än väljer.

När det gäller primning är det en annan sak.  Framfäörallt för att kolsyrejäsningen måste få tid att sätta sig och en viss avfällning måste ske i flaskan innan ölet är redo att drickas.  Sedan är det skönt att slippa tillsätta ny jäst vid primningen, något som blir ett måste om ölet lagrats länge och kallt.

/Pål

Hej alla!

Tack för svaren, det känns som att jag fått en bra bild av hur jäsningen och lagringen bör gå till. Diacetylrast kör jag alltid. Några följdfrågor dyker upp:

- Är det viktigt/nödvändigt att tappa om mellan sekundär och lagring? Kan jag inte bara fortsätta i sekundärkärlet tills det är klart? Jag kör med protafloc mot slutet av koket, så klarningen efter sekundären borde jag väl klara mig utan?

- Angående färgen så vet jag erfarenhetsmässigt att min process generellt ger mörkare öl än vad beräkningarna ger vid handen; om det beror på karamellisering under koket eller (värre) på oxidering orsakad av lakningen vet jag ännu inte. Icke desto mindre så ger mina kalkyler (Daniels mha BeerAlchemy) ett beräknat EBC på 24 med 100% wienermalt vid OG 1.050. Gedman - har du möjlighet att dubbelkolla så mitt system inte räknar åt skogen fel (kolla inställningarna också, 10 SRM ~ 24 EBC)?

- Vad gäller vattnet så bor jag i Göteborg, så det enda det finns gott om i dricksvattnet är karbonat. Jag siktar givetvis mot Wiens vattenprofil, så 8g MgSO4 och 2,5g CaCO3 borde ta mig tillräckligt nära. Har tidigare varit försiktig med min vattenjustering, men har nyligen bestämt mig att prova att göra tvärtom: ta ut svängarna. Kan säga att det är brutala mängder salt man skall ha i för att komma till Burton-on-Trent. Men det verkar funka, senaste bittern blev mitt i prick.

- Vad tror ni om mäskningen? Duger det med endast en försockringsrast, och kommer 67°C vara lagom för att få tillräcklig restsötma? Jag är ute efter en maltig snarare än en torr öl. Är heller absolut inte främmande för att ha i lite carapils, men klarar jag mig utan så desto bättre. Kör dekoktion för utmäskningen, så där kommer ju lite färg och melanoidiner också.

/Per

Hej Per.

visst kan du använda sekundären för lagringen också.  Jag brukar låta sekundären stå i minst 4 veckor tills det är dags för primning och buteljering.  Jag använder också protafloc men tycker inte det räcker för att göra ett så klart öl som vill ha för vissa typer, då brukar jag avsluta sekundären med isinglass.

Men i ditt fall vill du ju få ölet klart snabbt och då tror jag att det är bra att få ölet på sitt slutliga medium så tidigt som möjligt, så att smaken får stabiliseras och mogna på fat eller flaska innan konsumtion.  En viss avfällning sker ju även på sekundären och jag tror du vill komma från den så tidigt som möjligt.

/Pål

Hej igen Per.

Kollade nu när jag kom hem och fann att färgen blir runt 11 EBC (5.35 kg och 25 liter).  Wienermalt ligger på 7 EBC.  Så ville du ha den lite mörkare får du kanske slänga i lite mörkare malt, som sagt lite karamellmalt, chokladmalt/svartmalt och/eller münchenermalt.  Men det viktigaste är väl att du blir nöjd med färgen, eller tänkte du ställa upp i en tävling med ölen?

När det gäller mäskningen så är nog 65C helt OK.  Det är också den temp som Jamil Z rekommenderar för sin Vienna i boken Brewing Classic Styles.  Men det är ju inte bara utjäsningen som avgör maltigheten. Münchener Helles är ju också en maltig öl men den är samtidigt en väl utjäst öl.  Jästen är nog lika så viktig, vill man ha en maltig öl bör man välja en jäst som framhäver maltigheten, typ Wyeast Bavarian Lager t.ex.  Jamil förordar f.ö. Wyeast 2308 Munich Lager till sin Wieneröl.

/Pål

Jag bryggde en Wiener som var med i domartävlingen på SM för ett år sedan. Den fick 36 poäng av 50. Kommentarerna var bla. för ljus färg, för lite skum och lite för estrig/fruktig smak. En av domarna ville också ha lite mer humle men de andra verkade tycka det var ok.

Receptet var i korta drag:

Volym 20 l
OG 52,4
FG 14,5
IBU 23
EBC 17

Wienermalt 96%
Melanoidinmalt 4%

Hallertauer Mittelfrüh 46 g 90 min
Hallertauer Mittelfrüh 15 g 45 min
Saaz 10 g 10 min
Saaz 10 g 1 min

Salter 1g CaCO3 i mäsken.

Stegmäskning 40° 10 min, 61° 25 min, 71° 10 min + dekoktion med kok 10 min, utmäskning 75° 10 min.

Jäst BC #2308 Munich lager. Primärjäsning 10,5-11,5° i 13 dagar, diacetylrast 15° i 3 dagar, lagring ca 2° i 1 månad innan SM-bedömningen.

Jag har planerat att brygga Wiener igen så snart jag får fart på jästen. Jag har fryst BC 2308 från förra året men det verkar gå trögt att få fart på den.

Här är några av mina synpunkter på dina frågor:

1. Som många har påpekat blir det för ljust med enbart wienermalt. Jag lutar åt något sånt här nästa gång:

wienermalt 60%
münchnermalt 30%
carahell 5% (bla. för bättre skum)
melanoidinmalt 3%
caramünch II 1,5%

Kommer troligen köra Tettnanger som smakhumle nästa gång, det funkar bra tillsammans med Saazaromen.

2. Smaken är som baken men jag tror inte sulfaterna passar i Wieneröl, jag vill ha mjuk och fin beska. Så det enda jag tillsätter mitt väldigt mjuka vatten är lite CaCO3 för att kompensera pH-sänkningen från den mörka malten. Möjligen kunde man ha lite NaCl men jag tror det blir för sött tillsammans med karamellmalten.

3. Jag tycker BC 2308 passar bra, men jag tillsatte nog för lite jäst förra gången. BC 2124 går säkert också bra, det är en trevlig jäst som kanske ger lite maltigare och rundare smak än 2308, men det beror på en massa andra faktorer också.

4. Se de andras kommentarer, speciellt diacetylrasten är viktig.

5. Som de andra skrivit så är tiden lite tight, ölen från förra året blev märkbart bättre efter 2-3 månaders lagring. Men det var svårt att få den att räcka så länge... :-)

Ska bli kul att höra om resultatet, nu måste jag gå och gulla med jästen lite och se om den kommit igång!

/Fredrik

Hej!

Hmm, det verkar vara ganska stora skillnader på de olika färgberäkningsformlerna. Med Morey får jag 12.7 EBC, men med Daniels får jag 24.4.

Men visst vill ha en stilig färg på ölen, tänkte bjuda släkt och vänner på den till påsk, och eftersom de inte är några ölkännare är det ju viktigt att den inte bara ser ut som vilken pilsner som helst. Men tävlingar kunde jag inte bry mig mindre om.

Jag skall ta och lyssna igenom avsnittet av Jamil Show där de talar om Wieneröl; får stålsätta mig för att orka igenom de interna skämten och rapningarna, men när de äntligen kommer till saken brukar det vara riktigt bra.

Tack för alla svaren så långt, mycket uppskattat och toppenbra information!

/Per

12 Senast ändrad av peps (2010-01-20 20:46:21)

Fredrik - började skriva mitt senaste inlägg innan jag såg ditt. Mycket tänkvärda saker.

En fundering sådär i allmänhet är vad som egentligen är måttstocken för ett Wieneröl. Hade inte funderat över det själv när jag skrev mitt första inlägg. Såg nog framför mig någonting i stil med Nils Oscars Kalasöl. Men jag inser nu att endast Wienermalt inte kommer ge den färgen, inte ens i mitt karamelliserande (eller om det nu är oxiderande) brasserie.

Kikar man på Wiens vattenprofil så är det mycket kalcium och magnesium (hårt vatten, om jag förstått den saken rätt), och förhållandet Cl/SO4 är 1:10 (12 mg/l Cl, 125 mg/l SO4), dramatiskt åt det sulfatrika, beska hållet.

Vad jag förstår så dog Wieneröl som kommersiell öltyp ut för ganska länge sedan, för att sedan uppstå igen tack vare huvudsakligen de amerikanska hembryggarna och mikrobryggerierna. Kanske tog man tillfället i akt att förändra receptet från vad som ursprungligen var en ganska blek, besk och omaltig ölsort till ett elegant mellansteg mellan pilsner och münchner?

Hursomhelst, jag tar till mig alla era goda råd och gör som följer:
- Justerar färgen uppåt, troligen enligt Påls och Fredriks modell (münchner + caramünch).
- Lite carapils/hell/foam för skum och kropp.
- Bibehåller mäskschemat (67°C 90 min + utmäskning mha dekoktion).
- Tar mitt eget råd om vattenjustering och försöker pricka Wienvattnet exakt. Rapporten om hur detta blev kan kanske vara min återbetalning för era goda råd här.
- Vad gäller jäsning och lagring är tipsen jag fått här solklara. Jag gör så.
- Sist men inte minst: jag struntar i att servera den till påsk. Midsommar, kanske.

Så då är det bara att skrida till verket. Och sedan hitta på någonting annat till påsk, förstås.

Om man tittar i SHBF:s receptdatabas på wieneröl så har de tre senaste som vunnit guldmedalj i SM med sådana inte använt någon special- eller karamellmalt.

En har använt 100 % munchenermalt, en drygt 60 % munchener och resten wiener och en 50 % munchener /50 % pilsner.

Så nu var det bryggt. Jag använde följande maltprofil:

2,5 kg Wienermalt
2,25 kg Münchnermalt
0,5 kg Cara-pils
0,5 kg Melanoidinmalt

Körde proteinrast (55°C) och försockring (65°C), temperaturstegring mha dekoktion, missade utmäskningen pga bäbisadministration. 8 g CaCO3, 8 g MgSO4, 1 ml mjölksyra i mäskvattnet, och ytterligare 1 ml i lakvattnet.

I koket:
30 g Perle (6,1% alfa) 60 minuter
20 g Hallertauer Mittelfrüh (4,1%) 15 minuter
Protafloc

Höll noga koll på mängden mäsk- och lakvatten, så jag lyckades hålla utbytet nere på önskade 75%. Färgen ser lovande ut, och grönölet luktade förvånansvärt gott när det var avkylt.

OG 1,051, prognos FG 1,014, 5vol% alkohol, 21 IBU, prognos färg 27,0 EBC (Daniels).

2308 Munich Lager som jag odlat upp i omgångar sedan i tisdags, med regelbunden kraftig omskakning. Väntar med att tillsätta jästen tills vörten och förkulturen är nere i jästemperatur.

Matkällaren håller just nu 10°C, så det gör ju ingenting om temperaturen stiger något mot slutet av jäsningen. Därefter blir det omtappning och lagring i kyl 2°C. Med lite tur är den färdig för avsmakning runt 1:a maj.

Tror jag kör den på fat. Har inte riktigt bestämt mig ännu. Enda nackdelen är att den ju går åt så fort där...

/Per

Primärjäsningen är nu klar efter 14 dagar vid 12°C, SG 1.011; lite lågt, skulle nog ha mäskat vid 67° i stället. Nu är det diacetylrast (vid 18°) ett par dagar, sedan omtappning till sekundär och lagring.

Bifogar en bild, tycker färgen är i linje med vad jag hade tänkt mig. Vill inte säga något om smaken riktigt ännu, jästsmaken står ännu i vägen för att man riktigt skall kunna bedöma. 

http://www.humle.se/punbb/images/upload/wiener.jpg

Är imponerad över jästen. Lugn och fin och verkar sedimentera undan fint när den är färdig. Får ta tillfället i akt och brygga vidare med den några batcher till. Blir nog en Märzen i veckan som kommer.

Den ser verkligen kalas ut.  Munich lager jästen ger en god smak men har rykte om sig att vara knepig och tempramentsfull.  Men du verkar ju inte ha haft några problem med den. Propageringen av jästen innan var nog lyckad.  Rapportera gärna hur ölet utvecklar sig.

/Pål

Nå, avsmakningen av Wienern har blivit lite försenad (ett isländskt askmoln flyttade fram det hela en vecka). Men nu på torsdag är det dags.

Under tiden så har mitt nästa lagerprojekt hunnit bli färdigt: en Münchner Dunkles. Jag tillvaratog jästkakan från wienern, tvättade den enligt konstens alla regler och pitchade den på nytt. Så jag rapporterar lite om den i stället, så kommer det mer om wienern senare i veckan.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/munchner.jpg

OG 1,055, FG 1,014, 24IBU

5 kg Münchner II
1 kg Pilsnermalt
0,1 kg Carafa II

Dekoktionsmäskning 15 min vid 55°C, 60 min vid 68°C, utmäskning vid 75°C.

25g Hallertauer Mittelfrüh (4,1%), 15g Northern Brewer (10,0%). 90 minuters kok, humlen i efter 30 minuter. Ingen protafloc. Reinheitsgebot.

Vattenprofil efter justering (mg/l): Ca 67, Na 31, Mg 2, Cl 12, SO4 24, HCO3 151.

2308 Munich Lager, slurry.

Kylde till +4°C och pitchade jästen, sedan ställde jag den i källare 12°C. Jäsningen pågick i 2 veckor, därefter diacetylrast 2 dagar vid 18°C, och sedan avtappad från jästen i 2°C i en månad. Därefter på fat (14°C) i ytterligare några veckor. Kolsyrat till 2,5 volymer. Ingen gelatin.

Mycket maltig, en liten liten rostad ton från Carafan, beskan balanserar nätt och jämnt maltsötman. Farligt god.

Jag känner att det här med lagerölsbryggning är någonting jag vill fortsätta med. Återigen stort tack till alla er som bidrog med tips och glada tillrop. Jag har återanvänt jästen på precis samma sätt till först en Märzen (nu i lagring vid 2°C) och en Helles Bock (nu i diacetylrast). Nu skall jag bara brygga en rosa pilsner (med rött ris) enligt Randy Mosher, sedan skall jästen pensioneras.

/Per

Vad kul att det gått så bra.  Glöm inte att posta en bild på wienerölet när du avsmakar. 

Mvh
Pål

Ok, så nu är det invigt. Det blev en alldeles utmärkt öl till slut.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/43_wiener.jpg

Maltig, typiskt pilsnerkaramellig i smaken, ordentligt skum som faller undan lite för kvickt. Färgen är något ljusare än jag räknat med, men den torde vara inom råmärkena för öltypen. En jäkla trevlig öl där råvarorna får skina igenom, man belönas verkligen för sin noggranna mäskning och återhållsamma lakning.

Det blev ju riktigt bra det här. Jag är biten. Idag bryggde jag min femte batch som jag tänkte jäsa med samma jäst, Randy Moshers Pink Pilsner med rött ris. Tyvärr verkar det inte som att den röda färgen från riset överlever ett 90-minuterskok, men vi får se hur det blir. Nu är det vår och källartemperaturen är 16°C, så nu är det överjäst som gäller för ett bra tag framåt.

/Per

Ser väldigt gott ut smile

På flaska: London Porter, Dark Mild
På jäsning: Ordinary Bitter
På planeringsstadiet: mera brittiskt

Ser ut som ett kanonöl, Per!  Riktigt kul!

Har du provat Wyeast California Lager?  Anchor Steams hybridjäst?  Det är en underjäsande jäst som gör ett lageröl vid temperaturer mellan 15-18.  Kallagras precis som vanligt lageröl och ger ett mycket gott öl.  Kan rekommenderas för dom som inte har tillgång till kylskåp.

Mvh
Pål

Det kanske skulle vara värt att prova på, förlänga säsongen lite. Den jästen verkar funka bra för bière de garde också, så jag kanske skulle köra en ny jäststafett framöver.

23 Senast ändrad av scaryeyes (2010-06-09 00:44:57)

Pål och Per.... Har ni provat den jästen nån gång? Jag har tänkt på den mycket själv. Att jag aldrig får en stilren öl struntar jag i, för jag vet ju varför, men att komma närmre gör ju inget. Sitter å smuttar på min Mariestads-klon som var tänkt till min fru, men den är riktigt estrig och frän.....  Flera smaker i den som finns i min negra klon/mörka wienerbock åxå.
Jag måste köpa ölkyl, jag vet. Men tills dess.... jag kan ju inte gå törstig???????
Nu är den ju inte kallagrad, MEN den är helt blank! MYCKET egendomligt. Dom andra ölen är köldgrumliga, dom ljusa, men inte denna.
Men även om man använder california jästen så måste man väl lagra vid samma låga temp? tex +-0?

ps Denna har iofs blitt sekundärjäst i kylskåpet...... Men urquell klonen som jästes exakt lika köldgrumlar.....

ps, än en gång.... Man kan ju använda Kölsh åxå om man inte har kyl. Det är väl egentligen en underjäsande ale jäst om jag förstått det rätt. Men jäser rent vid högre temp?

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Nej, jag har inte det. Men jag har heller inte bryggt mycket lager förrän i vintras, och då var källartemperaturen så låg att det gick bra att köra utan kyl. Och denna gången kommer jag definitivt jäsa i kyl. Beställde ett pack Hella-Bock från Humle, men någonting gick fel, så jag fick ett paket Munich Lager (igen!) i stället. Inte mig emot, ölen blev kanongod förra gången, så det kan inte bli annat än bra.

Har läst att Nottingham (danstar) jäser mycket rent vid halvsvala temperaturer (15-16°C), har dock inte provat det heller.

Kölschjästen är en överjäst, men lär också vara mycket ren vid svala temperaturer. Här är ett klipp från Humlegårdens webshop:

Humlegården skrev:

Äkta överjäst, liknande altbierjäst. Bildar aningen mer fruktiga/vinösa toner. Fruktigheten ökar med jästemperaturen. Låg eller ingen produktion av diacetyl. Jäser också bra vid låga temperaturer, 13-16°C. Kan användas för att brygga snabba ”pseudo-lageröl”. Kräver filtrering eller längre lagring för att klarna helt.

I och med att den verkar vara svår att få att klarna kanske du skulle kika på något av de andra alternativen i stället. Prova California Lager, tycker det verkar lovande.

/Per

peps skrev:

Ok, så nu är det invigt. Det blev en alldeles utmärkt öl till slut.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/43_wiener.jpg

Maltig, typiskt pilsnerkaramellig i smaken, ordentligt skum som faller undan lite för kvickt. Färgen är något ljusare än jag räknat med, men den torde vara inom råmärkena för öltypen. En jäkla trevlig öl där råvarorna får skina igenom, man belönas verkligen för sin noggranna mäskning och återhållsamma lakning.

Det blev ju riktigt bra det här. Jag är biten. Idag bryggde jag min femte batch som jag tänkte jäsa med samma jäst, Randy Moshers Pink Pilsner med rött ris. Tyvärr verkar det inte som att den röda färgen från riset överlever ett 90-minuterskok, men vi får se hur det blir. Nu är det vår och källartemperaturen är 16°C, så nu är det överjäst som gäller för ett bra tag framåt.

/Per

Den öl der ser jo fandme rigtig läkker ud:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH